طرح صیانت ار فضای مجازی

طرح صیانت از فضای مجازی مانند برخورد با ماهواره و ویدیو نتایج منفی خواهد داشت

دکتر محمد نیلی احمدآبادی،‌ رئیس دانشگاه تهران عنوان کرد که طرح صیانت از فضای مجازی نتیجه‌ای نخواهد داشت و اجرایی شدن آن بعید به نظر می‌رسد.

دکتر محمود نیلی احمدآبادی،‌ رئیس دانشگاه تهران در ارتباط با طرح صیانت از فضای مجازی عنوان کرد که اجرایی شدن طرح صیانت از فضای مجازی و اعمال فیلترینگ نتیجه بخش نخواهد بود؛ همان‌طور که دیدیم برخورد با ماهواره و ویدئو نتایج منفی زیادی را در پی داشت. با به اجرا درآمدن طرح‌های این‌چنینی همواره زندگی مردم دچار اختلال می‌شود و مردم دید منفی نسبت به مجلس پیدا خواهد کرد،‌ ضمن این که هیچ‌گونه صیانتی نیز از حقوق کاربران نخواهد شد. از این رو اجرایی شدن چنین طرحی دور از ذهن به نظر می‌رسد.

بهترین کار این بود که پیش از ارائه،‌ این طرح در دانشگاه و توسط دانشگاهیان مورد تحلیل و بررسی قرار می‌گرفت. بهترین مکان برای بررسی چنین طرح‌هایی دانشگاه‌ها هستند،‌ چرا که دانشگاه‌ها و دانشگاهیان با مسائل روز دنیا آشنایی کامل دارند و علاوه بر این به مسائل داخلی نیز به خوبی واقف هستند.

طرح صیانت از فضای مجازی نتیجه مثبتی در پی نخواهد داشت

طرح صیانت از فضای مجازی

درست‌تر این بود که ابتدا و به منظور دستیابی به نتیجه درست این طرح توسط دانشگاه‌ها بررسی شود،‌ چرا که تصمیم‌های این‌چنینی باعث نگران شدن مردم می‌شود و قطعا نتیجه مثبتی را نیز در پی نخواهد داشت. علاوه بر این اجرایی شدن چنین تصمیماتی نمی‌تواند امنیت کاربران را تأمین کند.

رئیس دانشگاه تهران ادامه داد که دانشگاه‌ها برای بررسی موضوع‌های مربوط به فضای مجازی و اینترنت از آمادگی کامل برخوردار هستند و می‌توانند در این زمینه نظرهای بسیار خوبی را ارائه کنند. این در صورتی است که تاکنون در این زمینه هیچ‌گونه کمک و هم‌فکری از دانشگاه‌ها خواسته نشده است. با این حال دانشگاه تهران برای رسیدگی به موضوع‌های این چنینی حاضر است تا کمال همکاری را به جای بیاورد.

هم‌اکنون در کشور ما شبکه اجتماعی یوتیوب مسدودسازی شده است،‌ این در صورتی است که این شبکه اجتماعی از لحاظ علمی بسیار مفید است و در حال حاضر فیلم‌های آموزشی بسیاری از اساتید در آن ارائه می‌شود. نیلی در ادامه عنوان کرد که کشور ما هم‌اکنون مشارکت خوبی در تولید محتوا دارد. بسیاری از افراد براین باور هستند که تحریم اقتصادی تنها در واردات اختلال ایجاد می‌کند؛‌ اما باید گفت که صادرات هم در نتیجه تحریم‌ها با مشکل روبه‌رو می‌شود.

متضرر شدن کشور در نتیجه فیلترینگ و تحریم‌ها

طرح صیانت از فضای مجازی

تحریم‌ها و مسدودسازی از آنجایی که هم‌اکنون دانشگاه‌ها در تولید محتوا و دستاوردهای علمی سهیم هستند،‌ قطعا باعث متضرر شدن کشور خواهد شد. تحریم‌ها و همچنین فیلترینگ باعث می‌شود که ما در زمینه تولید محتوا و تکنولوژی با مشکل جدی مواجه شویم،‌ چرا که امروزه ما در این زمینه‌ها صاحب سرمایه هستیم و تنها یک دریافت کننده محتوا نیستیم.

ضمن این که در حال حاضر بسیاری از متخصصان و دانشجویان کشور مشغول به فعالیت در حوزه فناوری هستند و کشور می‌تواند از این راه درست همانند هند به درآمد بسیاری دست پیدا کند. از این رو اعمال چنین محدودیت‌هایی از درآمدزایی بین‌المللی آن‌ها جلوگیری می‌کند.

دکتر نیلی در ادامه با اشاره به این که در حال حاضر کسب و کارهای تعداد زیادی از افراد مبتنی بر نرم افزارها است اظهار کرد که مسدودسازی این نرم افزارها باعث می‌شود ضررهای علمی،‌ اقتصادی و اجتماعی بسیاری بر کشور وارد شود و به همین خاطر اجرایی شدن این برنامه بعید به نظر می‌رسد. اما از آنجایی که توضیحات کاملی در رابطه با طرح صیانت از فضای مجازی تاکنون ارائه نشده است و تنها گوشه‌هایی از آن رسانه‌ای شده، نمی‌توان پیش‌بینی کرد که چه اتفاقی در انتظار ما است.

دکتر نیلی در انتها بیان کرد که بررسی این طرح‌ها در دانشگاه‌های به عنوان قشر فرهیخته جامعه باعث می‌شود تا از ضررهای احتمالی طرح‌‌هایی مانند طرح صیانت از فضای مجازی جلوگیری شود و علاوه بر این ایرادهای آن را نیز برطرف کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*