آیفون 13 بدون پورت

چرا آیفون 13 بدون پورت ایده خوبی نیست؟

ممکن است در آينده شاهد آیفون 13 – iPhone 13 بدون پورت باشیم. البته این ایده مشکلات خاصی را به ارمغان می‌آورد. در این مقاله به بررسی جوانب این کار می‌پردازیم.

ظاهراً اپل در حال بررسی یک تغییر بزرگ دیگر در آيفون است. آن‌ها می‌خواهند درگاه لایتنینگ را حذف کنند. اگر بخواهیم ریز تر شویم شایعاتی از منابع معتبری همچون مارک گرمن از بلومبرگ منتشر شده است که گویا اپل واقعاً در حال بررسی آیفون 13 بدون پورت است. البته ما قبلاً هم تجربه مشابهی داشته‌ایم.

همه قصه جک هدفون را به یاد دارند. ابتدا شایعاتی شنیده شد که اپل می‌خواهد جک ۳.۵ میلی‌متری را حذف کند. سپس افراد زیادی به تحلیل و بررسی این تصمیم پرداختند و وقتی آیفون ۷ معرفی شد،‌ دیگر خبری از این درگاه نبود.

آیفون 13 بدون پورت

در ابتدا خیلی از شرکت‌ها از جمله سامسونگ، اپل را به خاطر این کار مسخره کردند. اما اتفاقی که رخ داد این بود که در نهایت تقریباً تمامی شرکت‌های فعال این حوزه از این تغییر پیروی کردند. وقتی اپل سال گذشته تصمیم گرفت شارژر را از جعبه سری آیفون 12 حذف کند، برای ما مثل یک دژاوو بود. چرا که شرکت‌هایی مثل شیائومی ابتدا این تصمیم را به سخره گرفتند اما بعداً در همان مسیر گام برداشتند.

اما انگار شرایط می‌خواهد بدتر شود. آیفون 13 بدون پورت در واقع نه تنها ترکیبی از حذف جک هدفون و برداشتن شارژر از جعبه گوشی است، بلکه مسئله آزاردهنده دیگری را نیز به شرایط فعلی اضافه می‌کند.

البته نمی‌توان تأثیرات مثبت زیست محیطی عرضه آيفون بی سیم را نادیده گرفت. در طول مراسم معرفی آيفون 12، اپل خیلی مشتاق بود که بر جنبه‌های مثبت زیست محیطی حذف شارژر از جعبه گوشی تأکید کند. هرچند؛ این تصمیم سبب شد که بسیاری از افراد به دنبال خرید یک شارژر USB-C باشند، زیرا فقط یک نسل از گوشی‌های اپل با این شارژر عرضه شده بود. مهم‌تر از این، اپل در حال سوق دادن کاربران به سمت یک فناوری ناکارآمد – شارژ بی سیم- بود.

آیفون 13 بدون پورت / آیفون 12

اریک ریونسکرفت به بررسی فناوری شارژ بی سیم پرداخت و اعلام کرد که برای شارژ کردن یک باتری با ظرفیت یکسان، شارژهای بی سیم ۴۷ درصد بیشتر از شارژهای سیمی انرژی مصرف می‌کنند و این اصلاً خوب نیست. اپل با معرفی مگ سیف کاربران را به سمت استفاده این فناوری ترغیب کرده است، اما با حذف امکان شارژ سیمی این قضیه خیلی خیلی پیش می‌رود.

البته برخی از افراد نیز بر فواید شارژ بی سیم تأکید دارند و می‌گویند که شارژهای بی سیم مقاوم‌تر هستند و ماندگاری بیشتری در مقایسه با کابل‌هایی دارند که باید هر چند وقت یک بار تعویض شوند. ساختن این کابل‌ها نیز مستلزم صرف انرژی است، پس باید این موضوع را نیز در نظر گرفت. اما خیلی از شارژرهای بی سیم از جمله MagSafe اپل از همان کابل قدیمی برای انتقال انرژی به خود پد شارژر بی سیم استفاده می‌کنند، پس در اینجا هم کابل‌ها حضور دارند.

وقتی از شارژ بی سیم استفاده کنید، دیگر نیازی به تولید برخی لوازم جانبی نخواهد بود، اما از طرفی باید به تأثیر این تصمیم بر محصولاتی که از درگاه لایتنینگ استفاده می‌کنند نیز فکر کرد. به عنوان مثال شرکت Beats که تحت مالکیت اپل قرار دارد هدفون‌های سیمی UrBeats3 را تولید می‌کند که از درگاه لایتنیگ بهره می‌برند. همچنین؛ ایرپاد های اپل نیز از لاتنینگ استفاده می‌کنند. وقتی درگاه لاتنینگ حذف شود این محصولات در کنار کابل‌های شارژ لایتنینگ، داک های شارژ، ‌تبدیل لایتنینگ به HDMI و خیلی چیزهای دیگر عملاً بی استفاده خواهند شد.

آیفون 13 بدون پورت / Magsafe

سال ۲۰۲۰ وقتی اپل در برابر درخواست پارلمان اتحادیه اروپا برای استفاده از یک درگاه یکسان برای همه‌ی گوشی‌های موبایل قرار گرفت، اعلام کرد که حذف درگاه لایتنینگ از آیفون سبب تولید میزان بی‌سابقه‌ای از زباله‌های الکترونیکی می‌شود.

اپل در هنگام معرفی سری آیفون 12 چگونگی رسیدن به تصمیم حذف شارژر از جعبه آيفون را برای کاربران توضیح نداد و تنها به بیان مزایای استفاده از مگ سیف اکتفا کرد. حالا اگر اپل می‌خواهد آيفون 13 را به صورت بدون پورت تولید کند،‌ بهتر است شفافیت بیشتری در مورد تصمیم خود به خرج دهد و توجه خاصی نیز به تولید کنندگان گجت های سازگار با درگاه لایتنینگ کند تا شاهد تولید حجم زیادی از زباله‌های الکترونیکی نباشیم.

تا به حال برایتان پیش آمده که بخواهید برای ریست کردن یا ریکاوری کردن آیفون خود مجبور شوید آن را به رایانه شخصی یا مک بوک وصل کنید؟ برای انجام این کار شما به یک کابل احتیاج خواهید داشت و در صورتی که اپل درگاه‌های آیفون 13 را حذف کند، دیگر انجام چنین کاری در خانه ممکن نخواهد بود.

همیشه انتقادهای به اپل برای انحصار در تعمیرات آیفون وارد می‌شد تا اینکه این شرکت در نهایت مجبور شد برخی مراکز را به عنوان تعمیرگاه‌های مورد تائید اپل معرفی کنند تا کاربران همیشه مجبور نباشند برای بر طرف کردن مشکل خود به یکی از فروشگاه‌های اپل مراجعه کنند. اگر درگاه لایتنینگ حذف شود دیگر تنها راه ریست کردن یا ریکاوری کردن آیفون، بردن آن به یک مرکز مورد تائید اپل است.

آيا کاربران آيفون بدون پورت از اینکه مجبور باشند نه تنها برای مشکلات سخت‌افزاری بلکه برای حل مسائل مهم نرم‌افزاری نیز مستقیماً به اپل مراجعه کنند، استقبال می‌کنند؟

آیفون 13 بدون پورت

ایده آیفون بدون پورت اجتناب ناپذیر به نظر می‌رسد و جان پروزر نیز ادعا کرده است که اپل یکی از مدل‌های سری آیفون 13 را به صورت بدون پورت عرضه خواهد کرد تا واکنش‌ها را بسنجد. همچنین؛ مینگ چی کوئو،‌ تحلیلگر معروف نیز بر این باور است که این تغییر در نهایت رخ خواهد داد.

البته می‌توانست شرایط به ‌گونه‌ای دیگر پیش برود. زمانی استفاده از درگاه USB-C در آیپد به یک رویا شباهت داشت. اما؛ در نهایت شاهد حضور این پورت در آيپد پرو و آیپد ایر جدید بودیم. حتی امیدهای زیادی نیز وجود داشت که اپل از این درگاه در آيفون نیز استفاده کند زیرا اکثر گوشی‌های اندرویدی، تبلت ها و خیلی از لپ‌تاپ‌ها (از جمله مک بوک ها) از این درگاه استفاده می‌کنند و به دلیل حضور تعداد زیادی شارژر USB-C و لوازم جانبی سازگار با آن، استفاده از این درگاه در پرچمدار اپل می‌تواند تأثیر مثبت به سزایی بر محیط زیست داشته باشد. اما به هر حال اپل چنین تصمیمی ندارد و می‌خواهد در گام بعدی خود از آيفون بدون پورت رونمایی کند.

مسئله دیگری که مطرح می‌شود بحث انتقال فایل است. در حال حاضر کاربران آیپد ایر و آیپد پرو از اپل اسمارت کانکتر برای انتقال فایل استفاده می‌کنند. اما؛ متأسفانه به نظر می‌رسید که اپل تمایل دارد کاربران را به انتقال فایل از طریق iCloud و برای اتصال آيفون به یک نمایشگر به استفاده از Airplay عادت دهد. همچنین؛ کاربران برای هارد ریست نیز باید به یکی از فروشگاه‌های اپل مراجعه کنند.

نظر شما کاربران گجت نیوز درباره آیفون 13 بدون پورت چیست؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*