هوای سرد

یک جهش ژنتیکی برخی افراد را شیفته‌ی هوای سرد می‌کند

محققان کشف کرده‌اند که یک جهش ژنتیکی باعث می‌شود برخی افراد به هوای سرد علاقه پیدا کنند و کمتر در این شرایط هوایی احساس سرما کنند.

آیا شما هم از آن دسته افرادی هستید که دوست دارید وقتی اطرافیانتان در زمستان یک ژاکت ضخیم به تن کرده‌اند، یک لباس خنک بپوشید و از هوای سرد لذت ببرید؟ در این صورت شما احتمالاً یکی از افرادی هستید که تحملتان در برابر سرما با یک جهش ژنتیکی افزایش پیدا کرده است. هرچند این جهش ژنتیکی می‌تواند برای فصل‌های سرد سال خوب باشد، اما در عوض توان ورزش کردن شما را قربانی این اتفاق خواهد کرد.

دلیل علاقه برخی افراد به هوای سرد چیست؟

مطالعات منتشر شده از سوی موسسه کارولینسکا نشان می‌دهد تقریباً از هر پنج نفر، یک نفر دارای فیبرهای عضلانی فاقد پروتئین اکتینین آلفا 3 (Actinin alpha 3) است. این جهش ژنتیکی در گذشته‌های دور و هنگام مهاجرت به مناطق سردسیر، برای گرم نگه داشتن انسان‌ها بسیار مفید بوده است. این مطالعه‌ی جدید نشان می‌دهد که این پروتئین فقط در رشته‌های عضلانی تند انقباض یافت شده و حدود 20 درصد از جمعیت جهان فاقد این پروتئین که در اثر یک جهش ژنتیکی ایجاد شده، هستند. اولین نشانه‌ی از دست رفتن این پروتئین هم افزایش استقامت در برابر سرما است.

هوای سرد و جهش ژنتیکی

این یافته‌ها بر اساس مطالعه روی 42 مرد بزرگسال سالم صورت گرفته است که وظیفه داشتند در آبی با دمای بین 13 تا 35 درجه سانتی‌گراد بنشینند. در طول این مدت نیز از الکترومیوگرافی برای اندازه‌گیری فعالیت الکتریکی در عضلات این افراد استفاده شده است. علاوه بر این، برای بررسی ترکیب فیبری نیز از عضلات آن‌ها نمونه برداری شده است.

نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که شرکت‌کنندگان فاقد پروتئین دارای فیبرهای عضلانی انقباض کُندی هستند که به آن‌ها امکان می‌دهد حرارت بدن را به روش کارآمدتری حفظ کنند. در حالی که فیبرهای عضلانی انقباض سریع باعث ایجاد سرما در بدن می‌شوند، فیبرهای انقباض کند انقباضات پایه‌ای بیشتری ایجاد کرده و به تولید گرما می‌پردازند.

اما سوال بزرگی در ذهن ما باقی مانده است.این جهش ژنتیکی چه تأثیری روی فعالیت‌های ورزشی فرد دارد؟ گرچه این مطالعه جنبه تحلیلی دارد، اما کارشناسان اینگونه پاسخ می‌دهند:

افرادی که دارای فیبرهای عضلانی فاقد پروتئین اکتینین آلفا 3 هستند به ندرت در حرکات ورزشی انفجاری و قدرتی موفق می‌شوند، در حالی که ظرفیت این افراد در تمرینات و ورزش‌های استقامتی بیشتر است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*