بهترین فیلم های ترسناک

بهترین فیلم های ترسناکی که طرفداران مجموعه احضار باید تماشا کنند

اگر از طرفداران مجموعه احضار هستید، این فهرست از بهترین فیلم های ترسناک می‌توانند شما را تا زمان اکران Conjuring 3 سرگرم کنند.

در آستانه اکران فیلم احضار: شیطان مرا وادار کرد (The Conjuring: The Devil Made Me Do It) قرار داریم و به همین مناسبت، به معرفی بهترین فیلم های ترسناک شبیه به آن پرداخته‌ایم.

سه‌گانه اصلی احضار در رابطه با دو محققِ مسائل ماورالطبیعه به نام اد و لورن وارن است که پرونده‌های مختلفی را حل می‌کنند و در این مسیر، جان خودشان را هم به خطر می‌اندازند. این سری فیلم آن‌قدر موفق بود که یک دنیای سینمایی پیرامون آن خلق شد و تا اینجا چندین نسخه فرعی و پیش درآمد برای آن ساخته شده است. احضار، طرفداران زیادی دارد و توانسته به یکی از بهترین‌های ژانر ترسناک تبدیل شود. در همین راستا، مخاطبان عام شاید به دنبال آثاری باشند که به فضا و ایده‌های آن نزدیک است.

بهترین فیلم های ترسناک برای طرفداران مجموعه احضار

اگر از طرفداران ژانر ترسناک هستید یا می‌خواهید فیلم‌هایی تماشا کنید که یاد و خاطره لحظات تعلیق آمیزِ احضار را زنده می‌کنند، این فهرست از بهترین فیلم های ترسناک می‌توانند شما را راضی کنند، از آثار مدرن و کمتر دیده شده‌ی چند سال اخیر تا کلاسیک‌های بزرگ و مشهوری که ارزش چندین بار دیدن را دارند.

– فیلم Insidious

بهترین فیلم های ترسناک

  • سال اکران: 2010

جیمز وان (James Wan) که دو قسمت اول احضار را هم در کارنامه دارد، در چند سال اخیر نشان داده که اثر ترسناک ساختن را خوب بلد است. او قبل از اینکه احضار 1 را بسازد، فیلم «توطئه‌آمیز» را در سال 2010 روانه سینماها کرد که با تحسین منتقدان و طرفداران رو به رو شد و با بودجه 1.5 میلیون دلاری، به فروش حیرت انگیز 99 میلیون دلاری رسید.

جیمز وان که قسمت اول اره (Saw) را نیز ساخته است، در توطئه‌آمیز یک بار دیگر با نویسنده آن، لی ونل (Leigh Whannell) همکاری کرد تا یک تجربه ترسناک منحصربه‌فرد را به طرفداران ارائه دهد. داستان در رابطه با خانواده‌ای است که فرزندشان، به کما می‌رود و به یک پل ارتباطی برای موجودات شیطانی از یک دنیای ناشناخته، تبدیل می‌شود. همانند نسخه‌های اصلی احضار، پاتریک ویلسون نقش اصلی مرد فیلم را برعهده دارد.

– فیلم The Exorcism Of Emily Rose

بهترین فیلم های ترسناک

  • سال اکران: 2005

«جن‌گیری امیلی رز» اثر اسکات دریکسون، یک فیلم ترسناک، درامِ حقوقی است که سکانس‌های ترسناک جالب توجهی دارد و به مباحث معنوی مهمی می‌پردازد.

لورا لینی (Laura Linney) در نقش وکیلی بازی می‌کند باید از یک کشیش در دادگاه دفاع کند. این کشیش در جریان یک جن‌گیری، باعث مرگ دختر جوانی به نام امیلی رز شده و حالا متهم به قتل است. طرفداران احضار، احتمالا متوجه‌ی حضور پررنگ عناصر مذهبی خواهند شد. از بازی خوبِ تیم بازیگری هم نمی‌توان عبور کرد.

– فیلم The Babadook

بهترین فیلم های ترسناک

  • سال اکران: 2014

«بابادوک» به کارگردانی جنیفر کنت (Jennifer Kent)، یک فیلم استرالیاییِ ترسناک روانشناختی است که شاید در مقایسه با فیلم‌های ترسناک مرسوم آمریکایی، متفاوت جلوه کند. داستان در رابطه با زنی است که همسرش در یک تصادف کشته شده و تحت فشار زیادی قرار دارد. در همین حین، فرزند شش ساله‌اش از وجود هیولایی به نام بابادوک خبر می‌دهد که خیلی زود مشخص می‌شود قصد نابودی این خانواده را دارد.

شخصیت بابادوک به شدت یادآور مجموعه احضار است و گویی از آن دنیا به این فیلم آمده است. برگ برنده فیلم اما نه این شخصیت، بلکه روابط دراماتیک و احساسی شخصیت‌های انسانی است و البته فضاسازی تاثیرگذارِ جنیفر کنت را هم نمی‌توان نادیده گرفت.

– فیلم Paranormal Activity

بهترین فیلم های ترسناک

  • سال اکران: 2007

«فعالیت فراطبیعی» نه تنها یکی از موفق‌ترین فیلم‌های مستقل تاریخ است بلکه این ساخته‌ی اورن پلی (Oren Peli)، جایگاه ویژه‌ای هم در تاریخِ ژانر «ویدیوهای پیدا شده» (Found footage) دارد.

فعالیت فراطبیعی می‌توانست به راحتی فراموش شود اما تهیه کننده‌ی مشهور ژانر ترسناک، جیسون بلوم (Jason Blum) را تحت تاثیر قرار داد و او با پشتیبانی از این فیلم، یکی دیگر از محبوب‌ترین مجموعه‌های ترسناک دو دهه اخیر را تولید کرد. تا اینجا شش قسمت از این سری تولید شده و قسمت هفتم هم قرار است در سال 2022 اکران شود.

– فیلم The Taking Of Deborah Logan

بهترین فیلم های ترسناک

  • سال اکران: 2014

«تسخیر شدن دبورا لوگان» هم در سبک «ویدیوهای پیدا شده» ساخته شده و دیدگاه‌های تازه‌ای نسبت به مقوله‌‎ی «جن‌زدگی» ارائه می‌دهد. این فیلم متاسفانه به اندازه‌ی فعالیت فراطبیعی دیده نشد اما کیفیت غیرمنتظره‌ای دارد و می‌تواند طرفداران را غافل‌گیر کند. داستان در رابطه با یک تیم مستندساز است که می‌خواهند فیلمی پیرامون بیماران آلزایمری تولید کنند اما ناخواسته از راز شومی پرده برمی‌دارند و با اتفاقات تراتژیکی رو به رو می‌شوند.

تسخیر شدن دبورا لوگان اگر چه شامل لحظات ترسناک قابل قبولی است اما تمرکز اصلی سازندگان بر روی ایجاد ترس زیرپوستی و درام بوده؛ خوشبختانه در این زمینه موفق هم ظاهر شده‌اند.

– فیلم The Skeleton Key

بهترین فیلم های ترسناک

  • سال اکران: 2005

«شاه ‌کلید» برداشت متفاوتی از ایده‌ی «خانه ترسناک قدیمی» ارائه می‌دهد؛ ایده‌ای که بارها توسط فیلم‌های این ژانر به کار گرفته شده است. داستان در رابطه با پرستاری است که به یک خانه قدیمی قدم می‌گذارد تا از یک مرد معلول و همسرش مراقبت کند. اما خیلی زود متوجه می‌شود که این یک مکان معمولی نیست و اتفاقات ماوراء الطبیعه‌ای در آن رخ می‌دهد.

شاه ‌کلید شاید در مجموع فیلم خوبی در نظر گرفته نشود اما از نظر فضاسازی، بسیار راضی کننده از کار درآمده و می‌تواند برای طرفداران مجموعه احضار جذاب باشد. حتی اگر این فیلم را فراموش کنید، چرخش داستانی غیرمنتظره‌ی پایانی آن را از یاد نخواهید برد.

– فیلم The Exorcist

بهترین فیلم های ترسناک

  • سال اکران: 1973

«جن‌گیر» ساخته‌ی ویلیام فریدکین، یکی از مشهورترین آثار تاریخ سینماست. این فیلم که با اقتباس از رمانی به همین نام از ویلیام پیتر بلتی تولید شده، شاید در مقایسه با عناوین ترسناک مدرن حرفی برای گفتن نداشته باشد اما هنوز هم یک تجربه ترسناک سینمایی درجه یک است.

فیلم‌های زیادی در دهه‌های اخیر با الهام از جن‌گیر ساخته‌ شده‌اند اما هیچ کدام نتوانسته‌اند به جایگاه آن برسند. داستان در رابطه با دو کشیک کاتولیک است که باید یک جن‌گیری سخت را انجام دهند. جن‌گیر اولین فیلم ترسناک تاریخ است که توانست نامزد اسکار بهترین فیلم شود. این اثر، با بودجه 12 میلیون دلاری، به فروش 441 میلیون دلاری رسید که باورکردنی نیست.

– فیلم It

بهترین فیلم های ترسناک

  • سال اکران: 2017

اقتباسی موفق از رمان مشهور استیون کینگ که توانست مورد رضایت طرفداران ژانر ترسناک قرار بگیرد و بدون شک مخاطبان احضار را هم خشنود می‌کند.

ماجراهای قسمت اول در دهه 80 میلادی اتفاق می‌افتد و کارگردان فیلم، اندی موسکیتی، موفق شده تا فضای آن دوره را به بهترین شکل ممکن به تصویر بکشد. داستان در رابطه با هفت کودک است که باید با یک موجود فراطبیعی مبارزه کنند؛ موجودی که 27 سال یک بار بیدار می‌شود و می‌تواند کابوس‌های هر انسان را به واقعیت تبدیل کند.

– فیلم Mama

بهترین فیلم های ترسناک

  • سال اکران: 2013

قبل از اینکه با «آن» اوج موفقیت را تجربه کند، اندی موسکیتی «ماما» را ساخته بود که توجه علاقه‌مندان ژانر ترسناک را جلب کرد. این فیلم داستان دو دختر کوچک را روایت می‌کند که در یک کلبه جنگلی رها شده‌اند و یک موجود خطرناک فراطبیعی به نام ماما، آن‌ها را بزرگ کرده است.

ماما برای فضاسازی مورد تحسین قرار گرفت و دقیقا همان چیزی است که طرفداران احضار از یک فیلم ترسناک مشابه انتظار دارند.

– فیلم The Shining

بهترین فیلم های ترسناک

  • سال اکران: 1980

استنلی کوبریک، «درخشش» را با اقتباس از رمانی به همین نام نوشته‌ی استیون کینگ ساخت اما به منبع اصلی چندان وفادار نبود. با این حال، فیلم مذکور نه تنها یکی از ترسناک‌ترین فیلم‌های تاریخ است بلکه یکی از ترسناک‌ترین عناوینی است که براساس رمان‌های کینگ ساخته شده.

با گذشت چهار دهه، این فیلم را همچنان می‌توان به یادماندنی توصیف کرد. از ترس زیرپوستی، فضاهای عجیب و غریب و سکانس‌های نفس گیر تا موسیقی و بازی درخشان جک نیکلسون، درخشش پس از گذشت 40 سال، به اندازه‌ی روز اول ترسناک است.

– فیلم Doctor Sleep

بهترین فیلم های ترسناک

  • سال اکران: 2019

ساخت دنباله‌ای برای فیلم درخشش کار آسانی به نظر نمی‌رسید اما مایک فلنگن (Mike Flanagan) این کار را با موفقیت انجام داد. این فیلم براساس رمانی به همین نام ساخته شده و داستان یک دنی میانسال را روایت می‌کند (پسرِ جک / همان کودکِ فیلم درخشش). پس از اتفاقاتی که در درخشش رخ داد، دنی هرگز نتوانست به حالت عادی بازگردد و این فیلم دوران بزرگسالی او و اعتیادش به الکل را به تصویر می‌کشد.

دکتر اسلیپ را البته نباید با اثر استنلی کوبریک مقایسه کرد و می‌توان آن را یک پروژه مستقل هم درنظر گرفت. این فیلم به رمانِ کینگ نزدیک‌تر است و یک اقتباس وفادارانه محسوب می‌شود.

– فیلم Sinister

بهترین فیلم های ترسناک

  • سال اکران: 2012

اسکات دریکسون با جن‌گیری امیلی رز، چهره شد اما با «شوم» نشان داد که باید او را در ژانر ترسناک جدی گرفت. داستان در رابطه با یک نویسنده جنایات واقعی است که در خانه جدیدش، ویدیوهایی از تعدادی قتل قدیمی پیدا می‌کند و خانواده‌اش در معرض خطر قرار می‌گیرد.

شوم چرخش‌های داستانی جالبی دارد و اگرچه از کلیشه‌های رایج ژانر ترسناک استفاده می‌کند اما مخاطبان را راضی خواهد کرد. این فیلم برای فضاسازی، فیلمبرداری و استفاده مناسب از موسیقی، مورد تحسین منتقدان قرار گرفت.

– فیلم Dead Silence

بهترین فیلم های ترسناک

  • سال اکران: 2007

همکاری بعدی جیمز وان و لی ونل پس از اره 1 که متاسفانه چندان دیده نشد. «سکوت مطلق»، ورود کارگردان به جاده فیلم‌های ترسناک ماوراء الطبیعه را رقم می‌زنم، جاده‌ای که در نهایت به توطئه‌آمیز و احضار ختم شد.

وان در این فیلم از عروسک‌های ترسناکی استفاده کرده که بعدها به یکی از الگو‌های فیلمسازی او تبدیل شد. سکوت مطلق اگرچه به اندازه کارهای بعدی وان، به یادماندنی نیست و کیفیت پایین‌تری دارد اما اثری است که طرفداران احضار باید تماشا کنند.

– فیلم Lights Out

بهترین فیلم های ترسناک

  • سال اکران: 2016

«چراغ‌های خاموش» به تهیه کنندگی جیمز وان و کارگردانی دیوید اف. سندبرگ، یکی دیگر از آن آثار ترسناک نوآورانه‌ای است که تمرکز ویژه‌ای بر روی عناصر دراماتیک دارد. همانند بابادوک، این اثر هم در ابتدا در قالب یک فیلم کوتاه توسط کارگردان اصلی ساخته شده بود و در نهایت به یک فیلم بلند تبدیل شد.

دیوید اف. سندبرگ پس از موفقیت‌های این فیلم، یکی از قسمت‌های مجموعه احضار، یعنی نسخه پیش درآمد آنابل را نیز جلوی دوربین برد که اثر موفقی بود.

– فیلم The Amityville Horror

بهترین فیلم های ترسناک

  • سال اکران: 2005

«وحشت در آمیتی‌ویل» نسخه بازسازی فیلمی به همین نام از سال 1979 است و نهمین قسمت از این مجموعه به حساب می‌آید. نقش اصلی فیلم را رایان رینولدز ایفا می‌کند و تماشای او در یک پروژه ترسناک می‌تواند جذاب باشد.

وحشت در آمیتی‌ویل اگر چه برای عدم نوآوری و استفاده‌ی بیش از حد از کلیشه‌ها، مورد انتقاد قرار گرفت اما یک فیلم ترسناک سرگرم کننده است.

– فیلم Winchester

بهترین فیلم های ترسناک

  • سال اکران: 2018

اگر به ایده‌ی «ارواح در خانه‌های قدیمی» علاقه‌مند هستید، «وینچستر» هم ارواح متنوعی دارد و هم از یک خانه قدیمی ترسناک و شگفت انگیز بهره می‌برد.

وینچستر فیلم خوبی نیست مگر اینکه از عاشقان ژانر ترسناک باشید. هلن میرن و جیسون کلارک، نقش‌های اصلی را ایفا می‌کنند و داستان در رابطه با سارا وینچستر، همسرِ اسلحه‌ساز مشهور، ویلیام وینچستر است.

– فیلم Poltergeist

بهترین فیلم های ترسناک

  • سال اکران: 1982

«ارواح خبیثه» به کارگردانی توبی هوپر و تهیه کنندگی استیون اسپیلبرگ، امضای هر دو فیلمساز را دارد و هنوز هم در رابطه با این مسئله گفتگو می‌شود که چه کسی را باید کارگردان اصلی فیلم در نظر گرفت.

از ارواح خبیثه همواره به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های ترسناک تاریخ نام برده می‌شود و آثار زیادی با الهام از آن ساخته شده‌اند. داستان در رابطه با خانواده‌ای است که از سوی ارواح شیطانی مورد حمله قرار می‌گیرند و دخترشان دزدیده می‌شود.

– فیلم The Grudge

بهترین فیلم های ترسناک

  • سال اکران: 2004

تاکاشی شیمیزو که دو نسخه اصلی «کینه» را ساخته بود، نسخه انگلیسی زبان آن را هم شخصا کارگردانی کرد. داستان در رابطه با یک پرستار آمریکایی است که به یک خانه نفرین شده قدم می‌گذارد.

اگر چه تاکنون چند نسخه دنباله برای این فیلم ساخته شده اما کینه 1 با گذشت نزدیک به 17 سال، همچنان ترسناک‌ترین است.

– فیلم The Ring

بهترین فیلم های ترسناک

  • سال اکران: 2002

اگرچه نسخه ژاپنی و اصلی «حلقه» به مراتب ترسناک‌تر جلوه می‌کند اما نسخه سال 2002 که توسط گور وربینسکی (Gore Verbinski) ساخته شده، نه تنها به منبع اصلی وفادار است بلکه به شدت هم خوش ساخت از آب در آمده.

داستان در رابطه با یک ویدیوی نفرین شده است که هر کسی آن را تماشا کند، پس از هفت روز کشته می‌شود. حلقه آنقدر موفق بود که مسیر را برای تولید نسخه‌های بازسازی بیشتری از فیلم‌های ترسناک آسیایی، هموار کرد.

– فیلم The Haunting

بهترین فیلم های ترسناک

  • سال اکران: 1963

«در چنگ ارواح» به کارگردانی رابرت وایز، شاید نزدیک‌ترین تجربه به سری احضار را ارائه دهد و یکی از بهترین فیلم های ترسناک دهه 60 میلادی به حساب می‌آید که کمتر دیده شده. داستان در رابطه با چند مرد و زن است که توسط یک محقق مسائل فراطبیعی دعوت می‌شوند تا به یک خانه نفرین شده آمده و آن را بررسی کنند.

در چنگ ارواح، بسیاری از آثار ترسناک بعدی را تحت تاثیر قرار داد و فیلم‌های زیادی با الهام یا تقلید از آن ساخته شدند. ضمن اینکه با گذشت چندین دهه، هنوز هم از نظر سینمایی، کیفیت قابل قبولی دارد.

طرفدار کدام یک از عناوین این فهرست از بهترین فیلم های ترسناک هستید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*