رنو

رنو برای بازگشت به ایران مصمم است

خبرها حاکی از آن است رنو برای بازگشت به ایران عزم جدی دارد و پس از مشخص شدن تکلیف برجام و تحریم‌ها، این خودروساز فرانسوی بلافاصله به ایران بازخواهد گشت.

طی ماه‌های اخیر به دلیل احتمال احیای برجام و لغو تحریم‌ها خبرهای متعددی در خصوص بازگشت شرکت‌های خارجی به ویژه خودروسازان بزرگ به ایران منتشر شده که در این میان به نظر می‌رسد شرکت رنو برای بازگشت به ایران عزم جدی دارد. بر اساس همین خبرها، مدتی قبل طی جلسه‌ای که میان سفیر فرانسه، نمایندگان شرکت‌های این کشور از جمله رنو و برخی قطعه‌سازان و طرف‌های ایرانی برگزار شد، آنها برای ادامه از سر گرفتن فعالیت‌های خود در ایران پس از تحریم‌ها مذاکره کرده بودند.

عزم جدی رنو برای بازگشت به ایران

در همین راستا به تازگی خبری به نقل از نماینده رنو منتشر شده که حاکی از آن است این شرکت فرانسوی تصمیم دارد به صورت قطع مجددا به بازار ایران برگردد. یک منبع آگاه در همین راستا بیان کرد نماینده Renault در این جلسه بر بازگشت رنو به ایران تاکید داشت و بلاتکلیفی برجام و تحریم‌ها تنها مانع عدم بازگشت رنو به ایران محسوب می‌شود، اما قطعا این شرکت در صورت لغو تحریم‌ها و احیای برجام بلافاصله به بازار ایران بر می‌گردد.

علاوه بر شرکت رنو، برخی از قطعه‌سازان فرانسوی نیز خواهان بازگشت به ایران هستند. به طور کلی اگر به واسطه احیای برجام، تحریم‌ها نیز برداشته شود، برخی از قطعه‌سازان فرانسوی برای ادامه فعالیت به ایران خواهند آمد. البته در حال حاضر پژو سیتروئن برای بازگشت به ایران برنامه‌ای ندارند.

رنو در حالی مجددا قصد دارد به بازار ایران برگردد که پیش از دور جدید تحریم‌ها، برای حضور در صنعت و بازار کشورمان برنامه‌های وسیعی را در نظر داشت، اما نتوانست آنها را به انجام برساند. رنو قصد داشت به شکل مستقل در ایران فعالیت کند و با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و یکی از شرکت‌های بخش خصوصی نیز قراردادهایی را به امضا رساند، اما برخی از حاشیه‌سازی‌ها و همچنین تحریم‌های سختگیرانه آمریکا باعث شد تا این خودروساز نتواند به شکل مستقل در ایران به فعالیت بپردازد.

هرچند رنو در دور قبلی نتوانست حضور موفقی را در ایران تجربه کند، اما باز هم برای بازگشت به ایران عزم جدی دارد. از آنجایی که پژو سیتروئن برای حضور در ایران برنامه‌ای ندارند، Renault با حضور در صنعت ایران می‌تواند سهم زیادی از نگاه مشتریان ایرانی را به خود جلب کند. این شرکت قصد داشت ایران را به هاب صادراتی منطقه‌ای خود تبدیل کند و این برنامه در دور جدید نیز حفظ خواهد کرد. همچنین رنو به دنبال ساخت وانتی ویژه برای بازارهای منطقه است و پس از عرضه در بازار ایران، آن را به سایر کشورهای منطقه نیز عرضه خواهد کرد.