داشتن پول و خوشبختی چه ارتباطی با یکدیگر دارند؟

داشتن پول و خوشبختی چه ارتباطی با یکدیگر دارند؟

مسئله ارتباط پول و خوشبختی از گذشته‌های دور مورد توجه بشر بوده و به تازگی دانشمندان در تحقیقی نشان داده‌اند که برخلاف باورهای پیشین، داشتن ثروت باعث احساس شادی می‌شود.

موضوع پول و خوشبختی به تازگی مورد توجه دانشمندان قرار گرفته و در تحقیقی جالب‌توجه، نشان داده شده که برخلاف صحبت‌های مختلف در مورد نقش نه چندان مهم ثروت در خوشحالی و خوشبختی انسان، به نظر می‌رسد که پول می‌تواند تا حد مشخصی زندگی ما را لذت‌بخش‌تر کند.

«پول خوشبختی نمیاره!» تاکنون چندین مرتبه این جمله را از دوستان، آشنایان و یا بزرگ‌ترها شنیده‌اید؟ با اینکه جمله مورد نظر را بسیار شنیده‌ایم، چنین ایده‌ای مورد قبول کمتر کسی بوده چرا که به صورت کلی، در صورت نداشتن پول مشکلات معیشتی بسیاری گریبان گیر ما می‌شوند که هرکدام از آن‌ها به راحتی خوشحالی و خوشبختی ما را از بین می‌برند. به این ترتیب، نبود پول باعث ناراحتی می‌شود و به شکلی معکوس، می‌توان گفت که داشتن پول زمینه شادی ما را فراهم می‌کند.

مقاله جدیدی هم که در مورد ارتباط پول و خوشبختی در ژورنال “Social Psychological and Personality Science” منتشر شده، همین موضوع را مورد بررسی قرار داده و به ما نشان داده که عملا می‌توان با ثروت، خوشحالی را خرید؛ اما این کار حد و حدودی دارد و نمی‌توان به طور کامل روی ارتباط مورد نظر حساب کرد.

تحقیق در مورد پول و خوشبختی

به صورت کلی، خوشحالی کلمه نسبتا مبهمی بوده و می‌توان با اطمینان گفت که خوشحالی برای تمامی افراد یکسان نیست. راه‌های مختلفی برای رسیدن به خوشحالی وجود دارد که برخی از آن‌ها شامل فعالیت‌های منفعلانه مانند تماشای تلویزیون می‌شوند. از طرف دیگر، کارهای دیگری هم مانند نقاشی و یا بیرون رفتن با دوستان هستند که به شکلی فعال‌تر، اسباب خوشحالی ما را فراهم می‌کنند.

با این تفاصیل، دانشمندان خوشبختی را از دو طریق اندازه‌گیری می‌کنند؛ فاکتور اول شدت احساس شادی بوده که فرد تجربه می‌کند و فاکتور دوم هم تعداد دفعاتی است که این حس در او به وجود می‌آید. حال نکته جالب در پژوهش اخیر پول و خوشبختی این بوده که افراد کم درآمد و کسانی که ثروت کمتری دارند معمولا با فعالیت‌های منفعلانه به دنبال خوشحال کردن خود هستند. این در حالی بوده که افراد ثروتمند و کسانی که درآمد بالاتری دارند با کارهای فعال‌تر و پر جنب و جوش‌تر حس شادی و رضایت مورد نیاز خود را تامین می‌کنند.

البته این نتیجه‌گیری چندان هم عجیب نیست چرا که فعالیت‌های منفعلانه به صورت کلی هزینه کمتری را به همراه دارند و بار مالی کمتری به فرد وارد می‌کنند. با این حال شرکت در فستیوال‌های موسیقی، وقت گذراندن با دوستان در مسافرت و مکان‌های مختلف و یا انجام ورزش‌های گوناگون نیازمند صرف هزینه‌ای بوده که عموما افراد پر درآمد از عهده تامین آن‌ بر می‌آیند.

درآمد بالا و پایین

در پژوهش اخیر، 394 داوطلب مورد بررسی قرار گرفتند و سپس، برای تایید نتایج به دست آمده دو پژوهش دیگر هم به صورت تکمیلی در ادامه تحقیق اولیه انجام شد. سه پژوهش انجام شده نشان دادند که ارتباط مشخصی بین مقدار درآمد فرد و تعداد دفعاتی که او خوشحالی را تجربه می‌کند، وجود دارد. با این حال، پژوهش ارتباط پول و خوشبختی نشان داد که میزان درآمد تاثیری در شدت خوشحالی تجربه شده ندارد.

داشتن پول و خوشبختی چه ارتباطی با یکدیگر دارند؟

به این ترتیب می‌توان گفت که به هنگام مطرح شدن بحث جنجالی ثروت و خوشحالی، حد و حدودی در تاثیر مادیات روی حس رضایت افراد وجود دارد. دانشمندان می‌گویند که شرکت کردن در فعالیت‌های منفعلانه به دنبال تجربه حس خوشبختی شانس تجربه کردن این حس به دفعات بالا را کمتر و کمتر می‌کند، اما شدت رضایت تجربه شده به نوع فعالیت انجام شده بستگی ندارد.

در نهایت، تحقیق اخیر نتیجه گرفت که فاکتورهای بسیار بیشتری در بروز حس خوشبختی در زندگی تاثیر دارند و نمی‌توان تمامی بار مسئله را به دوش میزان درآمد و ثروت انداخت. به بیان دیگر، اگر نیازهای اولیه افراد شامل خوراک، پوشاک، حق مسکن، آزادی و امنیت تامین باشند، این امکان وجود دارد که افراد کم درآمد شدت خوشحالی بسیار بیشتری نسبت به افراد ثروتمند تجربه کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. ارتباط عمیقی دارن😂😂😂