حمله سایبری هکرهای چین و روسیه به آژانس دارویی اروپا

حمله سایبری هکرهای چین و روسیه به آژانس دارویی اروپا

هکرهای چین و روسیه به‌تازگی حمله سایبری جدیدی را به آژانس دارویی اروپا به منظور دزدیدن اطلاعات مرتبط با واکسن کرونا انجام داده‌اند.

طبق گفته برخی از رسانه‌های خارجی هکرهای چین و روسیه به منظور سرقت اطلاعات مرتبط با واکسن کرونا آژانس دارویی اروپا را مورد حمله سایبری قرار داده‌اند.

به نظر می‌رسد تلاش هکرهای چینی و روسی برای سرقت اطلاعات مربوط به واکسن کرونا از تصورات فراتر باشد. براساس گزارشات به‌دست آمده ظاهرا کشورهای چین و روسیه به طور همزمان در ماه دسامبر حملات سایبری را علیه آژانس دارویی اروپا انجام داده‌اند تا بدین وسیله به اطلاعاتی در ارتباط با واکسن و روش‌های درمانی در این دوره دست بیایند. هکرهای روسی برای مدت زمان بیش از یک ماه به این سیستم دسترسی داشتند و در تلاش بودند تا به اطلاعاتی درباره این موضوع دست پیدا کنند و بفهمند که چه کشورهایی چه میزان از واکسن فایزر را خریداری کرده‌اند.

چینی‌ها پیشرو در حمله به آژانس دارویی اروپا

براساس آخرین اخبار کشور چین در نیمه اول سال ۲۰۲۰ و در مراحل آغازین فراگیری ویروس کرونا مرکز دارویی اروپا را مورد حمله قرار دادند، در حالی که در اواخر سال ۲۰۲۰ از طریق حمله هکرهای خود امکان دسترسی به اطلاعات این آژانس را به‌دست آورده بود.

حمله سایبری هکرهای چین و روسیه به آژانس دارویی اروپا

‌EMA در ماه دسامبر سال گذشته از وجود نقض ایمنی و حمله به سیستم‌خایش خبر داده بود؛ اما در رابطه با مجرمین یا انگیزه آن‌ها برای سرقت اطلاعاتی سخنی را به میان نیاورد. آژانس فقط اعلام کرد که همچنان در حال تحقیق است؛ اما در مورد اینکه چه افرادی می توانند در این هک‌ها نقش داشته باشند اظهار نظری نکرد. روسیه و چین در طول تاریخ هرچند با وجود مدارک، هیچ‌گونه حمله‌ای را گردن نگرفته‌اند.

این احتمال وجود دارد که هکرهای چین و روسیه در این سرقت نقش داشته باشند. علاوه بر اینکه دو کشور در زمینه هک سازمانی تجربه زیادی دارند، همچنین با دست پیدا کردن به این اطلاعات می‌توانند از واکسن‌های خود یعنی Sputnik-V و SinoVac برای نفوذ سیاسی و اقتصادی استفاده کنند. با وجود اینکه هنوز معلوم نشده که انگیزه این کشورها از سرقت اطلاعات EMA چه بوده است؛ اما به احتمال زیاد هدف آن‌ها پیدا کردن کشورهای ناامید از تهیه واکسن و ارائه محصولات خود به آن‌ها بوده است.