طحال فضانوردان

احتمال برداشتن طحال فضانوردان پیش از ماموریت‌های فضایی طولانی‌مدت وجود دارد

گروهی از دانشمندان لزوم برداشتن طحال فضانوردان پیش از ماموریت‌های فضایی طولانی‌مدت را مورد بررسی قرار می‌دهند تا آسیب‌های ناشی از این ماموریت‌ها را به حداقل برسانند.

گروهی از دانشمندان روسی و آمریکایی روی پروژه جدیدی فعالیت می‌کنند که طبق آن قرار است برای کاهش آسیب‌های ناشی از ماموریت های فضایی طولانی‌مدت یک عضو از بدن فضانوردان برداشته شود. در واقع این محققان قصد دارند طحال که در بدن انسان وظیفه تشکیل خون، ایمنی و خون‌رسانی دارد را از بدن فضانوردان حذف کنند.

لزوم جداسازی طحال از بدن فضانوردان 

از آنجایی که طی سال‌های آینده شاهد ماموریت‌های فضایی متعددی خواهیم بود و در همین راستا ناسا و شرکت اسپیس ایکس طی همکاری مشترک خود قصد دارند بار دیگر انسان را به ماه و پس از آن به مریخ بفرستند، این سوال مهم مطرح می‌شود که سفرهای فضایی طولانی مدت و زندگی در سیاره‌های دیگر روی عملکرد اعضای بدن انسان به ویژه طحال چه تاثیرات مخربی به همراه دارند؟ آیا باید در ماموریت‌های طولانی مدت برای کاهش آسیب‌دیدگی این عضو بدن برداشته شود؟ البته دانشمندان هنوز به پاسخ قطعی به این پرسش‌ها دست پیدا نکرده‌اند، اما بر این باورند که تشعشعات و تاثیرات زندگی طولانی مدت در فضا به دلیل نبود نیروی جاذبه به بدن فضانوردان آسیب‌های زیادی می‌رساند.

ویاچسلاو چورچاکوف، رئیس بخش ایمنی پرتوی پرواز‌های فضایی سرنشین‌دار در ایستگاه فضایی بین‌المللی در دسامبر سال 2019 اعلام کرد مانع اصلی پروازهای سرنشین‌دار به سیاره مریخ خطر تشعشعات است. همچنین در حال حاضر فضانوردان ایستگاه فضایی بین‌المللی 10 برابر بیشتر از انسان‌های ساکن زمین در معرض پرتو‌های کیهانی قرار دارند.

بررسی محققان نشان می‌دهد سفرهای فضایی به دلیل نبود نیروی جاذبه روی بدن فضانوردان تاثیرهای بدی را به همراه دارد که مواردی چون احساس بیماری در روز‌های اول سفر، تضعیف استخوان‌ها و ماهیچه‌ها، تغییر وزن مایعات بدن، بلند شدن قد، کوچک شدن قلب، کاهش اکسیژن خون و تضعیف سیستم ایمنی بخشی از مشکلاتی است که فضانوردان با آنها مواجه می‌شوند. در همین راستا دانشمندان قصد دارند پیش از سفرهای فضایی طولانی مدت تمام خطرهای احتمالی را در نظر گرفته و از بروز هر نوع عوارض خطرناک برای فضانوردان جلوگیری کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*