سازنده ماه نورد امارات رقیب آینده اسپیس ایکس خواهد بود

سازنده ماه نورد امارات رقیب آینده اسپیس ایکس خواهد بود

به تازگی اخبار جالب‌توجهی در مورد ماه نورد امارات متحده عربی منتشر شده و همکاری آژانس فضایی این کشور با یک شرکت ژاپنی خبرساز شده است.

ماه نورد امارات با همکاری شرکتی ژاپنی به نام آی اسپیس (ispace) ساخته خواهد شد. این‌طور که به نظر می‌رسد، آی اسپیس قصد دارد تا اقدامات مشابهی همانند شرکت هوافضای خصوصی و فوق‌العاده موفق اسپیس ایکس در حوزه صنعت هوافضا داشته باشد. در بررسی اخبار منتشر شده در مورد کمپانی مورد نظر و برنامه‌های آژانس فضایی امارات متحده عربی برای کاوش ماه با ما همراه باشید.

طبق اطلاعات موجود، همکاری امارات متحده عربی با یک استارتاپ ژاپنی هم‌اکنون در جریان بوده و پروژه‌ای به نام «ماموریت ماه امارات» (Emirates Lunar Mission) حاصل همکاری این شرکت با آژانس فضایی امارات، در سال‌های آینده یک ماه نورد شگفت‌انگیز را در سطح ماه خواهد نشاند. گفته شده که این ربات، کاوشگر رشید (Rashid rover) نام دارد و نسبت به مریخ نوردهای معروف ناسا که هم‌اکنون روی سیاره مریخ مشغول کاوش هستند، بسیار جم و جورتر خواهد بود.

مرکز فضایی محمد بن رشید (MBRSC) قصد دارد تا در سال 2022 ماه نورد امارات را روی قمر سیاره ما بنشاند. از طرف دیگر، به نظر می‌رسد که شرکت ژاپنی آی اسپیس هم در رقابت با کمپانی اسپیس ایکس، اقدامات جالب‌توجهی را برای نوآوری در رابطه با کاوش کره ماه ارائه خواهد کرد.

پروژه ماه نورد امارات

مرکز فضایی MBRSC برنامه دارد تا ربات خود را سوار بر یک موشک فالکون 9 اسپیس ایکس، از سکوی پرتاب این کمپانی در فلوریدای آمریکا به خارج از جو زمین ببرد. این پرتاب برای سال آینده برنامه‌ریزی شده، اما آی اسپیس اعلام کرده که احتمال به تاخیر افتادن استارت ماموریت وجود دارد چرا که دانشمندان این شرکت مشغول کار روی تکنولوژی ماه نورد رشید هستند.

سازنده ماه نورد امارات رقیب آینده اسپیس ایکس خواهد بود

البته چنین مسئله‌ای به این معنا بوده که آژانس فضایی امارات قصد ندارد تا تمامی فناوری‌های قدیمی را مجددا مورد استفاده قرار دهد و به نظر می‌رسد که نوآوری‌های مهمی در پرتاب پیش رو عملی خواهند شد. از طرف دیگر فاصله زمین تا ماه هم نسبت به مسافت بین زمین تا مریخ نسبتا کوتاه بوده و به همین دلیل، مدت کوتاهی پس از پرتاب رشید به آسمان، کاوشگر به مقصد خواهد رسید. سفر هر وسیله ساخت دست بشر به سیاره سرخ در بهترین حالت ممکن حدودا 6 ماه طول می‌کشد.

سفر به مناطقی که در گذشته توسط آژانس فضایی آمریکا مورد کاوش قرار گرفته‌اند در برنامه تحقیقاتی ماه نورد امارات قرار ندارد و اعلام شده که این ربات در قسمت‌هایی از قمر زمین قرار می‌گیرد که تاکنون ناشناخته باقی مانده‌اند. اعلام شده که کاوشگر رشید برخلاف مدل شش چرخ مریخ نوردهای ناسا، چهار چرخ خواهد داشت و به مراتب از ابعاد خودروهای اس یو وی کوچک‌تر خواهد بود.

با این وجود آی اسپیس اعلام کرده که ابعاد کوچک ماه نورد رشید باعث نمی‌شود که ربات مورد نظر در کاوش سطوح ناهموار ناتوان باشد. در کنار استفاده از دوربین‌های 360 درجه فیلم و عکس‌برداری، تجهیزات مختلف دیگری روی این کاوشگر سوار می‌شوند تا خاک و گرد و غبار این جرم آسمانی را به دقت بررسی کنند.

ماه نشین هاکوتو آر

 

آی اسپیس اعلام کرده که تا قبل از رسیدن ماه نورد امارات به سطح مقصدش، اتصال این ربات با کاوشگر مادر به صورت سیمی خواهد بود و به محض رسیدن به سطح، این ارتباط به شکل وایرلس ادامه پیدا می‌کند. کاوشگر مادر این ربات، ماه نشینی با نام هاکوتو آر (Hakuto-R) بوده که توسط استارتاپ ژاپنی ساخته خواهد شد و از طریق آن می‌توان اطلاعات جمع‌آوری شده توسط کاوشگر را به زمین انتقال داد.

سازنده ماه نورد امارات رقیب آینده اسپیس ایکس خواهد بود

استارتاپ آی اسپیس به صورت کلی قصد دارد تا هزینه انجام ماموریت‌های کاوشی ماه را کاهش دهد؛ این شرکت در قالب اولین ماموریت خود با همکاری آژانس فضایی امارات، می‌خواهد نامش را به عنوان اولین شرکت خصوصی ژاپنی که در قمر زمین کاوشگر فرود آورد، به ثبت برساند. همان‌طور که در ویدیو بالا دیدیم، آی اسپیس در صورت موفقیت ماه نشین هاکوتو آر، این امکان را پیدا می‌کند تا تعداد قابل توجهی از کاوشگرهای و ربات‌های گوناگون را به تعداد بالا، از طریق چنین ماه نشین‌هایی روی قمر سیاره فرود آورد.

آینده کاوش ماه

کاوشگرهایی که در آینده توسط آی اسپیس به فضا برده می‌شوند، به واسطه فناوری مخصوصی به هم متصل خواهند بود و در کنار یکدیگر، نقشه‌ای دقیق از جزئیات سطحی ماه را تهیه خواهند کرد. به علاوه انجام آزمایش‌های علمی روی ماه به این روش ساده‌تر می‌شود و در نهایت، هزینه کاوش قمر زمین برای دولت‌ها و شرکت‌های خصوصی به مراتب کمتر خواهد شد.

علاوه بر ماه نورد امارات خود کاوشگر هاکوتو آر هم می‌تواند تجهیزات پیشرفته‌ای را حمل کرده و آزمایش‌های مختلفی را انجام دهد. با این حال استارتاپ ژاپنی فعلا قصد دارد تا در فاز اول ماموریت این ماه نشین کاوشگر اماراتی را به قمر سیاره برساند و در فاز دوم هم آن را به سلامت روی سطح ماه رها کند.

در صورت موفقیت ژاپنی‌ها، این کشور سومین کشوری خواهد بود که بعد از آمریکا، روسیه و چین روی قمر زمین فضاپیما فرود می‌آورد. البته امارات و ژاپن تنها کشورهایی نیستند که در حال عملی کردن ماموریت‌های مرتبط با ماه هستند و ایالت متحده هم قصد دارد تا به زودی فضانوردان خود را به ماه بازگرداند و در ادامه، اقامتگاه‌های دائمی برای سکونت بشر روی این جرم آسمانی ایجاد کند. در صورت موفقیت پروژه‌های ناسا برای کاوش ماه، تجهیزات و امکاناتی که در ماموریت‌های این آژانس روی قمر زمین بنا خواهند شد، در آینده برای انجام ماموریت‌های سرنشین دار به مقصد مریخ به کار گرفته می‌شوند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*