ابرهای ویروس کرونا در توالت‌های عمومی افراد سالم را بیمار می‌کنند

ابرهای ویروس کرونا افراد سالم را در توالت‌های عمومی بیمار می‌کنند

تحقیقات نشان داده که ابرهای ویروس کرونا می‌توانند پس مدت زمانی مشخص در توالت‌های عمومی ایجاد شده و به سهم خود، بیماری کووید 19 را در محیط پخش کنند.

تازه‌ترین تحقیقات نشان داده که در سرویس‌های بهداشتی عمومی ابرهای ویروس کرونا پس از استفاده از سرویس‌ها توسط افراد آلوده به کووید 19، ایجاد شده و ذرات آئروسل ویروس را در محیط اطراف پخش می‌کنند. مدتی پیش بود که دانشمندان از به وجود آمدن این ابرهای آئروسلی پرده‌برداری کردند و در تحقیقی دیگر، نشان داده شده که حتی قسمت در مانند موجود روی توالت‌های فرنگی هم نمی‌تواند جلوی انتشار توده‌های ویروسی مورد نظر را بگیرد.

تحقیق ابتدایی در تابستان گذشته نشان داد که این توده‌های آئروسل حاوی ذرات ویروس “SARS-CoV-2″، یعنی همان ویروس به وجود آورنده بیماری کووید 19 هستند. تازه‌ترین تحقیق موجود هم که توسط دانشمندان دانشگاه فلوریدا آتلانتیک انجام شده، از بی تاثیر بودن پوشاندن توالت‌ها با تجهیزات پوششی مختلف خبر می‌دهد.

اصل ماجرا از آنجایی شروع می‌شود که از ماه‌های ابتدایی آغاز پاندمی کرونا، برخی پژوهش‌ها نشان دادند که مقدار کمی از ذرات ویروس کرونا می‌توانند وارد سیستم گوارشی شده و از این طریق، در نهایت به شکل ادرار و مدفوع از بدن فرد بیماری خارج شوند. این‌طور که به نظر می‌رسد، ذرات ویروسی مورد نظر با عبور از مجراهای مختلف درون بدن همچنان زنده باقی می‌مانند و نمونه‌های آزمایش شده از افراد مبتلا نشان داده که ذرات مورد نظر قابلیت آلوده کردن افراد سالم را دارند.

این مسئله بیش از همه با در نظر گرفتن شرایط سرویس‌های بهداشتی عمومی و بحث شکل‌گیری ابرهای ویروس کرونا باعث نگرانی دانشمندان شده است.

ابرهای ویروس کرونا در سرویس‌های بهداشتی

این توالت‌ها علاوه بر نداشتن سیستم تهویه مناسب برای ایجاد گردش هوا، مشکلاتی مانند سیستم آب‌رسانی پرفشار و هم‌چنین پوشیده نبودن قسمت ارتباطی توالت به مجرای فاضلاب، دارند. از طرف دیگر، دانشمندان فاکتورهایی مانند جمعیت کسانی که از این سرویس‌های بهداشتی استفاده می‌کنند را به عنوان عوامل نگران کننده دیگر در نظر گرفته‌اند؛ در واقع حجم سرویس‌دهی چنین توالت‌هایی به نسبت توالت‌های خصوصی بسیار بالا بوده و از آنجایی که افراد زیادی در محیط اطراف این نوع سرویس‌ها رفت و آمد می‌کنند، احتمال آلوده شده آن‌ها به کووید 19 هم بالا می‌رود.

محققان دانشگاه فلوریدا آتلانتیک نشان داده‌اند که در شرایط تهویه‌ای عادی موجود در سرویس‌های بهداشتی عمومی، عمل ساده‌ای مانند کشیدن سیفون می‌تواند با پخش کردن ذرات بیماری‌زای موجود در ادرار و مدفوع افراد، ابرهای ویروس کرونا را در محیط ایجاد کرده و توالت‌های عمومی را به مناطق انتشار بیماری تبدیل کند.

متاسفانه ویروس SARS-CoV-2 تنها یکی از عوامل ویروسی بوده که از طریق ذرات آئروسل، در هوا منتشر می‌شود؛ بررسی‌ها نشان داده که عوامل خطرناک دیگری مانند نوروویروس‌ها هم می‌توانند از این طریق، بین بیماران و افراد سالم جابه‌جا شوند.

اهمیت تهویه هوا

ابرهای ویروس کرونا در توالت‌های عمومی افراد سالم را بیمار می‌کنند

نکته خاصی که در تحقیقات انجام شده در فلوریدا آتلانتیک مدنظر دانشمندان بوده، وجود پوشش‌های محافظتی و درهایی است که معمولا روی توالت‌های فرنگی قرار دارند. به گفته دانشمندان، با وجود مفید بودن این پوشش‌ها برای جلوگیری از به وجود آمدن ابرهای ویروسی، نمی‌توان گفت که درِ توالت‌ها کاملا جلوی انتشار ذرات آئروسل ویروس را می‌گیرند.

منهار داناک (Manhar Dhanak)، یکی از نویسندگان تحقیق اخیر می‌گوید که ذرات آئروسل بیماری کووید 19 می‌توانند در محیط‌های عمومی جمع شده و در مدتی کوتاه، مقدار زیادی از عوامل بیماری‌زا را در چنین فضاهایی نگه دارند. به همین دلیل علاوه بر استفاده از تجهیزات پوششی که جلوی پخش شدن ویروس به هنگام کشیدن سیفون را می‌گیرند، باید از سیستم‌های تهویه مناسب برای ایجاد گردش هوا در سرویس‌های بهداشتی بهره برد.

به گفته داناک، برای پیشگیری از انتشار کووید 19 به واسطه ابرهای ویروس کرونا حتما نیاز نیست تا کل طراحی ساختمان توالت‌های عمومی را تغییر داد؛ بسیاری از ساختمان‌ها به شکلی طراحی شده‌اند که می‌توان جریان بیشتری از هوا را به کمک تهویه‌های مختلف در آن‌ها ایجاد کرد. به این ترتیب به جای صرف هزینه‌های زیاد و تغییر ساختار سرویس‌های بهداشتی، دست‌کاری برخی جزئیات در نهایت باعث بهتر شدن سیستم تهویه محیط می‌شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*