خرید گوشی بر اساس سایز صفحه نمایش

راهنمای خرید گوشی بر اساس سایز صفحه نمایش و ابعاد بدنه

خرید گوشی بر اساس سایز یکی از مهم‌ترین مسائل برای کاربرانی به حساب می‌آیند که با گوشی‌های بزرگ راحت نیستند یا دست‌های کوچکی دارند.

بهترین پرچمداران بازار موبایل بدون شک آیفون 12 پرو مکس – iPhone 12 Pro Max و گلکسی اس 21 اولترا – Galaxy S21 Ultra هستند که عملکردی عالی در تمامی زمینه‌ها ارائه می‌کنند. کمپانی‌های سازنده برای اینکه بتوانند تمامی ویژگی‌های پرچمدارانشان را به حد اعلا برسانند نیاز به فضای بیشتری هم دارند و به همین دلیل اکثر پرچمداران از ابعاد بسیار بزرگی برخوردارند؛ اما از سوی دیگر افزایش سایز دیوایس به مذاق هر کسی خوش نمی‌آید و بسیاری از کاربران گوشی‌های کوچک را ترجیح می‌دهند.

تفاوت سلیقه‌ها میان کاربران برای انتخاب سایز گوشی باعث شد تا راهنمای خرید گوشی بر اساس سایز را برای شما عزیزان تهیه کنیم تا اگر دستانتان کوچک هستند یا می‌خواهید بتوانید با یک دست به راحتی با گوشی کار کنید، همچنان گزینه‌هایی پیش رویتان قرار بگیرند.

پیش از شروع باید دسته‌های اصلی را معرفی کنیم و در حال حاضر در بازار موبایل، چهار دسته بسیار بزرگ، بزرگ، کوچک‌تر و بسیار کوچک حضور دارند.

خرید گوشی بر اساس سایز صفحه نمایشخرید گوشی بر اساس سایز صفحه نمایشخرید گوشی بر اساس سایز صفحه نمایشخرید گوشی بر اساس سایز صفحه نمایش
اپل آیفون 12 پرو مکسسامسونگ گلکسی اس 21 پلاسگوگل پیکسل 5اپل آیفون 12 مینی
160.84×78.09×7.39 میلی‌متر161.5×75.6×7.8 میلی‌متر144.7×70.4×8 میلی‌متر131.5×64.2×7.4 میلی‌متر
228 گرم202 گرم151 گرم135 گرم
  • گوشی‌های بسیار بزرگ نمایشگری به ابعاد 6.7 اینچ یا بیشتر دارند که عمر باتری عالی داشته و از بهترین دوربین‌ها و قابلیت‌های روز بهره می‌برند، اما جای دادن آن‌ها در جیب کمی سخت بوده و وزنشان هم به اندازه گوشی‌های کوچک‌تر نیست. موبایل‌هایی مانند آیفون 12 پرو مکس، گلکسی اس 21 اولترا، گلکسی نوت 20 اولترا – Galaxy Note 20 Ultra، وان پلاس 8 پرو – OnePlus 8 Pro و غیره در این سگمنت قرار می‌گیرند.
  • گوشی‌های بزرگ مجهز به صفحه نمایش 6.5 اینچی هستند که برای یک اسمارت فون امروزی هنوز هم بزرگ محسوب می‌شود و باتری بزرگی هم دارند، اما عملکردشان به خوبی گوشی‌های بسیار بزرگ نیست و معمولا سبک‌تر هستند. این دسته گوشی‌ها در جیب نیز راحت‌تر جای می‌گیرند و نیازی به جیب‌های بزرگ نخواهید داشت. برای مثال گوشی‌های گلکسی اس 21 پلاس – Galaxy S21 Plus و وان پلاس 8 تی – OnePlus 8T و غیره از گوشی‌های بزرگ برشمرده می‌شوند.
  • گوشی‌های کوچک‌تر، از نمایشگر 6.1 اینچی استفاده می‌کنند که برای کاربران قدیمی موبایل‌ها ابعاد مناسبی خواهد بود. با این گوشی‌ها می‌توانید به راحتی با یک دست کار کنید و وقتی آن‌ها را در جیب می‌گذارید، تقریبا متوجه قرار گرفتنشان نخواهید شد. اگر استفاده سنگین از دیوایس نداشته باشید، می‌توانید یک روز را بدون نیاز به شارژر سپری کنید اما اگر زیاد استفاده کنید احتمالا به یک پاوربانک نیازمند می‌شوید. آیفون 12 – iPhone 12 و آیفون 12 پرو – iPhone 12 Pro، گلکسی اس 21 – Galaxy S21 و پیکسل 5 – Pixel 5 و دیگر گوشی‌ها در این دسته قرار می‌گیرند.
  • گوشی‌های بسیار کوچک نمایشگر زیر 5.8 اینچی دارند و در روزهای ابتدایی اسمارت فون‌ها، اصلا هم کوچک محسوب نمی‌شدند! اما به مرور زمان این گوشی‌ها در بازار کمیاب شده و به نوعی کار با آن‌ها دشوار شده است. این گوشی‌ها بسیار سبک وزن بوده و برای دستیابی به این ابعاد کوچک شاهد فداکاری‌هایی در قسمت باتری هستیم، به طوری که در طول روز حتما به شارژر نیاز خواهید داشت. آیفون 12 مینی – iPhone 12 mini، آیفون اس ای 2020 – iPhone SE 2020 و گوشی‌های انعطاف‌پذیر مانند گلکسی زد فلیپ – Galaxy Z Flip از گوشی‌های بسیار کوچک به حساب می‌آیند.

راهنمای خرید گوشی بر اساس سایز

گوشی‌های بسیار بزرگ

خرید گوشی بر اساس سایز صفحه نمایشخرید گوشی بر اساس سایز صفحه نمایشخرید گوشی بر اساس سایز صفحه نمایشخرید گوشی بر اساس سایز صفحه نمایش
اپل آیفون 12 پرو مکسسامسونگ گلکسی اس 21 اولتراسامسونگ گلکسی نوت 20 اولتراوان پلاس 8 پرو
160.84×78.09×7.39 میلی‌متر165.1×75.6×8.9 میلی‌متر164.8×77.2×8.1 میلی‌متر165.3×74.3×8.5 میلی‌متر
228 گرم229 گرم208 گرم199 گرم

تولیدکنندگان اسمارت فون‌ها در رقابت سنگینی برای عرضه گوشی‌های بزرگ هستند تا بتوانند بهترین دوربین‌ها و بهترین دوام باتری را برای محصولشان رقم بزنند. کتگوری گوشی‌های بسیار بزرگ در سال‌های اخیر گسترش زیادی یافته‌اند و گرچه بهترین قابلیت‌ها را در خود دارند، اما برای برخی افراد بهترین انتخاب محسوب نمی‌شوند.

برای نمونه آیفون 12 پرو مکس با لبه‌های تخت طراحی شده و فریم عریض گوشی باعث می‌شود تا قرار گیری آن در دست سخت شود، مگر آنکه دست‌هایی به اندازه یک بسکتبالیست حرفه‌ای داشته باشید. گلکسی اس 21 اولترا عرض کمتری نسبت به گوشی اپل دارد اما وزنش از تمامی هم سایز‌هایش بیشتر است.

یکی از معایب خرید گوشی‌های بسیار بزرگ، قیمت بالایشان نیز برشمرده می‌شود و برای داشتن یکی از آن‌ها باید حداقل هزار دلار بپردازید که در این شرایط اقتصادی چندان عقلانی نیست.

خرید گوشی بر اساس سایز صفحه نمایش

در سوی دیگر اگر با مشکلات این دسته از گوشی‌ها کنار بیایید، با باتری بسیار حجیمی مواجه می‌شوید که ارزش خرید شما را بالا می‌برد. ظرفیت باتری 5000 میلی‌آمپری چندان در گوشی‌های بسیار بزرگ عجیب نیست و بدین ترتیب می‌توانید حتی پس از یک روز کار سنگین با گوشی، هنوز هم درصدی از باتری موبایل‌تان باقی مانده باشد. در برخی موارد و استفاده‌های سبک، ممکن است گوشی تا دو روز نیز به شارژ نیاز پیدا نکند.

گوشی‌های بزرگ

خرید گوشی بر اساس سایز صفحه نمایشخرید گوشی بر اساس سایز صفحه نمایشخرید گوشی بر اساس سایز صفحه نمایشخرید گوشی بر اساس سایز صفحه نمایش
سامسونگ گلکسی اس 21 پلاسوان پلاس 8 تیسامسونگ گلکسی اس 21 اف ایال جی ولوت
161.5×75.6×7.8 میلی‌متر160.7×74.1×8.4 میلی‌متر159.8×74.5×8.4 میلی‌متر167.2x74x7.9 میلی‌متر
202 گرم188 گرم190 گرم180 گرم

اگر به دنبال خرید گوشی بر اساس سایز هستید و به گوشی‌های خیلی بزرگ علاقه ندارید، می‌توانید به سراغ گوشی‌های بزرگ بروید که ابعاد متعارفی دارند و وزنشان هم زیاد نیست. موبایل‌های زیادی در این دسته قرار می‌گیرند اما در نظر داشته باشید به دلیل ابعاد کوچک‌تر و رزولوشن پایین‌تر این گوشی‌ها نسبت به گوشی‌های بسیار بزرگ، ماژول دوربین دیوایس کیفیتی به اندازه گوشی‌های پرچمدار نخواهد داشت.

برای مثال گلکسی اس 21 پلاس انتخاب بهتری برای برخی نسبت به نسخه اولترا به حساب می‌آید اما در آن خبری از لنز پریسکوپی زوم 10 برابری نیست و کیفیت زوم آن به اس 21 اولترا نمی‌رسد.

خرید گوشی بر اساس سایز صفحه نمایش

در زمینه دوام و شارژدهی باتری، این دسته عمر کمتری نسبت به گوشی‌های بسیار بزرگ دارند اما هنوز هم می‌توانند در روزهای سنگین همراه کاربر باشند. ظرفیت باتری گوشی‌های این سایز متغیر است، بنابراین پیش از اقدام به خرید ظرفیت و شارژدهی باتری دیوایس را بررسی کنید.

گوشی‌های کوچک‌تر

خرید گوشی بر اساس سایز صفحه نمایشخرید گوشی بر اساس سایز صفحه نمایشخرید گوشی بر اساس سایز صفحه نمایشخرید گوشی بر اساس سایز صفحه نمایش
اپل آیفون 12سامسونگ گلکسی اس 21گوگل پیکسل 5آيفون 11 پرو
146.7×71.5×7.4 میلی‌متر151.7×71.2×7.9 میلی‌متر144.7×70.4×8 میلی‌متر144×71.4×8.1 میلی‌متر
164 گرم171 گرم151 گرم188 گرم

گوشی‌های کوچک‌تر امروزی در راهنمای خرید گوشی بر اساس سایز همان موبایل‌هایی هستند که در گذشته به آن‌ها لقب بزرگ می‌دادیم؛ اما دنیای اسمارت فون‌ها تغییراتی به خود دیده و انتظارات ما از آن‌ها نیز عوض شده‌اند. دیوایس‌هایی که در این دسته قرار می‌گیرند ابعاد کاملا مناسبی دارند، می‌توانید با یک دست به راحتی با آن‌ها کار کنید و تا حدود زیادی سبک‌تر از دسته‌های بزرگ‌تر هستند. قرار گیری راحت این گوشی‌ها در جیب از جمله مزایای این کتگوری محسوب می‌شود و در جیبتان مزاحمتی از بابت حضور موبایل احساس نخواهید کرد.

خرید گوشی بر اساس سایز صفحه نمایش

اگر گوشی‌های این سایز را انتخاب کنید آپشن‌های مثبت زیادی خواهید داشت اما عمر باتری نیز تا حدود زیادی افت خواهد کرد. این افت به حدی محسوس خواهد بود که با یک بار شارژ و استفاده معمولی می‌توانید یک روز کامل را سپری کنید، اما اگر ویدیوهای زیادی ضبط کنید یا به بازی بپردازید باید بعد از ظهر گوشی را به شارژر متصل کنید.

البته تمامی اسمارت فون‌ها عملکرد مشابهی ندارند و برخی گوشی‌ها مانند گوگل پیکسل 5 حتی از گوشی‌های بزرگ نیز شارژدهی بهتری دارد، اما این یک مورد استثنا محسوب می‌شود تا یک استاندارد. بنابراین پیش از خرید حتما دوام باتری را مد نظر داشته باشید.

گوشی‌های بسیار کوچک

خرید گوشی بر اساس سایز صفحه نمایشخرید گوشی بر اساس سایز صفحه نمایشخرید گوشی بر اساس سایز صفحه نمایش
اپل آیفون 12 مینیاپل آیفون اس ای 2020سامسونگ گلکسی زد فلیپ
131.5×64.2×7.4 میلی‌متر138.4×67.3×7.3 میلی‌متر167.3×73.6×7.2 میلی‌متر
135 گرم148 گرم183 گرم

در نهایت به بخش آخر از راهنمای خرید گوشی بر اساس سایز یعنی موبایل‌های بسیار کوچک می‌رسیم. اپل با دمیدن روح جدیدی به آیفون اس ای، این گوشی را دوباره در سال 2020 با تغییراتی عرضه کرد و پس از آن از آیفون 12 مینی پرده برداشت. این گوشی‌ها بسیار ابعاد کوچکی دارند و اگر یکی از آن‌ها را در دست بگیریم به احتمال زیاد لبخندی روی صورتمان نقش خواهد بست.

خرید گوشی بر اساس سایز صفحه نمایش

گرچه حمل این گوشی‌ها بسیار راحت بوده و به آسانی در جیب جای می‌گیرند اما پس از اجرای بنچمارک‌ها متوجه شدیم در زمینه عمر باتری می‌توانند مشکلات زیادی برای کاربر ایجاد کنند. استفاده طولانی مدت از دوربین یا موبایل گیمینگ ایده چندان خوبی برای زمان خارج از خانه به حساب نمی‌رود و حتی اگر استفاده معمولی از دیوایس داشته باشید، احتمالا پیش از پایان روز نیاز به شارژر خواهید داشت. شاید یک یا دو بار شارژ گوشی در روز چندان موضوع مهمی نباشد اما توجه داشته باشید که با استفاده بیشتر از گوشی و گذر چند سال، باتری پیر شده و ظرفیتش کاهش پیدا می‌کند. بنابراین باید چندین بار در طول روز موبایلتان را به شارژر متصل کنید.

نظرسنجی

شما کدام یک از این دسته گوشی‌ها را انتخاب می‌کنید؟