موشک کینژال

روسیه با ارسال موشک کینژال به سوریه برق از سر ملکه الیزابت پراند

نیروی هوایی روسیه در واکنش به ورود ناو هواپیمابر نیروی دریایی بریتانیا به آب‌های مدیترانه موشک کینژال را به سوریه اعزام کرد.

نیروی دریایی بریتانیا اخیرا ناو هواپیمابر ملکه الیزابت خود را به دریای مدیترانه اعزام و با جنگنده‌های چندمنظوره پنهانکار و رادارگریز نسل 5 آمریکایی F-35B لایتنینگ 2 – Lightning II علیه داعش ماموریت انجام داد. ضمن این که هواپیماهایش را بر فراز نیروهای روسی که مشغول مانور بودند نیز به پرواز در آورد که اعتراض کرملین را به همراه داشت. حال در واکنش به اعزام این کشتی، نیروی هوایی روسیه مهلک ترین سلاح موجود در زرادخانه خود، یعنی موشک کینژال را به کارزار سوریه فرستاد.

موشک کینژال

موشک کینژال زیر میگ-31

کینژال موشکی هوا به سطح با سرعت هایپرسونیک است که توسط جنگنده رهگیر میگ-31 نسخه K و بمب افکن توپلوف Tu-22M3M حمل و شلیک می‌شود. این موشک پس از شلیک تا لبه فضا پیش می‌رود، اما از جو خارج نمی‌شود. سپس در ارتفاع بسیار بالای 20 کیلومتری از سطح زمین که مقاومت هوا ناچیز است، به واسطه موتور راکتی سوخت جامد فوق العاده قدرتمندش به سرعت هایپرسونیک دست می‌یابد؛ هایپرسونیک به سرعت بالای 5 ماخ، یا به عبارتی 5 برابر سریع‌تر از صوت اطلاق می‌شود.

سرجنگی این موشک پس از اینکه به ارتفاع بسیار بالا رسید، از بدنه اصلی جدا شده و به سوی هدف شیرجه می‌زند. این سرجنگی که می‌تواند به کلاهک هسته‌ای نیز مجهز شود، فاقد موتور است و به لطف جاذبه تا 10 ماخ سرعت می‌گیرد و با انرژی جنبشی فوق العاده زیادش در کنار سرجنگی متعارف یا غیرمتعارف نیم تنی خود هر هدفی را نابود می‌کند. همچنین هنگام شیرجه مانورهای سنگین گریز به منظور فرار از دست پدافند سپر موشکی دشمن انجام می‌دهد. گرچه سرعت بالای 10 ماخ به  نوبه خود رهگیری آن را بسیار سخت می‌کند. برد موشک Kh-47M2 کینژال نیز به 2 هزار کیلومتر می‌رسد و به هواپیمای حامل اجازه می‌دهد تا هدف را به صورت دور ایستا و از فاصله بسیار امن مورد اصابت قرار دهد.

موشک کینژال

لحظه رهاسازی موشک کینژال از میگ-31

کینژال در اصل یک موشک بالستیک اسکندر ام است که تحت تغییر قرار گرفته تا برای نصب روی هواپیما و شلیک از ارتفاع بهینه شود. با این حال بر خلاف موشک‌های بالستیک تماما در یک ترجکتوری منحنی پرواز نمی‌کند. این موشک بخشی از مسیر را به صورت بالستیک و مابقی را به شکل یک موشک کروز به صورت افقی درون جو می‌پیماید. از این موشک علاوه بر نابودی مراکز مهم نظیر پایگاه‌های نظامی، پالایشگاه و نیروگاه‌ها، بندرها، فرودگاه‌ها و… می‌توان برای هدف قرار دادن کشتی‌ها نیز استفاده کرد. قدرت تخریب بسیار بالای این موشک نیز نابودی هر شناوری که مورد اصابت قرار گیرد را تضمین می‌کند.

این موشک 8 متر طول، 1 متر قطر و 4300 کیلوگرم وزن دارد. به دلیل وزن بالا و ابعاد بزرگش جنگنده میگ-31 تنها یک فروند و بمب افکن Tu-22M3M حداکثر 4 تیر از آن را با خود حمل می‌کند. هدایت آن به روش داخلی (اینرسایی) با کمک سیستم هدایت ماهواره‌ای روسی گلوناس صورت می‌گیرد. در فاز پایانی حمله نیز می‌توان با کمک دوربین موجود در دماغه موشک را به صورت کنترل از راه دور هدایت کرد. این موشک بسیار دقیق بوده و دایره خطای احتمالی آن تنها به یک متر محدود شده است.

موشک کینژال

فرود میگ-31 مسلح به موشک کینژال در پایگاه هوایی حمیمیم

اعزام کینژال به خاورمیانه پاسخی محکم از سوی مسکو به لندن است و جدیت روسیه در دفاع از منافع خود در سوریه را نشان می‌دهد. ناگفته نماند جنگنده میگ-31 و این موشک که می‌تواند تغییر دهنده بازی باشد، نخستین بار است که از خاک روسیه خارج و به ماموریت خارجی اعزام می‌شوند. جنگنده‌های میگ-31 در حال حاضر در پایگاه هوایی پایگاه هوایی حمیمیم واقع در جنوب شرق لاذقیه مستقر شده‌ و به دیگر جنگنده‌های روسی حاضر در این پایگاه پیوسته‌اند. این پایگاه کلیدی پیشتر پذیرای جنگنده‌های چندمنظوره پنهانکار و رادارگریز نسل 5 روسی سوخوی Su-57 ملقب به فلون نیز بوده و در حال حاضر جنگنده‌های فوق پیشرفته سوخوی Su-35 نیز در آن سکنی دارند.