ناسا ویدیو سه بعدی پرواز سوم هلیکوپتر مریخی نبوغ را منتشر کرد

ناسا ویدیو سه بعدی پرواز سوم هلیکوپتر مریخی نبوغ را منتشر کرد

به تازگی ویدیویی دیدنی از پرواز سوم هلیکوپتر مریخی نبوغ (Ingenuity) منتشر شده است؛ این هلیکوپتر مدتی پیش توسط ناسا به سیاره سرخ فرستاده شده بود.

اکثر کسانی که ماموریت هلیکوپتر مریخی نبوغ (Ingenuity) ناسا را دنبال کرده‌اند، از شنیدن خبر انتشار ویدیویی سه بعدی از طرف آژانس فضایی آمریکا در مورد پرواز سوم این پهپاد خوشحال خواهند شد. این پرواز در 25 آوریل گذشته انجام شد و کاوشگر مادر نبوغ، یعنی مریخ نورد استقامت (Perseverance) هم ویدیویی کامل از این بخش از ماموریت را ثبت کرد. البته همان‌طور که انتظار می‌رود، تصاویر تهیه شده به کیفیت تصاویری نیستند که روی سیاره خود می‌بینیم.

به همین دلیل، دانشمندان ناسا ویدیو مورد نظر را کمی ویرایش کرده‌اند و به نوعی به آن عمق داده‌اند. در این ویدیو، پهپاد نبوغ از سطح بلند می‌شود، برای مدت کوتاهی در ارتفاع می‌ماند و سپس تا اندازه خارج شدن از کادر دوربین استقامت، در آسمان حرکت می‌کند. پس از این اتفاق نبوغ به محل اولیه بازگشته و مجددا در همان‌ جا فرود می‌آید.

به گفته مهندسان ناسا، تماشای ویدیو پرواز سوم هلیکوپتر مریخی نبوغ همانند این بوده که روی سیاره سرخ بایستید و اولین وسیله پروازی که بشر روی یک جرم آسمانی دیگر به هوا برده را ببینید. ویدیو مورد نظر توسط دوربین دوتایی مسترکم زی (Mastcam-Z) استقامت ثبت شده است.

ویدیو پرواز هلیکوپتر مریخی نبوغ

 

دوربین مورد نظر بیش از هر چیز برای جمع‌آوری اطلاعات دقیق از ویژگی‌های سطحی مریخ روی استقامت سوار شده بود. دانشمندان قصد دارند تا از طریق مسترکم زی پستی بلندی‌ها و سنگ‌های گوناگون اطراف استقامت را زیر نظر گرفته و مشخص کنند که دقیقا چه سنگ‌هایی را در آینده مورد بررسی قرار می‌دهند.

در مورد ویدیویی که در بالا دیدیم، یکی از اعضای تیم هدایتگر استقامت در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا تصاویر تهیه شده از پرواز سوم هلیکوپتر مریخی نبوغ را کنار هم گذاشت و ویدیویی سه بعدی را به وجود آورد. گفته شده که این نوع از ویرایش تصاویر در بهترین حالت ممکن به کمک عینک‌های مخصوص فیلم‌های سه بعدی دیده می‌شود.

پروازهای نبوغ

برای کسانی که چنین عینک‌هایی را در اختیار ندارند، ناسا در این لینک راهنمایی‌های لازم برای ساخت وسیله مورد نظر را قرار داده است. گفته شده که کلیپ بالا طولانی‌ترین ویدیویی بوده که تاکنون با استفاده از مسترکم زی مریخ نورد استقامت تهیه شده است. اگر اخبار موفقیت‌های نبوغ را دنبال کرده باشید، می‌دانید که پرواز سوم این پهپاد مریخی رکوردشکنی‌های متعددی را به همراه داشت.

همان‌طور که اشاره شد، در پرواز بالا نبوغ چیزی در حدود 5 متر از سطح مریخ بلند شد و پس از طی کردن مسافت 50 متر به صورت افقی، به محل اولیه خود بازگشت. در آن زمان این اتفاق نوعی رکوردشکنی بزرگ بود، اما در پرواز چهارم در 30 آوریل، نبوغ موفق شد تا با طی مسافت 266 متر، رکورد قبلی خود بشکند.

با این وجود، پروازهای هلیکوپتر مریخی نبوغ به همین جا محدود نشد. پرواز پنجم این وسیله در تاریخ 7 می انجام شد و این بار، دانشمندان به جای بازگرداندن نبوغ به محل اولیه، پهپاد را 129 متر از نقطه شروع دور کردند و سپس در همان ‌جا فرود آمدند. بعد از این، مهندسان مرکز پیشرانش جت ناسا یک پرواز ششم را هم انجام دادند، اما گفته شده که برخی چالش‌ها باعث شد تا این بخش از ماموریت آن‌طور که انتظار می‌رفت پیش نرود. با این وجود خبر رسیده که در پرواز ششم آسیبی به نبوغ وارد نشد و این وسیله پروازی با موفقیت روی سطح فرود آمد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*