ریشه‌یابی مهم‌ترین عبارت های اینترنتی

ریشه‌یابی مهم‌ترین عبارت های اینترنتی

ما در این مقاله به ریشه‌یابی ۱۰ مورد از عبارت های اینترنتی که در میان مردم رایج بوده و بسیار پر کاربرد هستند خواهیم پرداخت.

در لیست زیر ریشه مهم‌ترین عبارت های اینترنتی و این‌که به چه نحوی برای نخستین بار مورد استفاده قرار گرفته‌اند آمده است. کلمات به کار رفته اصطلاحات عمومی و تکنیکی هستند که اکثر مردم با آن‌ها آشنا هستند.

ریشه عبارت های اینترنتی چیست؟

۱- Cookies – کوکی (شیرینی)

ریشه‌یابی مهم‌ترین عبارت های اینترنتی

این عبارت از آنجایی که کمی نامفهوم است در ابتدای لیست قرار گرفته است. اول تعریف این عبارت در کامپیوتر: وقتی لازم باشد که اطلاعات شخصی مربوط به شما در حافظه کامپیوتر ذخیره شود و بعدا در مراجعه به یک وب‌سایت قابل دسترسی باشد از کوکی‌ها استفاده می‌شود. همانند زمانی که به‌منظور وارد شدن به یک سایت لازم است تا با رمز ورود و نام کاربری مخصوص به‌خود وارد شوید. علت مورد استفاده قرار گرفتن این واژه شباهت آن با شیرینی‌های طالع بینی است که در آشپزی‌های چینی رواج دارند. در داخل این شیرینی ها یک تکه کاغذ قرار گرفته است که نوعی فال یا طالع بینی در آن نوشته شده است. به احتمال فراوان برنامه نویسان اولیه اینترنت به این موضوع پی برده‌اند که برنامه‌های مختلف به شکل مشابهی اطلاعات مورد نظر را ذخیره می‌نمایند (همانند ظاهر شیرینی‌ها که شبیه به یکدیگر هستند)؛ اما هر شخص به واسطه اطلاعات خاص خود وارد فضای متفاوتی می‌شود که دیگران قادر به ورود به آن نیستند.

۲- Hotmail/Google – هات میل/ گوگل

یکی دیگر از عبارت های اینترنتی که به ریشه‌یابی آن‌ها می‌پردازیم هات میل و گوگل است.

البته این دو  اصطلاح کامپیوتری نیستند، بلکه نام شرکت‌های کامپیوتری هستند. هات میل به عنوان یکی از نخستین سرویس‌های جهانی دسترسی به ایمیل شناخته می‌شود، نام این شرکت توسط یکی از بنیان گذاران آن یعنی سابییر باتیا انتخاب شده است. زمانی که او قصد داشته تا برای این شرکت یک نام جدید انتخاب کند این عبارت را انتخاب کرده، زیرا حروف HTML در آن قرار دارد. این حروف زبان پایه برنامه نویسی صفحات اینترنتی هستند. نخست نام این سرویس اینترنتی به‌منظور این که افراد متوجه ارتباط آن بشوند به شکل Hotmail نوشته می‌شده است.

ریشه کلمه گوگل خیلی عجیب نیست. این نام به این دلیل انتخاب شده است که مالکان این شرکت قصد داشتند نشان دهند میزان اطلاعاتی که این موتور جست و جوی جدید در اختیار قرار می‌دهد بسیار زیاد و باعث افتخار است. کلمه مذکور همان کلمه google است که البته به شکل نادرست نوشته شده، این کلمه یعنی عددی که از یک ۱ و ۱۰۰ صفر تشکیل شده است.

۳- Bug – باگ (حشره)

این کلمه به‌عنوان یکی از معروف‌ترین کلمات کامپیوتری شناخته می‌شود و داستان جالبی دارد. خانم گریس هوپر که یکی از نخستین برنامه‌نویسان کامپیوتر بوده درحال کار روی یک پروژه بوده که با مشکلی در کامپیوتر رو‌به‌رو می‌شود و سپس در می‌یابد که علت آن این بوده است که یک شاپرک در یکی از قسمت‌های سخت‌افزاری کامپیوتر گیر کرده است. این شاپرک در حال حاضر نیز در موزه اسمیت سونین نگهداری می‌شود. از کلمه باگ زمانی استفاده می‌شود که ایرادی در کارکرد کامپیوتر به‌وجود بیاید. البته پیش از این توماس ادیسون نیز به کلمه مذکور در دفترچه یادداشت خود اشاره کرده بوده است.

۴- Bit – بیت

ریشه‌یابی مهم‌ترین عبارت های اینترنتی

یکی دیگر از عبارت های اینترنتی که آن را ریشه‌یابی خواهیم کرد عبارت Bit است.

بیت کوچک‌ترین عضو کامپیوتر به‌شمار می‌رود. در اوایل زمانی که زبان کامپیوتر در حال شکل‌گیری بود، سیستم صفر و یک به عنوان بهترین و ساده‌ترین زبان کامپیوتر شناخته می‌شد. کلمه بیت مخفف عبارت binary digit یا همان سیستم دو دویی صفر و یک است. توضیح مذکور در خصوص کلمه byte نیز به کار رفته که به چندین واحد اطلاعاتی اشاره می‌نماید.

۵- Wiki – ویکی

ویکی در اینترنت به مجموعه سایت‌های به هم پیوسته‌ای گفته شده که به وسیله کاربران تکمیل می‌شود. ریشه این عبارت هم بسیار آسان است. در زبان هاوایی عبارت ویکی ویکی به معنای سریع است. از این رو سازنده این شبکه وارد کانینگ هام تصور کرد که این سایت راه سریع و ساده‌ای برای استفاده از اطلاعات سایت‌های مختلف به صورت یک‌جا است.

۶- Ping – پینگ

ریشه‌یابی مهم‌ترین عبارت های اینترنتی

نمونه‌ای دیگر از عبارت‌ های اینترنتی که قصد داریم تا آن را ریشه‌یابی کنیم عبارت Ping است.

پینگ روشی است که رفت و برگشت یک پیغام به یک میزبان را مشخص می‌سازد؛ اما هکرها نیز از این شیوه به‌منظور حمله به قربانیان خود استفاده می‌نمایند. نخست عبارت پینگ برای آزمایش در دسترس بودن میزبان مورد استفاده قرار می‌گرفت. به این صورت که یک پیام ارسال می‌شد و میزبان هنگامی که پیام می‌رسید اندازه‌گیری می‌شد. این همانند یک دستگاه سونار به نام پینگ است به تقلید صدای یک صوت فعال می‌پردازد.

۷- Firewall – فایروال

فایروال در کامپیوتر از شبکه‌ها در برابر دسترسی یا ورود غیر مجاز محافظت می‌کنند. در دنیای حقیقی به دیوارها یا بناهایی گفته می‌شود که برای جلوگیری از پیشروی آتش ساخته می‌شوند. در دنیای مجازی به‌جای آتش سیستم کامپیوتر را در برابر ویروس، هکر یا ورم‌ها محافظت می‌کنند. ورم همانند ویروس است؛ اما یک تفاوت با ویروس دارد که آن‌ها نیاز ندارند به اطلاعات کامپیوتر متصل شوند تا تأثیر منفی را داشته باشند و آسان‌تر در شبکه کامپیوتری پخش می‌شوند، درست همانند آتش.

۸-Virus – ویروس

یکی دیگر از عبارت های اینترنتی رایج که ما اکنون به ریشه‌یابی آن می‌پردازیم کلمه ویروس است.

ویروس کامپیوتر شباهت زیادی به ویروس بیولوژیکی دارد. هر دوی آن‌ها برنامه مخصوص به خود را در یک سیستم معمولی وارد می‌کنند و آن سیستم را مختل کرده و خودشان تکثیر می‌شوند. عبارت ویروس از سال ۱۹۸۴ و به وسیله فرد کوهن به علم کامپیوتر ورود پیدا کرد. وی طی یک مقاله به این مسئله اشاره کرده بود؛ اما پیش از منتشر شدن این مقاله، کلمه ویروس به وسیله یک نویسنده داستان‌های تخیلی دیوید گرولد، در سال ۱۹۷۰ استفاده شده بود. در این داستان یک برنامه کامپیوتری به نام ویروس به یک کامپیوتر ورود پیدا می‌کند و نهایتا توسط برنامه‌ای به نام آنتی‌بادی نابود می‌شود. این عبارت در سال ۱۹۸۲ هم در یک کتاب مصور استفاده شده بود.

۹- Spam – اسپم

اسپم، مارک گوشت کنسرو شده است که در کامپیوتر و همچنین در دنیای حقیقی طرفدار زیادی ندارد. گوشت‌های کنسرو شده اسپم در دوره‌ای از اقتصاد آمریکا که کشاورزی با افت مواجه شده بود به وجود آمدند و تبلیغات این غذای کنسروی در تمام مکان‌ها دیده می‌شد و مردم مجبور بودند تا از آن استفاده کنند. به این صورت این کلمه پا به فضای مجازی گذاشت، زیرا هجوم ایمیل‌های تبلیغاتی بیش از حد و آزار‌دهنده بود و اسپم مکانی است که ایمیل‌های این‌چنینی به آن‌جا می‌روند.

در سال ۱۹۸۰ شرکت‌های تبلیغاتی کامپیوتری پیشنهاد دادند که از عبارت Sales Promotion Marketing به معنای بازاریابی و ارتقا فروش استفاده شود؛ اما همان عبارت اسپم بیشتر مورد قبول واقع شده است.

۱۰- Troll – ترول

آخرین نمونه از عبارت های اینترنتی که ما به ریشه‌یابی آن می‌پردازیم کلمه ترول است.

ترول یک شخصیت افسانه‌ای است که ظاهری زشت دارد. علاوه بر این هنگامی که از کلمه مذکور به صورت فعل استفاده شود به معنای یک روش ماهی‌گیری است که در آن طعمه به آرامی در پشت قایق کشیده می‌شود تا به این واسطه ماهی‌ها به دام بیفتند. ترول‌های اینترنتی نیز به همین صورت طعمه‌هایی را قرار می‌دهند تا کاربران دیگر را به دام بیندازند و پس از آن از یک فضای عمومی به نفع خود و به‌منظور استفاده شخصی خود بهره‌برداری نمایند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*