بارش شهابی برساوشی

بارش شهابی برساوشی شگفت انگیز امسال را از دست ندهید

بارش شهابی برساوشی در 21 و 22 مرداد به اوج می‌رسد. علاقه‌مندان می‌توانند در اوج یکی از مهم‌ترین بارش‌های شهابی سالیانه در هر ساعت 100 شهاب درخشان را رصد کنند.

بارش شهابی برساوشی که هر ساله از اواخر تیر ماه شروع می‌شود و تا اوایل شهریور ادامه خواهد داشت، امسال از غروب 21 مرداد تا بامداد 22 مرداد به اوج خود خواهد رسید. علاقه‌مندان به این پدیده نجومی می‌توانند با حضور در مناطق تاریک و دور از آلودگی‌های نوری شهری در ساعات اوج بارش شهابی برساوشی در هر ساعت حدود 100 شهاب درخشان را در آسمان مشاهده کنند.

رصد بارش شهابی برساوشی در 21 و 22 مرداد

علاقه‌مندانی که خواهان رصد شهاب‌های درخشان و پرسرعت این بارش شهابی هستند، با طلوع صورت فلکی برساوش از افق شمال شرق و اوج گرفتن کانون بارش شهابی می‌توانند از رصد این پدیده نجومی جذاب لذت ببرند. البته رصد این بارش شهاب در شهرهای بزرگ کمی دشوار خواهد بود، اما با حضور در مکان‌های تاریک و دور از آلودگی نوری می‌توان به رصد آن پرداخت.

بارش شهابی برساوشی

ابراهیمی سراجی، عضو ستاد استهلال استان تهران با اعلام اینکه اوج این بارش 21 و 22 مردادماه است گفت طبق پیش بینی‌های اتحادیه بین‌المللی بارش‌های شهابی، اوج بارش برساوشی سال جاری در ساعت 11 و نیم شب پنجشنبه ۲۱ مرداد تا دو نیم بامداد جمعه 22 مرداد خواهد بود. وی افزود البته احتمال دارد دو اوج بارش شهابی برساوشی اتفاق بی‌افتد که دومین اوج آن در ساعت ۶:۳۰ صبح 22 مرداد خواهد بود.

گفتنی است در زمان برخورد شهاب سنگ‌ها با اتمسفر فوقانی زمین، حرارت ناشی از برخورد آنها با جو باعث می‌شود به مدت چند ثانیه دنباله‌ای نورانی در آسمان به وجود آید که می‌توان آنها را چشمان غیرمسلح نیز رصد کرد. معمولا این برخورد در ارتفاع 70 تا 100 کیلومتری بالای سطح زمین اتفاق می‌افتد و به همین دلیل این پدیده نجومی برای ساکنان روی زمین خطری را به دنبال نخواهد داشت.

بارش شهابی برساوشی

دانشمندان حوزه نجوم بارش شهابی برساوشی را که از توده ذرات باقی مانده از دنباله‌دار سوئیفت‌ تاتل-۱۰۹ ناشی می‌شود به عنوان یکی از مهم‌ترین بارش‌های شهابی سالیانه معرفی می‌کنند. در واقع عبور سیاره زمین از بین گرد و غبار و مواد سنگی باعث برخورد آنها با جو می‌شود که نتیجه آن وقوع چنین بارش‌های شهابی بسیار جذابی خواهد شد.

بارش شهابی برساوشی

علاقه‌مندان به پدیده‌های نجومی برای رصد بارش شهابی برساوشی بدون نیاز به ابزارهای ویژه می‌توانند با حضور در مناطق خارج از شهر و بدون آلودگی نوری با چشمان غیرمسلح این پدیده جذاب را مشاهده کنند. هنگام رصد این بارش، در زمان اوج به دلیل سوختن غبارهای بزرگ‌تر در جو شاهد شهاب‌های بسیار پرنوری خواهیم بود که به آن آذرگوی می‌گویند. این آذرگوی‌ها می‌توانند برای چند ثانیه همانند یک منور کم نور باعث روش شدن فضای اطراف شوند.

ابراهیمی سراجی در بخش دیگری از گفته‌های خود بیان کرد در سال‌های گذشته توانستیم در زمان اوج بارش شهابی برساوشی در هر ساعت حدود 80 شهاب را در آسمان رصد کنیم، اما امسال در شرایطی خاص حتی می‌توان 110 شهاب را نیز در آسمان بدون آلودگی نوری مشاهده کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*