ویپ کردن آسیب‌های ژنتیکی کمتری به بدن مصرف کنندگان وارد می‌کند

دانشمندان به تازگی نشان داده‌اند که ویپ کردن به جای کشیدن سیگارهای معمولی، تاثیرات مثبتی روی دی ان ای مصرف کننده دارد؛ در ادامه با گجت نیوز همراه باشید.

طبق تازه‌ترین تحقیقات انجام شده، اگر افراد به جای استعمال دخانیات از جمله سیگارهای معمولی، به سراغ ویپ کردن بروند، آسیب‌های کمتری در سطح ژنتیکی به بدن آن‌ها وارد می‌شود.

شرکت امپریال برندز (Imperial Brands) اخیرا تحقیقات جالب‌توجهی در رابطه با مصرف سیگارهای الکترونیکی منتشر کرده و این‌طور که به نظر می‌رسد، وقتی صحبت از انتخاب بین بد و بدتر پیش می‌آید، استفاده از دستگاه‌های ویپ می‌تواند گزینه مناسبی برای جایگزینی کشیدن تنباکو باشد. در واقع دانشمندانی که تحقیق مورد نظر را انجام داده‌اند، مصرف سیگارهای الکترونیکی را به عنوان رفتاری سالم در نظر نگرفته‌اند؛ با این وجود اگر قرار بر مقایسه این روش وارد کردن نیکوتین به بدن با روش‌های دیگر باشد، در سطح ژنتیکی آسیب‌های به وجود آمده با تجهیزات ویپ کمتر خواهد بود.

در پژوهش مورد نظر، تمرکز دانشمندان مشخص کردن تاثیرات مصرف دخانیات و بخار ویپ کردن روی سلول‌های بدن انسان بود و پتانسیل این ترکیبات در به وجود آوردن آسیب در دی ان ای افراد بررسی شد. مقاله تهیه شده در تحقیقات مورد نظر توسط ژورنال “Mutagenesis” به چاپ رسیده است.

ویپ کردن آسیب‌های ژنتیکی کمتری به بدن مصرف کنندگان وارد می‌کند

برای رسیدن به نتایج گزارش شده، محققان از شش فاکتور مرتبط با ژنتیک افراد در راستای مشخص کردن آسیب‌های ژنتیکی استفاده کردند؛ این آسیب‌ها در قالب مشکلاتی مانند استرس اکسیداتیو، فعال شدن ژن‌های مرتبط با بروز تومورهای سرطانی و همچنین تخریب دی ان ای مصرف کنندگان در نظر گرفته شده بود.

تاثیرات ژنتیکی ویپ کردن

به زبان ساده، دانشمندان گزارش کرده‌اند که در موارد استفاده از سیگارهای الکترونیکی، هیچ نشانه‌ای از بروز آسیب در دی ان ای افراد دیده نمی‌شود و یا در بدترین حالت، این آسیب‌ها ناچیز هستند. طبق تحقیقات انجام شده، نیکوتین اگر به میزان ده‌ها هزار برابر بیشتر از آنچه در سیگارها وجود دارد، به بدن وارد شود، امکان بروز مشکلاتی مانند استرس اکسیداتیو در فرد پیش می‌آید. البته این تاثیر تنها به هنگام مصرف نیکوتین به صورت تنها بررسی شده و بیشتر مشکلاتی که با استعمال دخانیات بروز می‌کنند، به محصولات جانبی مربوط می‌شوند که همراه با دود تنباکو در سیستم تنفسی فرد قرار می‌گیرند.

استرس اکسیداتیو زمانی رخ می‌دهد که تعادلی بین رادیکال‌های آزاد و آنتی‌اکسیدان‌ها در بدن فرد وجود نداشته باشد؛ در اثر بروز این مشکل، به بافت‌های چربی، دی ان ای و پروتئین‌های بدن آسیب وارد می‌شود و در نتیجه، احتمال به وجود آمدن برخی بیماری‌ها مانند دیابت، فشار خون بالا، مشکلات قلبی و سرطان بالا می‌رود.

با این حال ویپ کردن که با حرارت دادن به مایع مخصوص حاوی نیکوتین به کار رفته در سیگارهای الکترونیکی انجام می‌شود، مشکلات مربوط به شش فاکتور ژنتیکی مدنظر دانشمندان را به وجود نمی‌آورد. سرپرست تحقیق کمپانی امپریال برندز، لوکاز سکالا (Lukasz Czekala) می‌گوید که داده‌های جمع‌آوری شده توسط او و همکارانش به حجم عظیمی از تحقیقات علمی اضافه شده که از خطرات کمتر سیگارهای الکترونیکی نسبت به دخانیات معمولی خبر می‌دهند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*