شیشه سخت‌ تر از الماس / الماس

چینی‌ها موفق به ساخت نوعی شیشه سخت‌ تر از الماس شدند

دانشمندان چینی توانسته‌اند نوعی شیشه سخت‌ تر از الماس را بسازند. می‌توان در آينده از نمونه تجاری این نوع شیشه در صنایع و محصولات مختلف استفاده کرد.

نوعی شیشه جدید توسط دانشمندان چینی ساخته شده است که حتی از الماس نیز سخت‌ تر است. الماس یکی از سخت‌ترین مواد شناخته شده است و معمولا در بریدن مواد سخت کاربرد دارد. درحالت عادی، الماس به راحتی می‌تواند شیشه را ببرد؛ اما این شیشه جدید حتی می‌تواند روی الماس خراش بیندازد.

در حال حاضر نام AM-III برای این شیشه خاص انتخاب شده است؛ اما احتمال دارد که در آینده تغییر کند. این شیشه مقاوم  از کربن ساخته شده و به رنگ زرد است. AM-III دارای سختی ویکرز ۱۱۳ گیگاپاسکال است. برای مقایسه باید گفت که میزان سختی ویکرز الماس طبیعی بین ۵۰ تا ۷۰ گیگاپاسکال است و این عدد برای الماس مصنوعی به ۱۰۰ گیگاپاسکال می‌رسد.

شیشه سخت‌ تر از الماس

هنوز زمان زیادی تا آماده شدن این شیشه سخت‌ تر از الماس برای تولید انبود باقی مانده است؛ اما می‌تواند در آينده کاربرد‌های زیادی در صنایع مختلف داشته باشد. به عنوان مثال می‌توان از آن برای ساخت شیشه ضد گلوله با استحکام ۲۰ تا ۱۰۰ برابری نمونه‌های فعلی استفاده کرد.

این شیشه همچنین می‌تواند در بخش فناوری نیز کاربرد داشته باشد. AM-III یک نیمه هادی بسیار بهینه است که ممکن است روزی در ساخت پنل‌های خورشیدی بسیار مقاوم مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

اگر این شیشه سخت‌ تر از الماس را زیر میکروسکوپ قرار دهید، در ابتدا اینگونه به نظر می‌رسد که ساختاری بسیار نامنظم دارد؛‌ اما با بزرگنمایی بیشتر متوجه ساختار منظم کریستالی درون آن خواهید شد. پژوهشگران بر این باورند که همین ترکیب نامنظم و منظم سبب ویژگی‌های خاص این ماده شده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*