علت کند شدن اینترنت در ساعات اوج مصرف

علت کند شدن اینترنت در ساعات اوج مصرف

مدیر دفتر کل حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوری به‌تازگی خبر کند شدن اینترنت را تأیید کرده و توضیحاتی را در مورد این موضوع ارائه کرده است.

مدیر کل دفتر حفاظت از حقوق مصرف کنند رگولاتوری ضمن تأیید بی‌کیفیت بودن اینترنت در ساعات اوج مصرف عنوان کرد که از چند هفته گذشته مسیر ارتباطات بین‌المللی زیرساخت از طریق قطر، با قطعی مواجه شده و در پی آن ۸۵۰ گیگابیت از ظرفیت اینترنت زیرساخت از بین رفته است و این قطعی تا ۱۵ فرودین برطرف نخواهد شد.

اختلال و کند شدن اینترنت در شبکه یکی از مسائل کهنه کشور ما است و مدت زمان زیادی است که کاربران و کسب و کارها با این مشکل مواجه هستند. در هفته‌های گذشته، اما ماجرا مربوط به کند شدن اینترنت  در ساعت ۹ شب به بعد بود که منجر به افزایش اعتراض کاربران شد. اما جدیدا و پس از مدتی یکی از مسئولان به شکایات مردم در رابطه با ایجاد اختلال در اینترنت از ساعت ۲۱ به بعد واکنش نشان داده است.

به‌تازگی یکی از کاربران توییتر تصویری را از پاسخ شرکت مخابرات ایران که از طریق سامانه ۱۹۵ برای او ارسال شده بود، مبنی بر اعمال پالسی و سیاست محدود کننده از سمت شرکت زیرساخت به اشتراک گذاشت. این مسئله باعث شد تا شایعه عمدی بودن اختلال اینترنت در شبکه‌های اجتماعی قوت بگیرد؛ اما اکنون بیان شده که دلیل کند شدن اینترنت قطعی کابل بوده است.

چه اتفاقی افتاده است؟

پیمان قره‌داغی مدیر کل دفتر حفاظت از حقوق مصرف کننده رگولاتوری در جریان مصاحبه‌ای ضمن تأیید بی‌کیفیت بودن اینترنت در ساعات اوج مصرف اظهار داشت که از چند هفته گذشته مسیر ارتباطات بین‌الملل زیرساخت از طریق قطر با قطعی مواجه شده و ۸۵۰ گیگابیت از ظرفیت اینترنت از بین رفته است.

او بر طبق گزارش شرکت زیرساخت که با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ارائه شده عنوان می‌کند که قطعی جدید در دریا مدیترانه و حد فاصل مصر و ایتالیا به وجود آمده است و اپراتور بالادست شرکت قطری اعلام کرده که تا تاریخ ۴ فروردین به علت مانور نیروهای ناتو نمی‌توان به حریم دریایی نقطه قطع وارد شد. با این وجود، قره‌داغی پیش‌بینی کرده که این قطعی حداقل تا ۱۵ فروردین برطرف نخواهد شد.

در حال حاضر قطعی اینترنت در استان‌های جنوبی کشور و اصفهان از سایر نقاط کشور بیش‌تر است. این قطعی معادل ۲۰ درصد کا ارتباطات بین‌الملل کشور را دربر می‌گیرد که نسبتا رقم زیادی محسوب می‌شود.

تکذیب عمدی بودن کند شدن اینترنت

بعد از آن که یکی از کاربران توییتر سؤالی را مبنی بر کند شدن اینترنت در سامانه ۱۹۵ مطرح کرد، پاسخی برای این سؤال دریافت کرد: با سلام، مشکل کلی محدودیت پهنای باند در تمامی مناطق مخابراتی کشور در ساعات پرترافیک (ساعات ۲۱ الی یک بامداد) به علت اعمال Policy از طرف شرکت ارتباطات زیرساخت است.

قره‌داغی اظهارات سامانه ۱۹۵ را رد کرده است و اعمال هرگونه محدودیت از طرف شرکت ارتباطات را تکذیب کرده است. وی با اشاره به اینکه کمبود پهنای باند در ساعات اوج مصرف، از طرف کاربران محسوس است، در توضیح پاسخ سامانه ۱۹۵ اظهار می‌دارد که پاسخ منتشر شده، اظهارات مرکز پشتیبانی مخابرات ایران است که اعلام اشکال در آن به درستی گفته شده؛ اما دلیل آن بدون استناد است و در نتیجه صحیح نمی‌باشد.

بخش زیادی از شکایت‌های کاربران مخابرات ایران به زیرساخت ارتباط ندارد و مربوط به کیفیت پایین خدمات مخابرات ایران در نقاط دسترسی و همچنین پاسخگویی نامناسب است. یکی از سؤال‌های مهم دیگری که در اینجا پیش می‌آید این است که چرا پهنای باند ورودی اینترنت به کشور افزایش نمی‌یابد تا قطعی در یک مسیر به یک مشکل برای میلیون‌ها نفر تبدیل نشود.

عدم اطلاع‌رسانی مشکلات اینترنت

از آنجایی که قره‌داغی مسئله کند شدن اینترنت در ساعات اوج مصرف طی چند هفته گذشته را تأیید کرده، در اینجا یک پرسش بی‌جواب می‌ماند و آن این است که چرا در این مدت در رابطه با این موضوع هیچ اطلاع‌رسانی صورت نگرفته است؟ آیا نهادی که عنوان حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوری را یدک می‌کشد، وظیفه ندارد به افرادی که بابت دریافت خدمات پول پرداخت می‌کنند، توضیح دهد که دلیل بی‌کیفیت شدن اینترنت در یک مدت زمان نه چندان کوتاه چیست؟ یکی دیگر از کاربران نیز در واکنش به عدم اطلاع‌رسانی بیان می‌کند که در بعضی از کشورها رگولاتور الزاماتی برای اپراتورهای کابل دریایی (به‌دلیل حساسیت استراتژیک این خطوط) در ارتباط با زمان‌بندی گزارش قطعی اختلال اعمال می‌کند که یکی از قوانین سخت‌گیرانه محسوب می‌شود. همچنین این سؤال وجود می‌آبد که وقتی چنین اتفاقی چندین بار تکرار شده است، شرکت ارتباطات زیرساخت چه برنامه‌ریزی‌هایی را برای حل کردن این مشکل انجام داده است؟

مدیر کل دفتر حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوری در پاسخ به پرسش فوق اظهار می‌کند که لازم است تا زیرساخت مجموعه تمهیداتی را به منظور رزرو پهنای باند در شرایط قطعی پیش‌بینی و پیاده کند.

این در حالی است که شرکت ارتباطات زیرساخت به سازمان مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرده است که روال دریافت مجوز از طرف مرکز ملی فضای مجازی برای بیش‌تر شدن ظرفیت بین‌الملل به طول انجامیده و آن مرکز نیز برای ۴۰۰ گیگابیت ظرفیت ذخیره مجوز صادر کرده که تا ۴۸ ساعت آینده به شکل کامل وارد مدار خواهد شد.

با توجه به این پاسخ یک سؤال دیگر نیز مطرح می‌شود و آن این است که چرا افزایش پهنای باند خصوصا در شرایط کرونایی از طرف نهاد مربوطه صادر نمی‌شود و همچنین در صورت صدور مجوز، چرا فرآیند اعطای مجوز مانند سرعت اینترنت کند است؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*