ناسا ماموریت هلیکوپتر مریخی نبوغ را تمدید کرد

ناسا ماموریت هلیکوپتر مریخی نبوغ را تمدید کرد

آژانس فضایی آمریکا به تازگی اعلام کرد که ماموریت هلیکوپتر نبوغ (Ingenuity) که تاکنون چندین پرواز در سطح مریخ انجام داده، برای انجام پروژه‌های مهم‌تر، تمدید خواهد.

ماموریت هلیکوپتر نبوغ (Ingenuity) تمدید شد؛ ناسا اخیرا اعلام کرده که با وجود موفقیت چشم‌گیری این پهپاد در سطح سیاره سرخ، ماموریت 30 روزه نبوغ تمدید می‌شود و انتظار می‌رود که در روزها و هفته‌های آینده، اطلاعات ارزشمندی از طرف این وسیله پروازی شگفت‌انگیز در اختیار دانشمندان قرار بگیرد.

به گفته ناسا این ماموریت برای مدت یک ماه دیگر تمدید خواهد شد و در این مدت، پروازهای بیشتر و طولانی‌تری برای نبوغ در نظر گرفته شده‌اند. این‌طور که به نظر می‌رسد، آژانس فضایی آمریکا قصد دارد تا به کمک بالگرد مریخی نبوغ موضوع جستجوی سطح سیاره سرخ را بیشتر مورد توجه قرار دهد و این مسئله را مشخص کند که آیا می‌توان با وسایل پروازی این چنین یک جرم آسمانی دیگر را کاوش کرد یا خیر؟

همان‌طور که اشاره شد، ناسا در ابتدا قصد داشت تا ماموریت هلیکوپتر نبوغ را تنها برای 30 روز ادامه دهد؛ در واقع هدف اصلی نشان دادن این مسئله بود که می‌توان در یک جرم آسمانی دیگر به غیر از زمین، وسیله‌ای پروازی را از سطح بلند کرد و همانند آنچه تاکنون روی سیاره ما انجام شده، پرواز مصنوعی را عملی کرد. با این حال به نظر می‌رسد که کار نبوغ از اثبات توانایی‌هایش به بشریت گذشته و اهداف بلندپروازانه‌تری برای این پهپاد مریخی در نظر گرفته شده‌اند.

تمدید ماموریت هلیکوپتر نبوغ

پیش از اینکه خبر موفقیت نبوغ علاقه‌مندان به دنیای هوافضا را خوشحال کند، این نگرانی وجود داشت که وسیله پروازی مورد نظر حتی نتواند از سطح بلند شود. در حقیقت مشکل اتمسفر فوق‌العاده رقیق مریخ بوده که برخلاف جو زمین، حجم و چگالی هوای کمتری دارد و به همین دلیل، به پرواز درآوردن اجسام مختلف به روش برهم زدن توده‌های هوا روی سیاره سرخ چالش‌برانگیز می‌شود. با وجود انجام آزمایش‌های مختلف برای نمایش توانایی‌های نبوغ در شرایط شبیه‌سازی شده روی زمین، دانشمندان همچنان نگران بودند که شاید این بالگرد مریخی نتواند در شرایط واقعی سیاره سرخ پرواز کند.

با این تفاصیل اکنون که مراحل ماموریت هلیکوپتر نبوغ با موفقیت پیشرفته، ناسا این ربات شگفت‌انگیز را از فاز آزمایشی خارج کرده است. به گفته مدیران آژانس فضایی آمریکا، نبوغ هم اکنون در فاز عملیاتی قرار گرفته و وقتی ابتدایی‌ترین قابلیت‌های بالگرد هیچ مشکلی نداشته‌اند، وقت آن فرا رسیده تا اهداف جاه‌طلبانه‌تری برای نبوغ در نظر گرفته شود.

ناسا ماموریت هلیکوپتر مریخی نبوغ را تمدید کرد

نبوغ در 18 فوریه گذشته سوار بر قسمت پایینی تازه‌ترین کاوشگر مریخی ناسا، یعنی مریخ نورد استقامت (Perseverance) به سطح سیاره سرخ رسید. از آن زمان تاکنون عمده تمرکز کاوشگر مادر و دانشمندان هدایتگر آن فراهم کردن مقدمات لازم به منظور عملی کردن پرواز نبوغ در مریخ بوده است؛ به گفته لوری گلیز (Lori Glaze)، رئیس قسمت علوم سیاره‌ای ناسا، هم اکنون امکانات لازم برای طولانی‌تر کردن ماموریت نبوغ فراهم بوده و پس از در نظر گرفتن استراتژی‌های کاوشگر استقامت، می‌توان برای چند هفته دیگر به کار با نبوغ ادامه داد.

پروازهای جاه‌طلبانه‌تر

تیم مسئول کار با این بالگرد در آزمایشگاه پیش‌رانش جت (JPL) ناسا از تمدید ماموریت هلیکوپتر نبوغ ابراز خوشحالی و افتخار کرده‌اند. میمی آنگ (MiMi Aung)، مدیر پروژه پهپاد مریخی می‌گوید که وضعیت حال حاضر همانند فارغ‌التحصیل شدن نبوغ از مراحل ابتدایی تحصیلاتش بوده و در مراحل بعدی، تیم او می‌تواند قابلیت‌های بالگرد برای کاوش مریخ و انجام تحقیقات علمی را بسنجد.

تاکنون مراحل پرواز دادن نبوغ تنها شامل بلند کردن این وسیله از سطح و همچنین جابه‌جا کردن آن در آسمان بوده و هنوز این وسیله پروازی مسافت زیادی را از نبوغ دور نشده است. در طی این مراحل تصاویری از سطح سیاره سرخ تهیه شده‌اند و چهار پرواز موفقیت‌آمیز هم در کارنامه پهپاد مریخی ناسا به ثبت رسیده‌اند.

دانشمندان در ابتدا قصد داشتند تا پس از طی شدن سی روز از اولین پرواز و انجام پنج پرواز متوالی، ماموریت هلیکوپتر نبوغ را متوقف کنند؛ اما همان‌طور که اعلام شد، همانند بسیاری از پروژه‌های دیگر ناسا نبوغ هم برای مدتی طولانی‌تر به پرواز در سطح مریخ ادامه خواهد داد.