کپی فرمول در مایکروسافت اکسل

آموزش نحوه کپی فرمول در مایکروسافت اکسل

یادگیری بهترین روش های کپی فرمول در مایکروسافت اکسل راهی مناسب برای صرفه جویی در وقت است.

کپی فرمول در مایکروسافت اکسل یکی از عوامل تاثیر گذار در افزایش سرعت کار با این برنامه است. استفاده از فرمول‌ها در اکسل بسیار ساده است، اما اگر روش‌ها و کلیدهای کنترلی آن را فرابگیرید بسیار راحت تر با آن سروکار خواهید داشت. خوشبختانه با رشد این برنامه روش های متعددی نیز برای کپی فرمول‌ها در نظر گرفته شده است که هرکدام به نحوی کاربردی هستند.

کپی فرمول در مایکروسافت اکسل

نحوه کپی فرمول در مایکروسافت اکسل

کپی فرمول این امکان را فراهم می کند، تا کاربرگ پویاتری داشته باشید و از طرفی نیز سرعت کار شما را در پروژه های سخت و یا سیستم های حسابداری دستی افزایش می‌دهد.

مراجع نسبی سلول

نرم افزار اکسل با ارتباط نسبی سلول‌های هر کاربرگ و ارتباط آنها، می‌تواند از فرمول‌ها استفاده کند. به عنوان مثال اگر شما در یک سلول دو عدد مجاور را بخواهید باهم جمع کنید، اکسل آن را به صورت تحلیلی در خواهد آورد و شما کافی است برای کپی کردن فرمول به همان حالت برای سطرهای پایینی از دکمه های CTRL+C استفاده کنید و با کپی کردن آن در سطر پایینی، آدرس های هر خانه بروزرسانی می‌شود.

استفاده از مراجع نسبی در اکسل

البته در اکسل گاهی نیاز به تغییر آدرس نیست. به عنوان مثال زمانی که می‌خواهید میانگین و یا درصد یک سری از محصولات را محاسبه کنید، دوست دارید تا سلول فرمول دارای آدرس های ثابت و غیر قابل تغییری باشد، برای این کار کافی است از علامت $ قبل از شروع ستون یا سطر استفاده کنید تا آدرس‌ها به صورت مطلق، آدرس دهی شوند.

استفاده از کلید F4

در آدرس دهی ثابت، با استفاده از کلید F4 می‌توان مسیر و مرجع را تغییر داد. برای اینکار کافی است تا بر روی فرمول و یا خانه موردنظر کلیک کنید و سپس دکمه F4 را فشار دهید. به عنوان مثال اگر در خانه B این دکمه را فشار دهید، در ابتدا مقدار به صورت $ 1 $ تغییر می کند و اگر دوباره آن را کلید کنترلی F4 را بفشارید، مرجع به حالت B $ 1 تغییر پیدا خواهد کرد.

کپی و چسباندن به روش دستی

یکی از روش های معمولی که در تمام برنامه های آفیس برای کپی داده‌ها استفاده می‌شود، روش دستی است. کافی است برای کپی فرمول بر روی هر سلول کلیک راست کنید و از گزینه های معمول Copy و یا Cut استفاده کنید و از طریق عمل Paste یا سربرگ خانه (Home) با کلیک بر روی گزینه Clipboard فرمول مورد نظر خود را در آدرس دلخواه قرار دهید. برای افزایش سرعت کار نیز از دکمه های ترکیبی Ctrl+C برای کپی فرمول و Ctrl+V برای چسباندن فرمول در مکان جدید می‌توان استفاده کرد.

کپی فرمول در مایکروسافت اکسل به صورت دستی

نحوه کپی فرمول در مایکروسافت اکسل تنوع بسیاری دارد، اما این روش آنچنان نیز کاربردی و معمول نیست و در طولانی مدت می‌تواند کار را بسیار آهسته نماید.

نحوه کشیدن فرمول به صورت ستونی و یا سطری

استفاده از یک فرمول در یک سطر یا ستون، به روش دستی کار بسیار زمان بر خواهد بود، اما دو روش برای این نوع فرمول نویسی در اکسل تعریف شده است. در حالت اول شما کافی است فرمول خود را گرفته و سپس خانه‌های موردنظر خود را در کاربرگ انتخاب کنید و دکمه چسباندن (Paste) را فشار دهید، با این کار فرمول به صورت کامل بر روی تمام خانه‌ها اعمال می‌شود.

کشیدن فرمول در یک سطر یا ستون

برای کپی کردن یک فرمول در سطر یا ستون‌های پشت سرهم کافی است تا از کادر مربعی زیر هر سلول به اندازه‌ لازم سلول را کشیده و فرمول را در سلول‌های مختلف کپی کنید.

چسباندن ویژه (Paste Special)

یکی از مشکلات حالت کپی معمولی فرمول‌ها دارد، در تغییر ویژگی های ظاهری هر سلول است و باعث بهم ریختگی آراستگی فایل اکسل خواهد شد. برای جلوگیری از کپی اطلاعات مانند نوع رنگ سلول، فونت و اندازه باید از Paste Special استفاده کرد. با این حالت تنها فرمول و داده‌های آدرس دهی آن قابل کپی است و تغییری در ظاهر سلول جدید شکل نمی‌گیرد.

چسباندن ویژه در آموزش کپی فرمول در مایکروسافت اکسل

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*