بررسي سيستم عامل ويندوزفون 8.1

windows-phone-8-1

همانطور که اطلاع دارید، مایکروسافت بالاخره و بعداز مدت‌ها ویندوزفون ۸٫۱ را البته برای توسعه دهندگان عرضه کرد و نشان داد که برخلاف گذشته، گجت‌های قابل‌حمل از اهمیت ویژه‌ای در نزد مایکروسافت برخوردار شده‌اند. ماهم همان‌طور که قول داده‌بودیم به بررسی آخرین بروزرسانی ویندوزفون پرداخته‌ایم و بخش‌های اصلی آن‌را زیر ذره‌بین قرار داده‌ایم.

توجه داشته باشید که در این بررسی ما فقط به ویژگی‌های ویندوزفون ۸٫۱ پرداخته‌ایم و به کاستی‌های آن توجهی نداشته‌ایم چرا که این نسخه هنوز کامل نیست و نمی‌توان باگ‌ها و کمبودهایی که شاید بسیارهم کم باشند را مورد بررسی قرار داد.

اولین بخشی که در ویندوزفون ۸٫۱ بسیار به‌چشم می‌آید کاشی‌های زیبای آن هستند که تقریبا با تمام سیستم‌عامل‌ها حداقل از لحاظ ظاهری تفاوت دارد و همانطور که میدانیم، به‌جز قسمت قفل گوشی، امکان قرار دادن تصویر پس‌زمینه برروی این کاشی‌ها وجود نداشت تااینکه مایکروسافت در آپدیت ۸٫۱ امکان قرار دادن تصویر پس زمینه برروی کاشی‌ها، البته نه همه آن‌هارا فراهم کرد:

windows-phone-8-1

همانطور که می‌بینید، به نظر شخص خودم این قابلیت واقعا حال‌وهوای بسیار فوقوالعاده‌ای به گجت شما می‌دهد و اگر از گجت‌هایی مثل لومیا ۱۵۲۰ استفاده می‌کنید، مطمئنا چند برابر به اسمارتفونتان علاقه‌مند می‌شوید. برای استفاده از این قابلیت هم کافی‌ست به قسمت Settings رفته و Start+Theme را تپ کنید. کمی پایین‌تر Choose Photo را انتخاب کنید و با گزینش تصویر مورد علاقه‌تان، صفحه اصلی گجتتان را خوش رنگ‌تر کنید! یکی دیگر از بخش‌های جدید هم امکان اضافه کردن یک ردیف کاشی اضافه است که در همان قسمت Start+Theme با روشن کردن Show more Tiles فعال می‌شود:

windows-phone-8-1

به نظر خودم که این قابلیت بیشتر به درد گجتهایی مثل لومیا ۱۵۲۰ که از صفحه‌های بزرگتری برخوردارند، می‌خورد و در گجت‌هایی مثل لومیا ۹۲۰ ظاهر جالبی ندارد. یکی دیگر از بخش‌های اصلی‌ای که به این سیستم‌عامل اضافه شده‌است، بخش نوتیفیکیشن است که به شدت هم نیاز آن احساس می‌شد.

windows-phone-8-1

برای دسترسی به نوتیفیکیشن، همچون سیستم‌عامل‌هایی مثل اندروید کافی‌ست از بالا به پایین سویپ کنید. همانطور که مشاهده می‌کنید این قسمت هم مانند بقیه سیستم‌عامل‌ها، از بخش‌هایی مثل روشن و خاموش کردن وایفای و بلوتوث، تنظیم روشنایی و اعلان اپ‌ها تشکیل شده‌است و اگر از سیستم‌عاملی مثل اندروید به وینفون کوچ کرده‌باشید تفاوت آن‌چنانی‌ای مشاهده نمی‌کنید.

windows-phone-8-1

در قسمت تنظیمات نوتیفیکیشن می‌توانید گزینه‌های متفاوتی را به جای قسمت‌های پیشرض جای‌گذاری کنید.برای مثال می‌توانید به جای روشن و خاموش کردن وایفای، Rotation Lock را قرار دهید و حتی در همین بخش، این‌که نوتیفیکیشن چه‌اپ‌هایی روشن یا خاموش باشد را هم شخصی‌ساز کنید. به طور کلی می‌توان گفت که نوتیفیکیشن تازه قرار داده‌شده وینفون ۸٫۱ به بیشتر نیازهای شما پاسح می‌دهد.

windows-phone-8-1

یکی دیگر از محدودیت‌های وینفون، نبود دستیار صوتی محسوب می‌شد که مایکروسافت با استفاده از نام آشنای کورتانا سعی در رفع آن کرده‌است. دسترسی به کورتانا آسان است و کافی‌ست دکمه ذره‌بین را تپ کنید و حتی با قرار دادن کاشی کورتانا، استفاده بیشتر و سریع‌تری از آن داشته‌باشید. اما کارکرد و به عبارتی بازده کورتانا در چه سطحی‌ست؟ باید گفت که بسیار خوب! به شخص می‌گویم که با این‌که کورتانا هنوز در نسخه بتا قرار دارد و با فاصله بسیار زیادی از Google Now و سیری عرضه شده‌است اما واقعا خوب است.

windows-phone-8-1

تشخیص کورتانا در بیشتر موارد کاملا درست است و حتی اسامی و کلمات فارسی‌را که البته در خود گجت موجودند را بسیار خوب درک می‌کند، موردی که حداقل در سیری اصلا عملکرد جالبی ندارد! البته برای تست و مقایسه این سه دستیار صوتی، باید در کشوری باشیم که به طور کامل از این دستیارها پشتیبانیی کنند و زبان و کلمات به کاررفته‌مان هم مطابق برنامه نویسی این دستیارها باشند اما بازهم به‌نظرم کورتانایی که هنوز در نسخه بتا قرار دارد بسیار بهتر عمل می‌کند.

windows-phone-8-1

جدا از تمام تغییرات بالا، ویندوزفون ۸٫۱ تغییرات دیگری‌را هم در خود دیده‌است. برای مثال بخش‌هایی همچون دوربین و استور ظاهر جدیدتر و البته جمع‌وجورتری به خود گرفته‌اند و کار با آنها بسیار ساده‌تر و لذت‌بخش‌تر شده‌است. ویا بخش جدیدی که Wifi Sense نام دارد و به درد ما ایرانی‌ها که به‌دنبال وایفای مجانی می‌گردیم، خیلی می‌خورد و حتی قابلیت روشن و خاموش شدن اتوماتیک وایفای که این‌هم که دیگر کاملا مشخص است که برای ایرانی‌ها طراحی شده‌است!

windows-phone-8-1

و یا کیبورد جدیدی که همچون Swipe اندروید، تایپ‌کردن شمارا، حداقل در انگلیسی بسیار سریع‌تر و بهتر می‌کند. حتی بخش صداهم متحول شده‌است و ازاین پس با زدن دکمه صدا بلند یا کم کن، فلشی را می‌بینید که امکان شخصی سازی صدای اپ‌ها و زنگ تلفن را در اختیارتان قرار می‌دهد.

به‌طور کلی بخش‌های بسیاری در بروزرسانی ۸٫۱ وینفون، اضافه و دستخوش تغییر شده‌اند. از اینترنت‌اکسپلورر و تقویم و Quiet Hours که وظیفه خاموش کردن نوتیفیکیشن‌ها را دارد گرفته تا آپدیت اتوماتیک اپ‌ها و بستن برنامه‌ها در بخش مولتی تسکینگ، فقط با سویپ کردن به پایین همه و همه ویندوزفون ۸٫۱ را یک قدم به سیستم‌عامل‌هایی همچون iOS و اندروید نزدیک کرده‌اند واگر بخواهم جمع‌بندی کلی‌ام را از کار با وینفون ۸٫۱ که بازهم تاکید می‌کنم که در نسخه بتا قرار دارد به اشتراک بگذارم، به جرات باید بگویم که وینفون دیگر چیز خاصی کم ندارد و فقط باید منتظر بود و دید که توسعه‌دهندگان اپ‌های پرطرفدار چه‌میکنند، چرا که این روزها این سیستم‌عامل‌ها نیستند که حرف اول را می‌زنند بلکه اپ‌ها و اکوسیستمشان است که آن‌هارا به موفقیت می‌رسانند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*