بحران کمبود تراشه

بحران کمبود تراشه در صنعت خودروسازی ایران نیز پدیدار شد

صنعت خودروسازی ایران به تازگی با بحران کمبود تراشه مواجه شده است که این مسئله باعث می‌شود سرعت تکمیل خودروهای ناقص کاهش پیدا کند.

از سال 2020 میلادی بحران جدیدی تحت عنوان بحران کمبود تراشه‌های نیمه رسانا در جهان پیدا شد،. این بحران با گذشت زمان شدت گرفت به طوری هم‌اکنون به صنعت خودروسازی ایران نیز رسیده است. مشکل اصلی کمبود تراشه مربوط به قطعه‌ای است که دیسپلی درایور نام دارد که وظیفه اصلی آن ارسال دستورالعمل‌های ابتدایی برای نورانی کردن صفحه مانیتور است.

افزایش نیاز صنعت خودروسازی به تراشه

صنعت خودروسازی در طول سال‌های قبل بیش از پیش به تراشه‌ها احتیاج پیدا کرده است. علت این مسئله افزایش قطعات و لوازم الکترونیکی به کار رفته در ماشین‌ها است. بر اساس اعلام شرکت‌ها خودروسازی دنیا،‌ در حال حاضر تراشه‌های مورد استفاده در ماشین‌ها بسیار کمیاب شده است و شرکت‌های سازنده این قطعه توانایی تأمین نیاز روزافزون را ندارند،. از این رو قیمت‌ها در حال حرکت رو به بالا هستند. تعدادی از شرکت‌های خودروسازی جهان به علت بحران کمبود تراشه از تولیدات خود کاسته‌اند که برای نمونه‌ای از آن‌ها می‌توان به شرکت‌های فولکس واگن، جنرال موتورز، نیسان و فورد اشاره کرد.

بر اساس نتایج به دست آمده از بررسی‌ها،‌ شیوع کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن باعث شده است تا مردم بیش از گذشته به سراغ خرید لوازم الکترونیکی به ویژه لپ تاپ و تبلت بروند و به همین دلیل شرکت‌های سازنده توانایی پاسخ‌گویی به نیاز صنایع مختلف از جمله خودروسازی را ندارند. بحران کمبود تراشه هم‌اکنون گریبان صنعت خودروسازی ایران را نیز گرفته و باعث شده تا روند تولید دچار مشکل شود.

بحران کمبود رتاشه

افزایش خودروهای ناقص به دنبال بحران کمبود تراشه

صنعت خودروسازی ایران طی سه سال قبل به علت تحریم‌های بین‌المللی با کمبود قطعه مواجه شده بود و هم‌اکنون بحران کمبود تراشه نیز به مشکلات صنعت خودروسازی ایران اضافه شده است. کمبود تراشه، خودروسازان را از دو جهت با مشکل مواجه می‌کند؛ از یک سمت،‌ روند کلی تولید را با اختلال همراه می‌کند و از سوی دیگر سرعت تکمیل خودروهای ناقص را کم می‌کند. در پی کمبود تراشه خودروهای ناقص بیشتری به تولید رسیده و در انبارها انباشته شده‌اند. این در حالی است که صنعت خودروسازی کشور همچنان با مشکل کمبود قطعه نیز دست و پنجه نرم می‌کند. خودروسازی ایران نزدیک به سه سال است که توسط آمریکا تحریم شده و به دنبال آن پدیده تولید خودروهای ناقص مجددا ظهور یافته و باعث شده است که از سرعت عرضه خودرو به بازار کاسته شود. در حال حاضر خودروهای ناقص با کمبود قطعات مختلفی رو‌به‌رو شده‌اند و تا زمانی که این اتومبیل‌ها کامل نشوند، نمی‌توان آن‌ها را به بازار عرضه کرد.

هم‌اکنون که بحران کمبود تراشه نیز به کشور وارد شده است، از سرعت فرآیند تکمیل اتومبیل‌های ناقص کاسته شده است. بر اساس اظهارات، برنامه‌ریزی‌های شرکت‌های خودروسازی به منظور تکمیل خودروهای ناقصشان به دنبال پیدایش بحران کمبود تراشه به هم ریخته است. برای نمونه یکی از اصلی‌ترین شرکت‌های خودروسازی ایران قصد تکمیل 100 دستگاه خودروی ناقص را داشته که به علت ظهور بحران کمبود تراشه تنها 10 دستگاه اتومبیل از این تعداد آماده عرضه به بازار شده است.

بحران کمبود تراشه

صنعت خودروسازی ایران در زمینه تولید تراشه خودکفا نیست و نیازمند واردات این قطعه است،. به همین دلیل تا زمان برطرف شدن این مشکل جهانی،‌ ایران همچنان با این بحران دست و پنجه نرم خواهد کرد. تا به امروز از خودروهای ناقص بومی آمار دقیقی منتشر نشده است، اما تعداد خودروهای ناقص چیزی در حدود 200 هزار دستگاه تخمین زده شده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*