یک سوم موارد مرگ ناشی از گرما به خاطر تغییرات آب و هوایی زمین رخ داده‌اند

تازه‌ترین تحقیقات دانشمندان در مورد موضوع مرگ ناشی از گرما و تلفات جهانی مرتبط با این موضوع نشان داده که یک سوم این مرگ‌ها به پدیده خطرناک گرمایش زمین و تغییرات آب و هوایی مربوط هستند.

یک سوم از تمامی موارد مرگ ناشی از گرما به تغییرات آب و هوایی زمین و گرمایش سیاره ارتباط دارند. دانشمندان به تازگی مقاله‌ای منتشر کردند که به این نتیجه‌گیری نگران کننده در رابطه با نقش بشر در گرم کردن زمین و به خطر انداختن جان همنوعانش رسیده است.

به صورت کلی، گرما یکی از عواملی بوده که می‌تواند جان انسان‌ها را به اشکال مختلف به خطر بیندازد؛ از طرف دیگر، انتشار گازهای گلخانه‌ای از زمان شروع انقلاب صنعتی بشر و بیشتر شدن فعالیت‌های صنعتی ما، باعث شده‌اند تا در طول چندین قرن، دمای میانگین سیاره افزایش یابد و عملا، گرمای بیشتری جان ساکنان این جرم آسمانی را تهدید کند.

ژورنال “Nature” مقاله مرتبط با خبر اخیر را منتشر کرده است؛ در این مقاله، اشاره شده که بیش از 37 درصد از موارد مرگ ناشی از گرما به شکلی به فعالیت‌های مخرب بشر در محیط زیست و گرمایش زمین مربوط هستند. در این پژوهش، اطلاعات مربوط به 732 منطقه در 43 کشور جهان، بین سال‌های 1991 تا 2018 و در یک بازه زمانی سی ساله مورد بررسی قرار گرفت.

گرمایش زمین و مرگ ناشی از گرما

دانشمندان در تحقیق مورد نظر آمار مرگ و میر مرتبط با گرما را در کنار داده‌های مربوط به دمای میانگین منطقه و تغییرات به وجود آمده در این رابطه، مدنظر گرفتند و در ادامه مدل‌هایی کامپیوتری برای تحلیل اطلاعات جمع‌آوری شده توسعه داده شد.

مدل‌های کامپیوتری مورد نظر به دانشمندان کمک می‌کردند تا تعداد مرگ‌های مرتبط با تغییرات آب و هوایی را مشخص کنند. همان‌طور که انتظار می‌رفت، نتایج به دست آمده برای هر منطقه متفاوت بود و به صورت کلی، این نوع مرگ و میرها در کشورهای سردتر، کمتر از سایر کشورها رخ می‌دادند.

یک سوم موارد مرگ ناشی از گرما به خاطر تغییرات آب و هوایی زمین رخ داده‌اند

سازمان بهداشت جهانی (WHO) اعلام کرده که بین سال‌های 1998 تا 2017، تعداد 166 هزار نفر در سراسر جهان، دچار مرگ ناشی از گرما شدند و در اثر وقوع پدیده‌هایی مانند امواج گرمایی، جان خود را از دست دادند. این در حالی بوده که تغییرات آب و هوایی زمین باعث قرار گرفتن افراد بیشتری در معرض امواج گرمایی شده و طبق محاسبات دانشمندان WHO، در بازه زمانی شانزده ساله بین 2000 تا 2016، آمار افرادی که در معرض امواج گرمایی قرار گرفته‌اند، افزایشی 125 میلیون نفری داشته است.

کمبود اطلاعات کافی

البته باید اشاره کرد که مقاله اخیر اطلاعات کاملی را در اختیار ما قرار نداده است؛ متاسفانه داده‌های قابل اعتمادی در مورد گرمایش مناطق و آمار مرگ و میر مرتبط با گرما در مورد آفریقا و جنوب شرقی آسیا در دست نیست و به همین دلیل، انتظار می‌رود که نتیجه‌گیری در مورد وضعیت مورد نظر در کل سیاره ما، با آنچه در ژورنال Nature منتشر شده کمی متفاوت باشد. به همین دلیل جمع‌آوری چنین اطلاعاتی در آینده اهمیت زیادی برای افزایش دقت تحقیقات دانشمندان خواهد داشت.

به بیان دیگر، موضوع ارتباط پدیده مرگ ناشی از گرما و گرمایش زمین به حدی جدی بوده که باید تلاشی گسترده‌تر در سطح جهانی برای زیر نظر گرفتن آن در جریان باشد. دن میچل (Dann Mitchell)، محقق تغییرات آب و هوایی می‌گوید که نقص داده‌های پژوهش انجام شده به کشورهای فقیری مربوط می‌شوند که متاسفانه، گرمایش زمین بیش از هر منطقه دیگری آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

از طرف دیگر همین مناطق در آینده رشد جمعیت شدیدی را تجربه می‌کنند و عملا، تعداد افراد قرار گرفته در معرض خطر مرگ و میرها بیشتر خواهد شد. به این ترتیب، میچل می‌گوید که جمع‌آوری داده‌های مورد نیاز از این کشورها و مناطق نقش مهمی در فراهم کردن کمک‌های جهانی برای بهبود وضعیت ساکنان خواهد داشت.

مرگ و میر افراد مسن

ماریا ویچدو (Maria Vicedo)، سرپرست محققان مقاله اخیر می‌گوید که وقتی صحبت از تغییرات آب و هوایی به میان می‌آید، بسیاری افراد تصور می‌کنند که این بحران تنها نسل‌های آینده را در معرض خطر قرار می‌دهد. با این وجود، می‌بینم که همین حالا بشریت مشغول تحمل خسارت‌های ناشی از گرمایش زمین بوده و عملا انسان‌ها در حال از بین بردن یکدیگر از این طریق هستند.

مقاله تیم ویچدو در مورد مرگ ناشی از گرما با سایر مقالاتی که از خطرات تغییرات آب و هوایی خبر داده‌اند، همخوانی دارد و از مدت‌ها پیش دانشمندان اعلام کرده بودند که بشریت در عصر حاضر مشغول دست و پنجه نرم کردن با تبعات گرم شدن سیاره است.

یک سوم موارد مرگ ناشی از گرما به خاطر تغییرات آب و هوایی زمین رخ داده‌اند

متاسفانه بررسی‌ها نشان داده که افراد مسن، بیشتر از هر گروه سنی دیگر به واسطه افزایش گرمای زمین، در معرض خطر مرگ و میر ناشی از گرما قرار دارند. به طور دقیق‌تر، داده‌ها به ما می‌گویند که بین سال‌های 2000 تا 2018، میزان مرگ و میر افراد مسن افزایشی 54 درصدی داشته است. به علاوه گفته شده که برخی از مناطق زمین بیشتر از سایر کشورها در حال تجربه گرمایش شدید هستند و حتی پیش‌بینی‌های انجام شده در مورد آینده این مناطق هم به اندازه کافی شدت تغییرات مرگبار موجود را نشان نداده بودند.

با این تفاصیل، میچل و همکارانش مشغول انجام تحقیقات بیشتری در این رابطه هستند و انتظار می‌رود که در آینده، دانشمندان بیشتری روی موضوع تلفات جانی ناشی از گرمایش زمین کار کنند. در نهایت، تصمیم گیری با ما ساکنان زمین خواهد بود تا برای جلوگیری از بدتر شدن شرایط زندگی روی سیاره، اقداماتی مهم انجام دهیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*