سیستم عامل watchOS 2 اپل معرفی شد

همانطور که می دانید ، کمپانی اپل شب گذشته کنفرانس توسعه دهندگان خود موسوم به WWDC 2015 یا (WorldWide Develpoer Confrence) را در سانفرانسیسکو برگذار کرد.اپل در این رویداد از نسخه جدید سیستم عامل ساعت هوشمند با نام watchOS 2 رونمایی کرد.

«کوین لینچ» مدیر تکنولوژی اپل در این مراسم ویژگی‌های نسل جدید این سیستم عامل را تشریح کرد. مهم‌ترین ویژگی معرفی شده قابلیت اجرای محلی یا Native برنامه‌هاست. اجرای محلی به این معناست که برنامه‌ها برای اجرا به آیفون متکی نخواهند بود و مستقیما از روی ساعت اجرا خواهند شد. چنین اتفاقی مساوی است با اجرای بهتر و بسیار سریع‌تر برنامه های اپل واچ.

توسعه دهندگان می‌توانند نسخه آزمایشی این سیستم عامل را امروز دانلود کنند، اما نسخه نهایی در پاییز ارائه خواهد شد.

Watch-OS-2-1

watchOS 2 دارای قابلیت‌های دیگری غیر از اجرای محلی برنامه‌ها نیز هست. به عنوان مثال واچ فیس های جدیدی برای اپل واچ مانند Photo Album و Time-Laps ارائه شده است. همچنین توسعه دهندگان می‌توانند Complication های اختصاصی خود را برای اپل واچ بسازند و از آنجا که کاربران معمولا اپل واچ را در شب شارژ می‌کنند، یک حالت Nightstand پیشبینی شده که شارژ، زمان و آلارم را نمایش می‌دهد.

در عین حال، کشیدن اشکال مختلف با استفاده از Digital Touch با رنگ‌های مختلف امکان پذیر شده است. قابلیت‌های دیگری نیز وجود دارد: FaceTime Audio، جوابگویی به ایمیل از طریق اپل واچ، اجرای برنامه Fitness به صورت محلی، همراهی سیری در تمرینات ورزشی، سرویس Maps که بر روی ساعت کاربردی‌تر شده است و حالا علاوه بر پشتیبانی از نمایش مسیرها (Transit Directions) سیری را هم در مسیریابی به کمک شما می‌آورد و در نهایت تولید واچ فیس های کاستوم!

با این حال، مهم‌ترین ویژگی watchOS جدید اپلیکیشن های محلی یا Native است. توسعه دهندگان حالا می‌توانند به میکروفون دسترسی داشته باشند و از طریق اسپیکر به پخش موسیقی بپردازند. حتی می‌توان اجرای ویدیوهای کوتاه را نیز داشت. دسترسی به برنامه HealthKit نیز مستقیما بر روی ساعت ممکن است. دسترسی مستقیم توسعه‌دهندگان به سنسورهای ضربان قلب، شتاب سنج و حتی پیچ دیجیتالی نیز در نسخه جدید امکان‌پذیر است.

اگرچه اپل یکی از بهترین اکوسیستم‌های اسمارت فونی را در اختیار دارد، برنامه‌های ساعتش بسیار محدود هستند. کیت اصلی نرم افزاری اپل واچ نیاز به اتصال آیفون به دستگاه دارد. اما حالا اپل قول اجرای برنامه‌های محلی را برای اپل واچ داده است. باید دید آیا این ویژگی مهم به معنی معرفی یک ساعت هوشمند کاملا مستقل خواهد بود یا خیر.

منبع : Cnet