سایت 5G همراه اول

سایت 5G همراه اول در باغ کتاب تهران افتتاح شد

سایت 5G همراه اول در باغ کتاب تهران افتتاح شد. نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم بهره‌برداری این سایت از همراه اول بابت بلندی افق دیدش تشکر ویژه کرد.

صبح روز شنبه 23 اسفند 99 چهارمین سایت 5G همراه اول در مجموعه باغ کتاب تهران افتتاح شد که در این مراسم علی نیکزاد، (نایب رئیس مجلس شورای اسلامی)، مهدی اخوان بهابادی (مدیرعامل همراه اول)، جلالی (مدیرعامل باغ کتاب تهران)، محمد فرجود (مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران) و جمعی از اصحاب رسانه و مدیران حوزه ارتباطات کشور حضور داشتند.

بهره‌برداری از چهارمین سایت 5G همراه اول

سایت 5G همراه اول

مدیرعامل همراه اول در این مراسم عنوان کرد امروز 100 میلیون سیم کارت دست مردم شریف کشورمان داریم و نخستین اپراتوری هستیم که در HLR به این رکورد رسیدیم؛ این تعداد سیم کارت که از تعداد جمعیت کشور نیز بیشتر است، به غیر از گوشی مشترکان بعضا در دستگاه‌های مختلف استفاده و به کار گرفته می‌شود.

اخوان بهابادی در ادامه افزود:

پیش‌بینی می‌شود همپای توسعه اینترنت اشیا، در سال‌های آینده تعداد اشیای متصل به شبکه بسیار بیشتر از انسان‌ها شود؛ به عنوان مثال مقوله هوشمندسازی کنتورها که چندین سال است توسط همراه اول در دستور کار اجرا قرار گرفته یک نمونه در حال تسری به سایر بخش‌ها و صنایع است که استفاده بهینه از منابع و صرفه‌جویی اقتصادی را به ارمغان می‌آورد. علاوه بر این که در سال جاری به علت شیوع کرونا میزان مصرف اینترنت مردم بسیار زیاد شد که ظرفیت‌های آن را فراهم کردیم، همراه اول شانه‌هایش را زیر بار پروژه بزرگ حوزه مدارس و دانش آموزی قرار داد و «سرویس شاد» را لانچ کرد که تماما توسط این شرکت طراحی و اجرا شده و پشتیبانی می‌شود.

مدیرعامل همراه اول در ادامه بیان کرد یک سال است مرکز تحقیق و توسعه در همراه اول ایجاد کردیم و در سال جاری و در راستای تحقق شعار سال در بحث جهش تولید و حمایت از تولید داخل، همراه اول قرارداد تامین ۱۳هزار آنتن شبکه را به مبلغ بالغ بر 11 هزار میلیارد ریال با تامین‌کنندگان داخل منعقد کرد که کیفیتشان مطابق استانداردهای بین‌المللی است. این اولین باری است که بزرگترین اپراتور خاورمیانه در این حجم سفارش خرید آنتن را منعقد می‌ کند.

اخوان بهابادی در ادامه اظهار کرد بومی‌سازی در حوزه‌های مختلف را در دستور کار داریم تا در سال‌های آینده بتوانیم تا حد ممکن قطع کامل وابستگی به تأمین‌کنندگان خارجی را داشته باشیم. مدیرعامل همراه اول در پایان خاطرنشان کرد:

امسال وارد بهره‌برداری تجاری از 5G شدیم و آغاز این کار را از جوار حرم مطهر امام رضا (ع) داشتیم و بعد از آن به تهران آمدیم زیرا انتخاب نقاط ما کاملا هدفمند و با برنامه است. به عنوان مثال پیام افتتاح سایت 5G ما در باغ کتاب تهران به دلیل اهمیت ویژه حوزه دانش برای ماست، هر چند شاید از منظر مقوله درآمدزایی چندان اولویت بالایی نداشته باشد؛ همچنین ظرف این هفته سایت نسل پنجم شهر مقدس قم نیز افتتاح می‌شود و بعد از آن مابقی شهرها نیز به مرور تحت پوشش قرار می‌گیرد. همچنین سایت‌های نسل پنجم دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی، صنعتی شریف و تهران نیز آماده شده و به زودی بهره‌برداری خواهد شد.

تشکر نایب رئیس مجلس از همراه اول 

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم عنوان کرد:

اهمیت فضای مجازی در عصر حاضر واضح و مبرهن است؛ کما اینکه رهبر انقلاب اسلامی نیز پیش از این فرمودند اگر امروز رهبر انقلاب نبودم، مسئول فضای مجازی می‌شدم. تغییرات جهان بعد از کرونا نیز این اهمیت را به عینیت رساند؛ به عنوان مثال، زمانی که شبکه دانش آموزی «شاد» راه‌اندازی شد، نظام آموزشی کشور به اهمیت فضای مجازی پی برد و همگان متوجه شدند که آینده از آن فضای مجازی است. در حال حاضر حکمرانی‌های قبلی برای فضای مجازی کافی نیست؛ زیرا به عنوان مثال انتخاب دست دانش آموز است که از معلم یاد بگیرد یا به شکلی دیگر.

نیکزاد در ادامه بیان کرد شاید یکی از دلایلی که رهبری گفتند اگر در این جایگاه نبودم مسئول فضای مجازی می‌شدم، همین باشد که این فضا بدون توجه به اصول ارزشی ما در حال حکمرانی بر جهان است. بنابراین ما مجبوریم یا درون این فضا با گردانندگانش که تعمدا ارزش‌های خودشان را در حال پیش بردن هستند، باشیم یا مستقل شویم. در همین راستا تشکر ویژه دارم از همراه اول که برای تکمیل شبکه ملی اطلاعات اقدام به تأمین اینترنت پرسرعت در کشور کرده است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد:

لازمه حکمرانی و حضور در فضای مجازی، اینترنت پرسرعت است و لذا بار دیگر از همراه اول بابت افق بلند دیدشان تشکر می‌کنم. اهتمام جدی بر توسعه عادلانه اینترنت پرسرعت، امن و سالم را یک ضرورت است. اگر اینترنت پرسرعت داشته باشیم، می‌توانیم کارهایمان را در شبکه ملی اطلاعات خودمان انجام دهیم و دیگر نیازی به رفت و برگشت به سرورهای خارجی نداریم؛ البته در قلب اروپا و امریکا هم برای سنین مختلف اینترنت‌های مختلفی را در نظر می‌گیرند، ولی در ایران این کار برنامه خاصی ندارد.

همراه اول یوزکیس جدید 5G ارائه کرد

مرتضی طاهری بخش، معاون فنی و توسعه شبکه همراه اول نیز در این مراسم یوزکیس دیگری از سرویس‌های قابل ارائه توسط 5G را معرفی و برای اولین بار ارائه کرد سرور این یوزکیس در دیتاسنتر ابری همراه اول قرار دارد و سرویس آن در یکی از سالن‌های باغ کتاب تهران به نمایش درآمد. در همین رابطه یک مودم به شبکه 5G همراه اول متصل شده است و ویدیویی از طریق آن با کیفیت 4K و بدون هیچگونه تأخیر به نمایش گذاشته شد.

گفتی است همراه اول از سال 95 مطالعه خود روی فناوری 5G را آغاز کرده و توانست فرآیند بومی‌سازی این فناوری را با کمک توان داخلی شامل تیم‌های فنی اپراتور و شرکت‌های ایرانی به انجام برساند. همچنین این اپراتور توانست بالاترین رکورد سرعت اینترنت ایران را ثبت کند. در واقع همراه اول موفق شد سرعت 3.633 گیگابیت بر ثانیه همزمان با راه‌اندازی سومین سایت 5G خود را به ثبت برساند. همراه اول پس از افتتاح دو سایت در مشهد و یک سایت در تهران، اکنون چهارمین سایت خود را در باغ کتاب تهران افتتاح کرد و قصد دارد به زودی تعدادی سایت‌های 5G خود را در نقاط دیگر کشور افزایش دهد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*