راه اندازی شبکه ۴G ایرانسل در بوشهر و عسلویه

شرکت ایرانسل دیروز ( یکم اردیبهشت ماه ۱۳۹۴ ) طی یک مراسم رسمی در بوشهر شبکه نسل چهارم تلفن همراه ۴G/LTE خود را در دو شهر بوشهر و عسلویه راه اندازی کرد.

به گزارش روابط عمومی ایرانسل، به همراه بوشهر و عسلویه شهرها و مناطق خورموج، سیراف، تل‌اشکی، بردخون، نظرآقا، نخل‌تقی و برازجان، از استان بوشهر تحت پوشش نسل سوم اینترنت همراه قرار گرفته‌اند، که با بهره برداری از آخرین نسل فناوری اینترنت همراه جهان در شهر بوشهر، عسلویه و نخل‌تقی این سه شهر علاوه بر نسل سوم، تحت پوشش نسل چهارم تلفن همراه نیز قرار گرفتند.

به گفته مدیرکل پروژه ایرانسل پس از اخذ پروانه رسمی ارتقای شبکه به نسل‌های سوم و چهارم تلفن همراه و ارائه موفقیت‌آمیز خدمات ۳G باند پهن همراه در بیش از ۲۰۰ شهر و دهستان و در تمامی استان‌های ایران توسط ایرانسل، شبکه ۴G/LTE به‌عنوان آخرین نسل فناوری ارتباطی حال حاضر دنیا، برای نخستین بار در ایران و توسط ایرانسل در آخرین روز آبان ماه ۹۳ در مشهد مقدس راه‌اندازی شد و با توسعه شبکه، امروز در شهرهای بوشهر، عسلویه و نخل‌تقی از استان بوشهر به بهره‌برداری رسید.

محمدرضا منصوری در این مراسم گفت: در حال حاضر، سرویس ۳G ایرانسل دربیش از۲۳۷ شهر و دهستان در تمامی ۳۱ استان کشور راه اندازی شده و سرویس ۴G ایرانسل نیز در بیش از ۵۶ شهر ایران در دسترس است و با توسعه پرشتابی در حال توسعه است.

ایرانسل در استان بوشهر

مدیرکل پروژه ایرانسل درباره وضعیت خدمات این اپراتور در استان بوشهر گفت: در حال حاضر شهرها و مناطق بندربوشهر، عسلویه، خورموج، سیراف، تل‌اشکی، نظرآقا، نخل‌تقی، بردخون و برازجان تحت پوشش ۳Gایرانسل قرار دارند و شهر بوشهر به عنوان مرکز استان بوشهر و عسلویه به عنوان قطب نفت و پتروشیمی ایران و همچنین شهر نخل‌تقی تحت پوشش شبکه نسل چهارم تلفن همراه ایرانسل نیز قرار گرفته اند.

منصوری درباره‌ی ضریب شاخص‌های ICT در استان بوشهر گفت : استان بوشهر شانزدهمین استان ایران از نظر ضریب نفوذ کاربر اینترنت است و در جایگاه بیست وششمین استان ایران از نظر تعداد کاربر اینترنت قرار می گیرد.

وی همچنین تصریح کرد: استان بوشهر چهارمین استان ایران از نظر تعداد کاربر اینترنت همراه است و ضریب نفوذ تلفن ثابت در این استان پایین تر از میانگین کشور است، این درحالی است که ضریب نفوذ تلفن همراه در استان بوشهر بالاتر از میانگین کشور است.

مدیرکل پروژه ایرانسل در ادامه درباره عملکرد ایرانسل در استان بوشهر ادامه داد : ایرانسل در این استان ۳۵ شهر، ۲۶۷ روستا، ۷۴۰ کیلومتر از جاده‌های فرعی و اصلی، ۵ سکوی نفتی را تحت پوشش شبکه تلفن همراه خود قرار داده و بیش از ۵۰۰هزار مشترک در این استان دارد.
منصوری گفت ایرانسل در بوشهر ۱۷۸ سایت BTS دارد که منجر به پوشش جمعیتی ۹۹درصدی ایرانسل در استان شده است. به گفته وی میزان تخفیف مکالمه در طرح جزیره هوشمند ایرانسل نیز تا ۹۰ درصد بوده است.

ویژگی‌های شبکه نسل چهارم تلفن همراه

با راه‌اندازی شبکه نسل چهارم ایرانسل، برای اولین بار در ایران، مشترکان تلفن همراه و کاربران خدمات باند پهن همراه کشور می‌توانند اینترنتی با کیفیت جهانی را تجربه کرده و با استفاده از سیم‌کارت‌های Usim به عنوان سیم‌کارت‌های نسل جدید ایرانسل، خدمات ۴G را جایگزین سایر روش‌های دسترسی به اینترنت کنند.

نسل چهارم تلفن همراه تمام قابلیت‌های مدرن‌ترین گوشی‌های موجود در بازار را پشتیبانی می‌کند و با استفاده از این خدمات امکان دریافت و مشاهده فایل‌های ویدئویی با کیفیت HDبازی به صورت آنلاین و بدون تاخیر زمانی، استفاده همزمان برای چند کاربر بدون کاهش کیفیت خدمات، استفاده از برنامه‌های کاربردی (اپلیکیشن) و محصولات و خدمات مبتنی بر اینترنت با سهولت و کیفیت فوق‌العاده فراهم خواهد شد.

ایران همگام با تکنولوژی جهان

مدیرکل پروژه شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل با اشاره به راه‌اندازی شبکه نسل چهار، همگام با اپراتورهای برتر جهان به ارائه تاریخچه ای از بهره‌برداری از این شبکه پرداخت و گفت: در سال ۲۰۰۴ شرکت NTT DOCOMO ژاپن، LTE را به عنوان یک استاندارد بین‌المللی در حوزه ارتباطات رادیویی پیشنهاد داد اما در سال ۲۰۰۷ بود که شرکت اریکسون سوئد و شرکت NTT DOCOMO ژاپن، به ترتیب سرعت‌های ۱۴۴ مگابیت بر ثانیه و ۲۰۰ مگابیت بر ثانیه با استفاده از LTE را مورد آزمایش قرار دادند و یک سال پس از این تاریخ بخش ارتباطات رادیویی ITU، ملزومات استاندارد سیستم‌های نسل چهارم را تعریف کرد. در سال ۲۰۰۹ نیز شرکت‌های نوکیازیمنس (NSN) و LG با مشارکت یکدیگر اولین آزمون کامل (End-to-End) عملکرد LTE را با موفقیت انجام دادند.

منصوری ادامه داد: نخستین شبکه LTE در سال ۲۰۰۹ در استکهلم و اسلو راه‌اندازی شد و سپس در سال ۲۰۱۱ کره جنوبی صاحب چنین شبکه‌ای شد. اکنون در سال ۲۰۱۴ ایران و در نخستین روزهای ماه سوم سال ۲۰۱۵ میلادی گیلان از شبکه LTE ایرانسل برخوردار شده است.

مزایای بهره‌گیری از نسل چهارم اینترنت تلفن همراه

مدیرکل پروژه ایرانسل گفت: LTE نسل چهارم فناوری شبکه‌های موبایل است و از مهمترین مزایای آن می‌توان به پهنای باند بیشتر، امکان انتقال فایل‌های حجیم‌ و پرمحتواتر در مدت زمان کمتر، بهبود مدت زمان پاسخگویی شبکه و برقراری ارتباطات در لحظه (Real Time)، بهبود عملکرد شبکه و برقراری و حفظ ارتباط در حین حرکت سریع اشاره کرد.

وی همچنین به مزایای دیگر استفاده از ۴G/LTE به روایت صاحبان کسب و کار در آمریکا اشاره کرده و ادامه داد: بهره‌گیری از این نسل از اینترنت تلفن همراه منجر به اثراتی شده است که از آن جمله باید به مواردی چون افزایش بهره‌وری، کاهش هزینه‌ها، توسعه کسب و کارهای جدید، افزایش رضایت شغلی کارکنان و افزایش رضایت مشتریان اشاره کرد.

روند مصرف دیتای همراه

به گفته منصوری، پیش‌بینی می‌شود روند مصرف دیتای همراه در مناطق مختلف در آفریقا و خاورمیانه ۹.۴ درصد، در آمریکای شمالی ۱۸.۶ درصد، در آسیای شرقی ۴۲.۴ درصد، در اروپای مرکزی و شرقی ۱۰.۳ درصد، اروپای غربی ۱۲ درصد و در آمریکای لاتین ۷.۳ درصد باشد.
وی افزود: درحال حاضر ۳۳۱ شبکه LTE در ۱۱۲ کشور جهان و ۵۴۷ شبکه ۳G در ۲۱۶ کشور جهان به صورت تجاری راه‌اندازی شده است و درصد مشترکان فعال باند پهن همراه از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۴ در کشورهای توسعه‌یافته ۸۳.۷ درصد، در کل جهان ۳۲ درصد و در کشورهای درحال توسعه ۲۱.۱ درصد است.

مدیرکل پروژه ایرانسل، سرعت دانلود در شبکه نسل چهارم را بین ۱۰ تا ۴۰ مگابیت بر ثانیه، سرعت آپلود را بین یک تا ۱۵ مگابیت بر ثانیه و مدت زمان پاسخگویی را بین ۵۰ تا ۱۵۰ میلی‌ثانیه عنوان کرد.

رشد ۳برابری مصرف دیتا بعد از راه‌اندازی LTE

به گفته منصوری مصرف ماهیانه دیتای شبکه ایرانسل در پایان اسفندماه به بیش از ۵۰۰۰ ترابایت رسیده که این میزان مصرف در قیاس با دوره قبل از بهره‌برداری در شهرهای تحت پوشش اینترنت پهن باند بیش از ۳ برابر رشد یافته است.

وی درباره سرعت انتقال دیتا تصریح کرد: سرعت انتقال داده در شبکه اینترنت ۳G ایرانسل در حال حاضر به طور متوسط ۱۰ برابر شبکه نسل ۲.۷۵ (EDGE) و سرعت انتقال داده در شبکه اینترنت ۴G ایرانسل درحال حاضر به طور متوسط ۱۲ برابر شبکه ۳G و ۱۲۰ برابر نسل ۲.۷۵ است.
منصوری درباره میزان مصرف دیتای استان بوشهر ادامه داد : مصرف ماهیانۀ دیتا در استان بوشهر در پایان اسفند ماه به بیش از۴۶ ترا بایت رسیده است . این میزان مصرف در قیاس با دوره قبل از بهره برداری شبکه نسل سه و چهار ایرانسل در استان بوشهر بیش از ۷۰درصد رشد یافته است.

شهرهای تحت پوشش نسل‌های سوم و چهارم ایرانسل

به گفته مدیرکل پروژه ایرانسل، بیش از ۲۳۷ شــهر و دهستان در کل کشور تحــت پوشش نسل سوم تلفن همراه هستند که آبادان، آستارا، اراک، اردبیل، ارومیه، اسدآباد، اصفهان، اندیشه، اهواز، ایلام، بابل، بجنورد، بندر انزلی، بندرعباس، بوکان، بوشهر، بهارستان، بیرجند، تبریز، تهران، درگهان، دستگرد، دوگنبدان، دولت آباد، جلفا، خرم آباد، خوی، رشت، ری، زاهدان، زنجان، ساوه، سرعین، سقز، سمنان، سنندج، سهند، شاهین شهر، شهرکرد، شیبان، شیراز، طرقبه، طوس، فسا، قائم شهر، قروه، قزوین، قم، کرج، کرمان، کرمانشاه، گرگان، لاهیجان، لنگرود، مرودشت، مشهد، میامی، میاندوآب، همدان، یاسوج، یزد، امیرکلا، محمودآباد، نور، آستانه اشرفیه، رودبار قصران ، درود ، شهربابک، میانه، ایزد شهر، تنکابن، رویان، رامسر، شهر جدید صدرا، کیش، قشم، بوشهر و عسلویه از جمله آنها هستند و ۸۰ درصد از مشترکان دیتا در این منــاطق تحت پوشش قرار گرفته‌اند که این میزان به بیش از ۵۰۰ شهر و دهستان تا پایان سال خواهد رسید.

وی شهرهای تحت پوشش نسل چهارم را عمده مراکز استانها و شهرهای بزرگ عنوان کرد و گفت: میزان پوشش نسل ۴ ایرانسل در شهرهای بزرگ تا پایان سال جاری به بیش از ۱۲۰ شهر خواهد رسید.

کاربردهای نسل چهارم اینترنت همراه

منصوری، کاربردهای گسترده اینترنت همراه را آموزش، حمل و نقل، خدمات مبتنی بر مکان، سرگرمی و سلامت دانست و افزود: سرفصل‌های این کاربردها هستند که هر کدام زیرشاخه‌های مختلفی چون بازی‌های آموزشی مبتنی بر واقعیت مجازی، آموزش تعاملی پیشرفته با استفاده از واقعیت مجازی، هوشمندسازی جاده‌ها و کنترل ترافیک، کنترل و پایش وسایل نقلیه به صورت لحظه‌ای (Real-Time)، آگهی‌های چندرسانه‌ای با کیفیت بالا و باتوجه به موقعیت کاربر، خدمات واقعیت افزوده مبتنی بر مکان، مشاهده و شنیدن محتوای چندرسانه‌ای با کیفیت بالا به طور همزمان روی تلفن همراه، تبلت و سایر وسایل الکترونیکی، استفاده از خدمات پزشکی از راه دور، ایجاد پروند‌ه سلامت الکترونیک برای تمامی شهروندان تقسیم می شوند.

وی با بیان این کارکردها گفت: روند رو به رشد استفاده از تلفن‌های هوشمند، توسعه پهن‌باند همراه را بیش از پیش ضروری کرده است، بطوری‌که تا زمان ارایه این گزارش ۳۳۲ شبکه LTE در بیش از ۱۱۳ کشور جهان به صورت تجاری راه‌اندازی شده است.

منصوری درباره پیش‌بینی روند رشد جهانی دیتای همراه در جهان نیز گفت: رشد تجمعی مصرف دیتای همراه در منطقه خاورمیانه و آفریقا تا سال ۲۰۱۸، هفتاد درصد خواهد بود و ۱۰ میلیون دستگاه از وسایل الکترونیکی که تا سال ۲۰۱۸ با استفاده از فناوری‌های همراه با یکدیگر در ارتباط خواهند بود و با این روند ترافیک دیتای همراه در جهان ازسال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ یازده برابر رشد خواهد داشت و برآورد میزان ترافیک ماهانه دیتای همراه در سال ۲۰۱۸ نیز به ۱۵ اگزابایت افزایش خواهد یافت.

وی همچنین ادامه داد توسعه ICT زمینه ساز اصلی بهره مندی از پتانسیل های فراوان استان بوشهر است و توسعه پهن باند همراه، شاه کلید تحول در شاخص های ICT محسوب می‌شود و ایرانسل گسترده ترین پوشش شبکه را در استان بوشهر دارد.

محمدرضا منصوری همچنین گفت : ایرانسل ۱۵۸ نمایندۀ فروش در کل استان دارد که از این تعداد ۲۳ نمایندۀ فروش در شهر برازجان، ۲۱ نمایندۀ فروش در شهر بوشهر، ۱۴ نمایندۀ فروش در شهر بندر دیر، ۱۲ نمایندۀ فروش در شهر بندر کنگان، ۱۱ نمایندۀ فروش در شهر بندر گناوه، ۸ نمایندۀ فروش در شهر عسلویه، ۵ نمایندۀ فروش در شهر بندر دیلم، ۴ نمایندۀ فروش در شهر جزیرۀ خارک و ۶۰ نمایندۀ فروش دیگر در سایر مناطق استان قرار دارند.

تاثیرات بهره‌گیری از نسل چهارم اینترنت همراه

مدیرکل پروژه شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل، نقش نسل چهارم اینترنت تلفن همراه را در اقتصاد، توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور، پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی، فرهنگ، اقتصاد فرهنگی، و شبکه‌ ملی اطلاعات مهم ارزیابی کرد و درباره تاثیرات اقتصادی آن گفت: هر ۱۰ درصد افزایش ضریب نفوذ پهن‌باند منجر به ۳۸/۱ درصد رشد در تولید ناخالص ملی می‌شود و به ازای هر یک درصد افزایش ضریب نفوذ پهن باند نرخ اشتغال ۲/۰ درصد، و نرخ بهره‌وری در تولید ۱۳/۰ درصد افزایش خواهد یافت.

به گفته منصوری، به ازای هر ۱۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای توسعه پهن‌باند ۸/۱ میلیون شغل در طول ۱۰ سال ایجاد می‌شود و این روند در کشوری مثل آمریکا ۳۰۰ میلیارد دلار صرفه اقتصادی ناشی از گسترش ضریب نفوذ اینترنت پهن باند در سال ۲۰۰۷ (۲۲ درصد از کل صرفه اقتصادی) را به دنبال دارد. وی افزود: با استفاده از اینترنت پهن باند شش درصد افزایش در صادرات شرکت‌های تولیدی، و ۱۰ درصد افزایش در فروش شرکت‌های خدماتی ایجاد خواهد شد.

منصوری اظهار داشت: نسل چهارم اینترنت همراه ایرانسل بر بهبود کارآیی شرکت‌ها نیز تاثیر مثبت خواهد داشت و طبق اعلام اتحادیه جهانی مخابرات (ITU) با استفاده از اینترنت پهن‌باند ۱۰ درصد افزایش در فروش شرکت‌های خدماتی و شش درصد رشد صادرات شرکت‌های تولیدی بوجود خواهد آمد.
مدیرکل پروژه ایرانسل درباره‌ روند توسعه‌ فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور نیز گفت: اینترنت پهن باند بر تقاضای بازار، روند فناوری و حرکت در جهت تحقق اهداف چشم‌انداز ۲۰ساله تغییر ایجاد خواهد کرد.

به گفته وی، تغییرات رفتاری کاربران و تقاضای روزافزون برای استفاده از خدمات مبتنی بر داده، نیاز به سرعت و کیفیت بیشتر در انتقال داده‌ها و نیاز به دسترسی دائمی به خدمات دیتا منجر به تغییر تقاضای بازار خواهد شد.

وی همچنین مواردی چون از رده خارج شدن فناوری‌های نسل دوم و وایمکس، توقف تولید تجهیزات و ارایه پشتیبانی از سوی تامین‌کنندگان و رشد و تکامل فناوری‌های پهن باند همراه (نسل ۳ و ۴) را به عنوان راهکار پایدار دسترسی یکپارچه به خدمات دیتا و توسعه شبکه ملی اطلاعات را از مواردی دانست که باید تاثیر روند فناوری بر جریان توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور قلمداد کرد.

پهن‌باند و تحقق چشم‌انداز ۲۰ ساله

منصوری با اشاره به روند توسعه پهنای باند در جریان تحقق چشم‌انداز بیست ساله کشور، نهادینه‌سازی برای توسعه و تولید علم و تحقیقات، افزایش سهم تولید ناخالص ملی در تولیدات علمی، توسعه و تقویت جنبش نرم‌افزاری و تاکید بیشتر بر رویکردهای نوآورانه و تحقق رشد اقتصادی سریع، ثابت و پیوسته را از جمله مزایای توسعه باندپهن عنوان کرد و افزود: کارآفرینی مفید و کاهش نرخ بیکاری، تعامل جهانی فعال در تمامی بخش‌ها و مشارکت موثر در اقتصاد جهانی، حمایت از کارآفرینی، فعالیت‌های نوآورانه و توسعه قابلیت‌های فنی و تحقیقاتی، تکیه بر مزیت‌های رقابتی و ایجاد مزیت‌های جدید، تقویت بخش‌های خصوصی و تعاونی به عنوان محرک‌های اصلی رشد اقتصادی، ارتقای قابلیت‌ها و توان بخش تعاونی و تسهیل دسترسی آن به منابع، اطلاعات و فناوری، و بهبود ارتباطات و توسعه، برقراری پیوندهای فنی، اقتصادی و مالی میان موسسات تعاونی، برآورده ساختن نیازها و خواسته‌های جوانان و فراهم ساختن بستر لازم برای مشارکت فعال آنها در فعالیت‌های اجتماعی و مدیریت نخبگان از دیگر دلایل توسعه پهن‌باند به شمار می‌رود.

منصوری همچنین با اشاره به تاثیر بهره‌گیری از این تکنولوژی بر اقتصاد مقاومتی گفت: باتوجه به اطلاعات ارائه شده و براساس تجارب بین‌المللی، بخشی از اهداف اقتصاد مقاومتی با توسعه شبکه پهن باند محقق خواهد شد چراکه این تکنولوژی بر کاهش وابستگی به نفت، اصلاح الگوی مصرف، ایجاد تحرک، پویایی و بهبود شاخص‌های کلان، توانایی مقاومت در برابر عوامل تهدیدزا، تکیه بر ظرفیت‌های داخلی، رویکرد جهادی ، مردم محوری، امنیت اقلام راهبردی و اساسی، فساد ستیزی و دانش محوری تأثیرگذار است.

امکان اشاعه فرهنگ ایرانی و اسلامی با فناوری نسل چهارم

منصوری با اشاره به تاثیر اینترنت پهن‌باند بر فرهنگ نیز گفت: با استفاده از این خدمت امکان اشاعه فرهنگ ایرانی و اسلامی به اقصی نقاط دنیا با افزایش دسترسی و سهولت نرم‌افزاری و سخت‌افزاری برای تولید و توزیع محتوای فرهنگی و مذهبی، الگوی سبک زندگی اسلامی و ایرانی توسط علما، متخصصی و آحاد مردم فراهم و ارتقای فرهنگی جامعه از طریق افزایش میزان نشر و توزیع و همچنین سهولت دسترسی مقرون به صرفه به کتاب، انواع فیلم و محتواهای ویدئویی در حوزه‌های علمی، مذهبی، فرهنگی، سبک زندگی، انواع نواها و آواهای ملی، محلی، مذهبی و آثار هنری ممکن می‌شود.
وی افزود: همچنین با بسط امکان توزیع گسترده پیامدهای ناشی از فرهنگ نامطلوب، توسعه آموزش در راستای رفع بدآموزی‌های فرهنگی و قانون‌گریزی در بستر انتقال پهن باند با استفاده از عکس، متن و ویدیو از توسعه فرهنگ نامطلوب جلوگیری می‌شود و با فراهم آوردن دسترسی به اینترنت پهن باند برای تمامی اقشار جامعه فارغ از موقعیت جغرافیایی و زمان در حوزه‌های آموزش، بهداشت و درمان و امنیت پایدار، زمینه‌های توسعه عدالت اجتماعی محقق می‌شود.

منصوری همچنین در ادامه گفت: این تکنولوژی می‌تواند بستری مناسب در جهت تحقق دولت الکترونیک و همراه در راستای تحقق مفهوم اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی «شهروند الکترونیک» نیز باشد.

مقرون به صرفه‌ترین لایه دسترسی به شبکه ملی اطلاعات

به گفته منصوری، فراگیرترین و مقرون به صرفه‌ترین لایه دسترسی به شبکه ملی اطلاعات به وسیله شبکه اینترنت پهن باند ایرانسل فراهم می‌شود. وی درباره رشد در میزان درآمد بخش‌های مختلف اکوسیستم پهن‌باند همراه گفت: درحال حاضر بیش از ۱۰۰ میلیارد برنامه کاربردی در سال در سطح دنیا دانلود می‌شود و اقتصاد برنامه‌های کاربردی بیش از ۱۰ میلیارد یورو در سال تنها در اروپا درآمد ایجاد می‌کند و در سال ۲۰۱۳، نزدیک به ۱.۸ میلیون شغل تنها در بخش تولید محتوا و برنامه‌های کاربردی در جهان ایجاد شده است.

منصوری افزود: افزایش نزدیک به ۱۸۱ درصدی درآمد تولیدکنندگان محتوا و برنامه‌های کاربردی به عنوان فعالان عرصه فرهنگ تا سال ۲۰۲۰ و افزایش ۲۲ درصدی سهم درآمد تولیدکنندگان محتوا و برنامه‌های کاربردی از کل درآمد ایجاد شده در اکوسیستم پهن باند همراه تا سال ۲۰۲۰ از دیگر ویژگی‌های آن است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*