بنچمارک آیفون 13

نتایج بنچمارک آیفون 13 منتشر شد؛ قوی‌تر از اگزینوس 2200 با گرافیک AMD

اپل در سری iPhone 13 از چیپست اختصاصی A15 Bionic استفاده خواهد کرد. نتایج بنچمارک آیفون 13 نشان می‌دهد که این چیپست حتی نسبت به اگزینوس 2200 با گرافیک AMD عملکرد بهتری دارد.

اپل چند سالی است که توانسته با آيفون‌هایش بیشترین قدرت پردازش موبایلی را ارائه دهد. این موفقیت تا حد زیادی به دلیل توسعه چیپست اختصاصی توسط این برند و بهینه کردن آنها برای استفاده در کنار iOS است. نتایج بنچمارک آيفون 13 نشان می‌دهد که این مسیر همچنان ادامه خواهد داشت.

این روز‌ها در هر نسل شاهد کوچک شدن نود‌های پردازشی نسبت به نسل قبل هستیم؛ اما گویا میزان برتری پردازنده‌های اپل نسبت به نسل‌های قبل خود هم در حال کم‌تر شدن است. این موضوع در Apple A15 نیز دیده می‌شود.

مقایسه نتایج بنچمارک آیفون 13 (Apple A15) با آيفون 12 (Apple A14)

اخیرا نتایج بنچمارک پردازنده آیفون 13 منتشر شده است که نشان می‌دهد این گوشی توانسته در بنچمارک GFXBench Manhattan 3.1 به ۱۹۸ فریم بر ثانیه برسد. این امتیاز یک رکورد در میان سایر گوشی‌ها محسوب می‌شود و همچنین عملکرد بهتری را نسبت به تراشه اگزینوس 2200 سامسونگ با گرافیک AMD که قرار است در سری گلکسی اس 22 استفاده شود، نشان می‌دهد؛ اما با همه اینها تنها ۱۴ درصد بهتر از اپل A14 است.

بنچمارک آیفون 13

این نتیجه تا حدودی پذیرفتنی است؛ زیرا میزان بازدهی نسل اول و دوم معماری ۵ نانومتری تفاوت خیلی زیادی با هم ندارند و تولید کنندگان باید بین حداکثر عملکرد و مصرف انرژی کمتر به سمت یکی متمایل شوند. البته انتظار می‌رود اکثر تولید کنندگان به سمت پایداری بیشتر بروند که چیزی بین این دو است.

در مرحله دوم بنچمارک شاهد ۱۴۰ تا ۱۵۰ فریم بر ثانیه هستیم تا تراشه خیلی داغ نشود و مشکلات پیش بینی نشده آیفون 13 را احاطه نکنند. اینکه اپل حداکثر عملکرد را قربانی پایداری بیشتر کرده است، در این مرحله از بنچمارک نیز ثابت شد.

شرکت TSMC در آخرین کنفرانس خبری فصلی خود اعلام کرد که دستگاه‌های مجهز به پردازنده‌های با معماری ۳ نانومتری سال میلادی آينده وارد بازار خواهند شد؛ اما آیفون 13 تنها از تراشه A15 بهره می‌برد که بر پایه نسل دوم لیتوگرافی ۵ نانومتری است.

با توجه به شایعات مربوط به نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز نمایشگر مدل‌های پرو iPhone 13 و همچنین توانایی چیپست‌های سری A در اجرای تمامی بازی‌ها و برنامه‌های iOS، می‌توان گفت که تصمیم اپل به انتخاب پایداری بیشتر به جای عملکرد حداکثری درست بوده است.