بازی Returnal

بازی Returnal و 15 نکته برای تازه واردها

اگر بازی Returnal – ریترنال را به تازگی آغاز کرده‌اید یا می‌خواهید به سراغ آن بروید، بهتر است نکات زیر را در یاد داشته باشید تا با چالش‌های کمتری رو به رو شوید.

بازی Returnal اثر انحصاری جدید پلی استیشن 5 است که چالش‌های زیادی دارد و برای موفقیت در آن باید به نکات مهمی توجه کنید.

رترنال یک شوتر سوم شخص روگ لایک از استودیوی هاوس‌مارک (Housemarque) است که مدتی قبل به صورت انحصاری برای پلی استیشن 5 انتشار یافت. بازیکنان در نقش فضانوردی به نام سلین (Selene) قرار می‌گیرند که سفینه‌اش بر روی یک سیاره مرموز سقوط کرده و حالا در یک حلقه زمانی (Time Loop) گرفتار شده است. سلین هر بار که کشته شود، به نقطه آغازین باز می‌گردد و باید راه حلی برای فرار از این وضعیت پیدا کند.

کمتر کسی انتظار داشت که ریترنال از ابتدا تا انتها، تا این اندازه سخت باشد. بنابر این برای رسیدن به موفقیت، باید استراتژی‌های مختلفی را به کار بگیرید، هوشمندانه بازی کرده و به نکات مهمی توجه کنید.

راهنمای بازی Returnal برای تازه واردها

از آنجایی که این بازی در سبک روگ لایک ساخته شده، یک اشتباه کوچک کافی است تا تمامی تلاش‌های شما هدر برود (آن هم گاهی بدون اینکه متوجه شوید). همانند دیگر عناوین این سبک، در دنیای ناشناخته‌ای قرار می‌گیرید و نمی‌توانید حدس بزنید در قدم بعدی، چه چیزی انتظار شما را می‌کشد. در همین راستا، برای عبور از هر چالش، باید چندین بار تلاش کنید و هر آنچه که در اختیار دارید را به کار بگیرید. نکات زیر می‌توانند کار را کمی آسان‌تر کنند.

– صبور باشید

بازی Returnal

با توجه به ساختار بازی، باید انتظارِ کشته شدن‌های زیادی را داشته باشید و حلقه‌های زمانی را بارها و بارها تکرار کنید تا به اهداف خود برسید.

در سوی دیگر، همان طور که بالاتر هم اشاره شد، بازی بسیار سخت است و بسیاری از سیستم‌ها تنها در صورتی در دسترس شما قرار می‌گیرند که حلقه‌های زمانی را تکرار نمایید. اصولا «تکرار» می‌تواند آزار دهنده باشد و گاهی مخاطب را عصبانی کند، بنابر این باید بسیار صبور باشید و عصبانیتِ احتمالی خودتان را کنترل کنید. با پیشروی در مراحل و هنگامی که درک درستی از ساختار و مکانیک‌های ریترنال پیدا کردید، شرایط قابل تحمل‌تر خواهد شد و بیشتر در فضای آن غرق می‌شوید.

– نقاط قوت خود را پیدا کنید

بازی Returnal

پیدا کردن نقاط قوت یا به عبارت دیگر، «سبکِ بازی دلخواه» کار آسانی نیست. اما مهم است که بدانید می‌خواهید چگونه بازی کنید و تلاش خود را به کار بگیرید تا در این سبکی که انتخاب کرده‌اید، موفق ظاهر شوید. برای مثال آیا می‌خواهید مبارزات را از راه دور پیگیری کنید (Long-ranged engagements) یا دوست دارید که از فاصله نزدیک با دشمنان مقابله کنید؟

بازی Returnal دارای 10 اسلحه و مهارت‌های مختلفی است که آن‌ها را حلقه‌های زمانی مختلف بدست می‌آورید. هر کدام از این اسلحه‌ها یا مهارت‌ها می‌توانند به سبکِ بازی مورد نظر شما کمک کنند. پس با کمی آزمون و خطا ببینید در چه حالتی، بیشتر کارآمد هستید و بهتر بازی می‌کنید.

– انجام چالش‌های روزانه (Daily Challenges)

بازی Returnal

چالش‌های روزانه از همان ابتدا در دسترس قرار دارند اما اشاره زیادی به آن‌ها نمی‌شود و بسیاری از بازیکنان، آن را نادیده می‌گیرند.

اما این چالش‌ها، به شما ایتر (Ether) جایزه می‌دهند که در واقع پول رایج بازی است و خوشبختانه با ورود به حلقه‌های زمانی جدید، از بین نمی‌رود. شما برای باز کردن بعضی از صندوقچه‌ها، فعالسازی ریزال‌وِرها (Resolvers) یا پاک کردن آیتم‌ها از ملی‌گنِنسی‌ (Malignancy)، به ایتر نیازمند هستید؛ پس، از کنار چالش‌های روزانه بی‌تفاوت عبور نکنید.

– آیکون‌های نقشه را یاد بگیرید

بازی Returnal

دنیای ریترنال شاید بی‌رحم باشد اما سازندگانِ آن این گونه نیستند و با تشکر از آیکون‌های نقشه، می‌توانید متوجه شوید که چیزهایی انتظار شما را می‌کشند.

تمامی ورودی‌ها به یک اتاق جدید، با یک آیکون مشخص شده‌اند تا دچار سردرگمی نشوید. همچنین آیتم‌های سلامتی، اسلحه‌ها و ارزهای رایج بازی نیز در مینی مپ (Mini-map) نمایش داده می‌شوند. نقشه‌ی بازی به تدریج گسترده‌تر خواهد شد اما از بخش راهنما، می‌توانید ببینید که هر آیکون، چه معنایی دارد و به سرعت، همه نکات ضروری را یاد می‌گیرید.

– بدانید چه زمانی باید فرار کرد

بازی Returnal

همانند دیگر عناوین روگ لایک، گاهی در موقعیت‌های بد قرار گرفته و توسط دشمنان محاصره می‌شوید. در این لحظات، باید بهترین تصمیمات را بگیرید و اگر شرایط خوب نیست، باید به گزینه‌ای همچون «فرار» فکر کنید.

در بازی Returnal بارها اتفاق می‌افتد که وارد یک منطقه می‌شوید و تجهیزات مناسب برای مقابله با دشمنانِ آنجا را ندارید. به جای درگیری‌های بیهوده (که نهایتا به مرگ شخصیت ختم می‌شوند)، به منطقه‌ی قبلی بازگشته و زمانی که آمادگی بیشتری داشتید، به آنجا بازگردید. این تاکتیک کمک می‌کند تا برای مدت بیشتری زنده بمانید و آمادگی بالاتری برای مبارزات سخت داشته باشید.

– مکانیک حرکت ناگهانی (Dashing) را به کار بگیرید

بازی Returnal

مکانیک «دشینگ» را احتمالا بارها در بازی‌های دیگر دیده‌اید، همان حرکت سریعی که می‌توانید آن را به سمت عقب یا جلو انجام دهید و یک تکنیک عالی برای جاخالی دادن هم هست. این حرکت در بازی Returnal نقش مهمی دارد، زیرا نه تنها یک روش خوب برای پیشروی سریع‌تر در محیط بازی است بلکه می‌توانید از حملات دشمنان جاخالی دهید یا حتی به سمت آن‌ها به صورت ناگهانی، یورش ببرید.

به یاد داشته باشید که در هنگام انجام مکانیکِ دشینگ، از آسیب‌ها مصون هستید و لزومی ندارد که نگران این مسئله باشید. همچنین، الگوهای مبارزه دشمنان را یاد بگیرید تا بتوانید در جاخالی دادن، زمان بندی بهتری داشته باشید.

– حالت استراحت = ذخیره

بازی Returnal

متاسفانه «در میان مراحل» نمی‌توانید بازی را ذخیره نمانید و به همین دلیل، گاهی باید برای 90 دقیقه یا بیشتر، به صورت مستقیم بازی کنید که می‌تواند خسته کننده باشد.

اما یک راه حل برای این مسئله وجود دارد! اگر پلی استیشن 5 را بر روی حالت استراحت (Rest mode) قرار دهید، پس از روشن کردن دستگاه، می‌توانید بازی را از همان جایی که متوقف کرده بودید، از سر بگیرید.  با این روش، لزومی ندارد که حلقه زمانی را از ابتدا آغاز کنید، تنها به یاد داشته باشید که آپدیت خودکار (Auto-update) را خاموش کنید.

– مکانیک اورلود (Overload) را به خوبی یاد بگیرید

بازی Returnal

«اورلود» یکی از مهم‌ترین مکانیک‌های این بازی به حساب می‌آید و در واقع همان سیستم اکتیو ریلود (Active Reload) از مجموعه گیرز آف وار است که اگر در آن به درجه استادی برسید، می‌توانید بسیار بهتر بازی کنید.

هنگامی که خشاب اسلحه شما خالی شد، کمی داغ می‌شود. در این لحظات، علامتی روی صفحه ظاهر می‌شود که می‌توانید اسلحه خود را اورلود کنید. اگر این کار را به شکل موفقیت آمییز انجام دهید، مهمات اسلحه مذکور سریعا پر می‌شود. اما اگر زمان بندی شما اشتباه باشد و در این زمینه شکست بخورید، تعویض خشاب با تاخیر بیشتری انجام خواهد شد.

– از دستان و سلاح سرد خود استفاده کنید

بازی Returnal

در کنار استفاده از اسلحه‌ها، می‌توانید از حملات دستی خود یا همان میلی اتک (Melee attack) نیز استفاده کنید که توجه زیادی به آن‌ها نمی‌شود.

دشمنان کوچک را می‌توانید با اسلحه‌ سردی که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، با یک ضربه از بین ببرید (حتی در مناطق پایانی). شاید نزدیک شدن به دشمنان، استراتژی خوبی به نظر نرسد اما کافی است مدتی بر روی آن کار کنید تا متوجه شوید چه قدر تاثیرگذار است. برای مثال می‌توانید این ضربات را با مکانیک دشینگ تلفیق کنید. سریعا به سمت دشمن حمله‌ور شده و ضربه مرگباری را به او وارد کنید. همچنین به تدریج می‌توانید قدرت این ضربات را نیز ارتقا دهید، پس تمام تمرکز خود را بر روی اسلحه‌های گرم قرار ندهید.

– اسلحه‌های قوی‌تر لزوما بهترین گزینه نیستند

بازی Returnal

گاهی به اسلحه‌هایی می‌رسید که لِوِل / درجه بالاتری (Tier) نسبت به اسلحه فعلی شما دارند. اما از آنجایی که هر حلقه زمانی طولانی‌تر می‌شود و الگوهای مبارزه دشمنان نیز به تدریج پیچیدگی‌های بیشتری پیدا می‌کند، مهم است با اسلحه‌ای وارد مبارزه شوید که با آن راحت هستید و بهتر بازی می‌کنید. یک اسلحه‌ی قوی‌تر لزوما به شما کمک زیادی نمی‌کند اگر نتوانید با آن به درستی پیشروی کنید.

اگر اسلحه‌ای که در دست دارید با سبک بازی شما کاملا هماهنگ است، تا زمانی که در مبارزات کارآمد بود، آن را به کار بگیرید و هنگامی که فکر می‌کنید دیگر جواب نمی‌دهد، به سراغ گزینه‌های دیگر بروید.

– خراب شدن لباس گاهی ارزشش را دارد (اگر ریسک پذیر هستید)

بازی Returnal

خراب شدن لباسِ مخصوصِ سلین می‌تواند ترسناک باشد، خصوصا در بخش‌های پایانی که حساسیت بالاتر است اما اگر گاهی ریسک کنید، نتیجه‌اش را خواهید دید. همان طور که احتمالا می‌دانید، بسیاری از عناصر و دستگاه‌هایی که در بازی وجود دارد، می‌توانند برای بازیکن مفید باشند یا برعکس، به شخصیت شما آسیب وارد کنند. برای مثال، ممکن است با یک صندوقچه رو به رو شوید که تجهیزات باارزشی در خود دارد اما باز کردن آن، شاید باعث خراب شدن لباس سلین ‌شود.

معمولا آثار مثبت این تصمیم شما، بیشتر از آثار منفی است. برای مثال، می‌توانید میزان سلامتی خود را افزایش دهید یا حتی اسلحه‌های بهتری پیدا کنید. البته عکس این قضیه هم وجود دارد، بنابر این تصمیم نهایی با شما است که آیا می‌خواهید خطر کنید یا خیر. فراوش نشود که خرابی‌ها قابل تعمیر هستند.

– از ملی‌گنِنسی‌ها (Malignancies) دوری کنید (اگر ریسک پذیر نیستید)

بازی Returnal

بعضی وقت‌ها آیتم‌هایی پیدا می‌کنید که به یک ماده بنفش رنگ به نام ملی‌گنِنسی‌ آغشته‌ شده‌اند. این همان ماده‌ای است که باعث خرابی لباس شما می‌شود. اگر ریسک پذیر نیستید، از این مواد دوری کنید زیرا ممکن است قدرت‌های شما را محدود ‌کنند یا حتی باعث ‌شوند که اسلحه‌ی فعلی شما آسیب زیادی به دشمن وارد نکند.

همان طور که بالاتر هم اشاره شد، بعضی از خرابی‌ها می‌توانند مفید باشند اما باید در این زمینه، هوشیارانه تصمیم بگیرید. ایتر می‌تواند ملی‌گنِنسی‌ را از بین ببرد اما شاید بخواهید آن را برای چیزهای بهتری مصرف کنید. پس، اگر به دنبال حاشیه‌های اضافی نیستید، از ملی‌گنِنسی‌ها دوری کنید مگر اینکه با کلید‌های مخصوص رو به رو شوید. آن‌ها را حتما بردارید، حتی اگر باعث خرابی لباس شوند.

– از آسیب‌ دیدن تا حد ممکن اجتناب کنید و همیشه در حرکت باشید

بازی Returnal

شاید بدیهی باشد اما باید از آسیب‌ دیدن دوری کنید. در بازی‌های دیگر معمولا مشکلی ندارد که کمی آسیب ببینید اما در این بازی، به دلیل مکانیک آدرنالین (Adrenaline)، هر چه قدر از این مسئله اجتناب کنید، سود بیشتری برای شما خواهد داشت.

سیستم آدرنالین این گونه است که اگر دشمنان را بدون آسیب دیدن نابود کنید، بالاتر می‌رود (تا لول 5) و هر لولِ آن، یک ویژگی خاص برای شما به همراه دارد. برای مثال، دیدن دشمنان از پشت دیوارها یا دریافت جوایز بیشتر. اما یک آسیب کوچک کافی است تا آدرنالین شما صفر شود.

همچنین با توجه به ساختار بازی Returnal بهتر است که همیشه در حرکت باشید تا الگو‌های مبارزه دشمنان را تا حد ممکن بی‌اثر کنید. با بهبود تجهیزات، این کار آسان‌تر هم می‌شود و می‌توانید به صورت موثرتری در محیط حرکت نمایید. تا زمانی که در حرکت باشید، شانس بهتری برای زنده ماندن و نابودی دشمنان خواهید داشت.

– نشانه گیری، بیهوده نیست

بازی Returnal

با توجه به تمرکز بازی بر روی تحرک، شاید ویژگی «نشانه گیری» ضروری به نظر نرسد. به هر حال، در هنگام نشانه گیری، سرعت شما کاهش پیدا می‌کند و شاید نتوانید در مقابل بعضی از تیرهای دشمن، جاخالی دهید. بنابر این بسیاری از بازیکنان شاید پس از مدتی به این نتیجه برسند که بهتر است بدون نشانه گیری، تیراندازی کنند.

اما باید توجه داشته باشید که اکثر دشمنان، دارای «نقاط ضعفی» هستند که فقط با نشانه گیری می‌توانید آن‌ها را ببینید. همچنین به واسطه نشان گیری، دقت تیرهای شما بالاتر می‌رود و خیلی سریع‌تر می‌توانید یک دشمن را از پای درآورید. این ویژگی را به کلی کنار نگذارید و در مواقع ضروری، حتما از آن استفاده کنید.

– گاهی به عقب بازگردید  

بازی Returnal

یک قانون نانوشته در بازی‌ها وجود دارد که همیشه باید رو جلو رفت، اما ریترنال اتفاقا شما را تشویق می‌کند که گاهی به عقب بروید و در مناطق قبلی گشت و گذار کنید (بواسطه قابلیت سفر سریع / Fast travel). ممکن است آیتم‌هایی را ناخواسته نادیده گرفته باشید که می‌توانید آن‌ها را بازیابی کنید. یا بعضی از آیتم‌ها تنها زمانی فعال می‌شوند که یک منطقه جدید را باز کرده باشید. یا شاید فهرست آیتم‌های شما پر شده و بعضی از آیتم‌ها را از روی اجبار کنار گذاشته‌اید که می‌توانید آن‌ها را در بازگشت، بردارید.

ناگفته نماند که دشمنانِ بازی ریسپاون (Respawn) نمی‌شوند. یعنی اگر آن‌ها را بکشید، دیگر باز نمی‌گردند (مگر اینکه شما هم کشته شوید و یک حلقه زمانی تازه آغاز شود). بنابر این گاهی به عقب بروید و نگران چیزی نباشید.

این بازی هم‌اکنون برای پلی استیشن 5 در دسترس قرار دارد.

آیا بازی Returnal را تجربه کرده‌اید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید. همچنین از اینجا می‌توانید نکات مرتبط با عناوین دیگر را مطالعه کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*