کالبدشکافی دیش های استارلینک، حقایقی جالب را آشکار کرد

دیش های استارلینک وسایلی هستند که امکان استفاده از سرویس اینترنت ماهواره‌ای مورد نظر را فراهم می‌کنند؛ بررسی دقیق این وسایل نشان داده که اسپیس ایکس چگونه رازهای خود را مخفی می‌کند.

به تازگی کالبدشکافی دیش های استارلینک (Starlink) اطلاعات جالبی در مورد تلاش‌های شرکت اسپیس ایکس برای جلوگیری از سو استفاده از سرویس اینترنت ماهواره‌ای این شرکت آشکار کرده است.

مدتی پیش اولین ماهواره‌های پروژه جنجالی استارلینک از سوی کمپانی هوافضای خصوصی اسپیس ایکس در مدار زمین قرار گرفتند. ایده اصلی فراهم کردن پوشش ماهواره‌ای برای سرتاسر کره زمین بود و برای این کار، اسپیس ایکس تلاش دارد تا شبکه‌ای گسترده از ماهواره‌های اینترنتی را در فضای اطراف سیاره قرار دهد.

این ماهواره‌ها تنها یک بخش از ماجرا هستند و از طرف دیگر، بدون استفاده از دیش های استارلینک نمی‌توان از سرویس مورد نظر استفاده کرد. در همین رابطه، بررسی دقیق سخت‌افزار به کار رفته در این دیش‌های خودکار نشان داده که اسپیس ایکس چگونه از سرقت فناوری و همچنین استفاده نادرست از تجهیزات خود توسط افراد سودجو پیشگیری می‌کند.

از ابتدای ارسال اولین ماهواره‌های استارلینک به فضا، کار تکمیل شبکه مورد نظر رو به پیشرفت بوده و اسپیس ایکس هر چند وقت یک بار تعدادی از این ماهواره‌ها را سوار بر موشک‌های فالکون 9 خود به فضا می‌فرستد تا این شبکه را تکمیل کند.

با رسیدن این تجهیزات به مدار زمین، پوشش سیاره تکمیل‌تر می‌شود و از طرف دیگر، افراد بیشتری هم به کاربران اینترنت اسپیس ایکس اضافه می‌شوند.

کالبدشکافی دیش های استارلینک

با این تفاصیل، همان‌طور که اشاره شد ارتباط این ماهواره‌ها با تجهیزات کاربران از طریق دیش‌هایی صورت می‌گیرد که به صورت خودکار موقعیت خود را تنظیم می‌کنند. از طرف دیگر، یک اپلیکیشن مخصوص هم برای استارلینک طراحی شده که به کمک آن، دیش‌ها به صورت اتوماتیک در بهترین زاویه برای اتصال به ماهواره‌ها قرار می‌گیرند.

نکته جالب دیگر این بوده که از زمان قرارگیری دیش های استارلینک در اختیار کاربران، عده زیادی کنجکاو بوده‌اند تا از محتویات این دیش‌ها و سایر تجهیزات استفاده از اینترنت ماهواره‌ای اسپیس ایکس سر در بیاورند.

گروهی از محققان با نام «تیم امنیت کامپیوتر و رمزنگاری صنعتی» (COSIC) در ماه می گذشته یک دستگاه از تجهیزات مورد نظر را به هنگام شروع ارائه خدمات استارلینک در بلژیک، تهیه کرد. این محققان به سرعت وارد عمل شدند تا در کنار کالبدشکافی تجهیزات، نرم‌افزار ارائه شده توسط اسپیس ایکس را هم مورد بررسی قرار داده و محتویات بسته ارائه شده توسط این شرکت را آنالیز کنند.

این آنالیزها نشان داد که سخت‌افزار به کار رفته در ساخت دیش های استارلینک نسبت به گذشته تغییراتی داشته‌اند و اتصال دهنده‌های مورد استفاده در تجهیزات دچار دگرگونی شده‌اند.

ایلان ماسک، مدیر عامل اسپیس ایکس مدتی پیش اعلام کرده بود که شرکتش در حال کاهش هزینه‌های ساخت این دیش‌ها بوده چرا که در حال حاضر اسپیس ایکس در ساخت هر دستگاه اتصالی که به کاربران می‌فروشد، ضرر می‌کند و هزینه ساخت از هزینه اخذ شده از کاربران بیشتر است.

کالبدشکافی دیش های استارلینک و مخفی ماندن رازهای اسپیس ایکس

سرمایه کلان

اما نکته جالب‌توجهی که از نظر محققان گروه COSIC پنهان نمانده، تلاش اسپیس ایکس برای مخفی نگه‌داشتن فناوری خود از دست افراد سودجو و کسانی است که از تجهیزات مورد نظر سو استفاده می‌کنند.

لنرت وترز (Lennert Wouters)، محققی از گروه امنیت کامپیوتر و رمزنگاری صنعتی می‌گوید که سخت‌افزار به کار رفته در ساخت دیش‌ها به شکلی طراحی شده‌اند که تنها در موقعیت‌های جغرافیایی خاص کار کنند. موقعیت‌هایی که مشخصا مناطق مدنظر اسپیس ایکس هستند.

به نظر می‌رسد که در صورت استفاده از تجهیزات مورد نظر در خارج از مناطق تعیین شده توسط اسپیس ایکس، این شرکت به سرعت خبردار می‌شود. بررسی‌های گروه COSIC نشان داده که روش‌های دیگری برای محافظت از دیش های استارلینک به کار رفته‌اند؛ یکی از این روش‌ها از بین بردن پیام لاگین بوده که به دلیل طراحی خاص دیش‌ها امکان‌پذیر است.

به این ترتیب، می‌توان گفت که هک کردن سرویس استارلینک فکر خوبی نیست و بررسی دقیق تجهیزات به کار رفته توسط اسپیس ایکس نشان می‌دهد که چه تلاش و انرژی صرف ساخت این تجهیزات شده است. مدتی پیش بود که ایلان ماسک صحبت از نیاز به سرمایه 5 تا 10 میلیارد دلاری برای رساندن استارلینک به سوددهی کرد.

کالبدشکافی دیش های استارلینک نشان می‌دهد که نیاز به چنین هزینه‌ای چندان هم عجیب نیست. از طرف دیگر اسپیس ایکس مشغول به کار گیری سیستم اتصال لیزری برای ارتباط با کاربران خود بوده و به نظر می‌رسد که به زودی، کیفیت سرویس اینترنت ماهواره‌ای مورد نظر به مراتب بیشتر خواهد شد.