ارتقا به ویندوز ۱۱

پاسخ به یک سوال مهم: ارتقا به ویندوز ۱۱ ارزشش را دارد؟

آیا ارتقا به ویندوز ۱۱ ارزش مهاجرت از ویندوز ۱۰ را دارد؟ آیا توسعه‌دهندگان لینوکسی با وجود فعال بودن Secure Boot این نسخه را نصب می‌کنند؟

مایکروسافت ۳ تیر به صورت عمومی از ویندوز ۱۱ رونمایی کرد و در تعطیلات سال ۲۰۲۱ آن را در دسترس کاربران قرار خواهد داد. نسخه جدید ویندوز امکانات جدیدی را به همراه دارد و از رابط کاربری گرفته تا امکانات گیمینگ، پیشرفت‌های چشمگیری در این نسخه به وجود آمده است.

با این حال بسیاری از کاربران در مورد مهاجرت از ویندوز ۱۰ و ارتقا به ویندوز ۱۱ مردد هستند. تصمیم‌گیری در مورد اینکه آیا نسخه بعدی ویندوز ارزش ارتقا را دارد یا خیر، موضوعی است که می‌تواند شما را در تنگنا قرار دهد. ما در اینجا به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت و به شما در تصمیم‌گیری کمک خواهیم کرد؛ به خصوص اگر اینکه از سیستم عامل فعلی خود راضی هستید و نمی‌دانید که باید چه تصمیمی در مورد ویندوز ۱۱ بگیرید.

آیا کامپیوتر شما با ویندوز ۱۱ سازگار است؟

قبل از اینکه بخواهیم به جزئیات فنی بپردازیم، شما باید مطمئن شوید سیستم‌تان از حداقل سیستم مورد نیاز برای اجرای ویندوز ۱۱ برخوردار است. با سخت افزار سیستم خود آشنایی ندارید؟ نگران نباشید. مایکروسافت وقتی ویندوز جدید خودش را معرفی کرد، یک اپلیکیشن به نام PC Health Check App را نیز معرفی کرد که مشخص می‌کند آیا کامپیوتر شما با ویندوز ۱۱ سازگار است یا خیر. با این حال این اپلیکیشن با مشکلات و باگ‌هایی همراه بود و همین باعث شد مایکروسافت قید استفاده از آن را بزند.

ارتقا به ویندوز ۱۱

به عنوان یک راه‌کار جایگزین شما می‌توانید اپلیکیشن WhyNotWin11 را برای بررسی سازگاری سیستم خود با ویندوز بعدی دانلود کنید. این یک اسکریپت ساده بررسی سازگاری ساخت یک توسعه‌دهنده به نام Robert C. Maehl در گیت‌هاب است که به کاربران در تشخیص سازگاری سیستم خود با ویندوز ۱۱ کمک می‌کند.

ارتقا به ویندوز ۱۱

نگران نصب این برنامه نباشید، ما به طور کامل آن را بررسی کرده‌ایم و فاقد هرگونه بدافزاری است. این نرم افزار همچنین کاملاً رایگان است و نیازی به پرداخت مبلغی برای استفاده از آن نیست.

ارتقا به ویندوز ۱۱

ویندوز ۱۱ چه برتری‌هایی نسبت به ویندوز ۱۱ دارد؟

اگر اقدام به ارتقا به ویندوز ۱۱ کنید، چه چیزهایی را دریافت خواهید کرد؟ این نسخه چه مزیت‌هایی نسبت به ویندوز ۱۰ دارد؟

۱- تغییرات ظاهری

ویندوز جدید مایکروسافت تغییرات زیادی دارد که قابل توجه‌ترین آن، رابط کاربری جدیدش است. مایکروسافت در تلاش برای تکرار استفاده از ظاهر شیشه‌ای مات است و ویندوز ۱۱ یک نوار استارت مات را ارائه می‌کند. نوار ابزارها نیز بازطراحی شده‌اند و حالا با ظاهر شفاف خود، فشار کمتری به چشم کاربران وارد می‌کنند.

ارتقا به ویندوز ۱۱

۲- تجربه کاربری بهتر

مایکروسافت متوجه اهمیت لایه‌بندی‌های سفارشی‌پذیر برای تمام اپلیکیشن‌های در حال اجرا شده است. این شامل راه‌های متعددی برای تغییر چینش همه چیز می‌شود که به شما اجازه می‌دهد هر چیزی که در محیط ویندوز وجود دارد را به دلخواه خود درآورید. البته کاربران لینوکس با چنین ویژگی آشنا هستند، اما اینکه ویندوز نیز چنین چیزی را در اختیار کاربرانش می‌گذارد جذاب است.

ارتقا به ویندوز ۱۱

علاوه بر این ویندوز جدید به شما اجازه ساخت لایه‌بندی‌های سفارشی متناسب با نیازهایتان را ارائه می‌کند؛ این باعث می‌شود بهره‌وری تا حد مطلوبی بهبود پیدا کند. با تنظیم پروفایل‌های سفارشی‌سازی پذیر مثل حالت گیمینگ یا حالت کار، شما می‌توانید بدون اینکه همه حالت‌های فعالیت را با هم ترکیب کنید، در هر زمانی بتوانید به هر حالتی که تنظیم کرده‌اید تغییر وضعیت دهید.

ارتقا به ویندوز ۱۱

۳- یکپارچگی چند پلتفرمی

فروشگاه جدید مایکروسافت (Microsoft Store) به کاربران اجازه خواهد داد اپلیکیشن‌های اندرویدی را مستقیماً روی ویندوز ۱۱ خود اجرا کنند. بدون نیاز به گوشی اندرویدی خود، شما می‌توانید این برنامه‌ها را با همکاری Amazon Store و Microsoft Store روی کامپیوتر خود نصب کنید.

ارتقا به ویندوز ۱۱

۴- تقویت عملکرد گیمینگ

یکی از شعارهای مایکروسافت در مورد نسخه بعدی ویندوز «اگر شما گیمر هستید، ویندوز ۱۱ برای شما ساخته شده» است. برای اینکه بگوییم چقدر شعار مایکروسافت به واقعیت نزدیک است، هنوز خیلی زود است؛ اما مایکروسافت اعلام کرده که این نسخه از ویندوز به صورت پیش‌فرض با DirectStorage عرضه می‌شود.

DirectStorage یک API برای DirectX است که به سیستم شما اجازه استفاده از کارت گرافیک برای استخراج فایل‌های بازی را به جای استفاده از پردازنده مرکزی در سیستم‌های فعلی می‌دهد. این سبک استخراج باعث بالا بردن سرعت بارگذاری فایل و نمایش بهتر بافت‌ها در بازی‌ها می‌شود.

آیا این قابلیت‌ها برای ارتقا به ویندوز ۱۱ کافی است؟

سخت می‌توان روی تمام این تغییرات ظاهری و امکانات جدید چشم‌پوشی کرد؛ اما هنوز این سوال پابرجاست که اگر از سیستم عامل فعلی خود راضی هستید، آیا هنوز هم باید به Windows 11 مهاجرت کنید؟

آنطور که بنچمارک‌های مختلف و بسیاری از یوتیوبرهای محبوب حوزه تکنولوژی نشان می‌دهند، ویندوز ۱۱ و ۱۰ از نظر عملکرد تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. از آنجا که مایکروسافت برای توسعه ویندوز جدید خود از ویندوز ۱۰ ایکس (موسوم به نسخه لایت ویندوز ۱۰) الهام گرفته، پس نباید هم انتظار تغییرات گسترده‌ای را در آن داشته باشیم.

ارتقا به ویندوز ۱۱

ما تمام امکانات و ویژگی‌های جدید ویندوز را بررسی کردیم. با این حال به جز DirectStorage، تغریباً هیچ چیز جدیدی در ویندوز ۱۱ وجود ندارد. شما می‌توانید هر آنچه که ویندوز جدید مایکروسافت ارائه می‌کند را از طریق نصب برنامه‌های متفرقه روی ویندوز ۱۰ خود نیز تجربه کنید. شاید تنها قابلیت جدیدی که بتواند شما را ترغیب به ارتقا ویندوز کامپیوترتان کند، گزینه‌های بیشتر سفارشی‌سازی و رابط کاربری جدید این پلتفرم باشد.

گرچه همیشه ارتقا به یک پلتفرم جدید جذاب به نظر می‌رسد، اما دقیقاً ما نمی‌دانیم ویندوز ۱۱ چقدر بهتر از ویندوز ۱۰ است. تمام بنچمارک‌هایی که بر اساس نسخه پیش‌نمایش ویندوز ۱۱ اینساید طی ماه‌های اخیر گرفته شده، هیچ تفاوت بزرگی را در عملکرد این دو سیستم عامل نشان نمی‌دهند.

این بنچمارک‌ها می‌گویند نسخه جدید ویندوز در بیشتر موارد تنها ۱ درصد عملکرد بهتری نسبت به نسخه فعلی دارد؛ حتی در برخی موارد نسخه قدیمی عملکردش بهتر است. اگرچه ما امیدواریم این به خاطر بهینه نشدن اپلیکیشن‌ها و برنامه‌ها با ویندوز ۱۱ باشد و در آینده با به‌روزرسانی، شاهد عملکرد بهتری از Windows 11 باشیم.

یکی دیگر از نگرانی‌ها از ارتقا به ویندوز ۱۱ به ویژه برای توسعه‌دهندگان، از دست دادن قابلیت بوت دوگانه لینوکس و ویندوز است؛ زیرا ویندوز ۱۱ شما را مجبور می‌کند قابلیت Secure Boot را فعال کنید و این به تنهایی برای منصرف کردن توسعه‌دهندگان از ارتقا سیستم عامل کامپیوتر خود کافی است. نکته اصلی این است که برای نصب ویندوز باید Secure Boot را غیرفعال کنید و این کامپیوتر شما را در معرض نفوذ هرگونه کد مخربی هنگام فرآیند بالا آمدن می‌کند. اوبونتو به عنوان یکی از توزیع‌های لینوکس از Secure Boot پشتیبانی می‌کند؛ گرچه آن هم دچار مشکلاتی خواهد شد.

 

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*