برتری گوشی ‌های اندرویدی نسبت به آیفون

10 دلیل برای اثبات برتری گوشی ‌های اندرویدی نسبت به آیفون

در این مقاله به 10 دلیل برتری گوشی ‌های اندرویدی نسبت به آیفون و سیستم عامل آی‌او‌اس پرداخته‌ایم که امیدواریم برای شما نیز قانع‌کننده باشند.

برتری گوشی ‌های اندرویدی نسبت به آیفون و آی‌او‌اس در کدام بخش‌ها است؟ در ادامه می‌توانید جواب این سوال را پیدا کنید.

در سال‌های اخیر، همواره این بحث پیش آمده که آیا گوشی‌های آیفون بهتر هستند یا گوشی‌های اندرویدی؟ آی‌او‌اس بهتر است یا اندروید؟ هر کدام از این موبایل‌های هوشمند و سیستم عامل‌ها، موافقان و مخالفان خودشان را دارند و البته هیچکس از مواضع خود عقب نشینی نمی‌کند!

برتری گوشی ‌های اندرویدی نسبت به آیفون چیست؟

در این مقاله، ما در جبهه‌ی اندرویدی‌ها قرار گرفته‌ایم و دلایل برتری گوشی ‌های اندرویدی نسبت به آیفون و آی‌او‌اس را بررسی کرده‌ایم.

– ویژگی‌های جدید و جذاب

برتری گوشی ‌های اندرویدی نسبت به آیفون

برای شروع باید به یک نکته‌ی کلی اشاره کنیم. گوشی‌های اندرویدی توسط شرکت‌های مختلف تولید می‌شوند و از آنجایی که میان این شرکت‌ها رقابت وجود دارد، آن‌ها باید محصولی ارائه دهند که نه تنها نسبت به رقبای پرچم‌دار متفاوت است، بلکه از ویژگی‌ها و فناوری‌های تازه‌ای نیز بهره می‌برد.

مشخصا تمامی این نوآوری‌ها به نتیجه نمی‌رسند و گاهی نتیجه‌اش می‌شود گوشی ال جی وینگ (LG Wing) که شکست خورد اما نمونه‌های موفق زیادی هم وجود دارند، برای مثال گوشی‌هایی که از دوربین پریسکوپی بهره می‌برند.

تنوع، میان گوشی‌های اندرویدی بسیار بالا است و شرکت‌ها را برای تلاش‌هایشان در زمینه‌ی ارائه محصولات بلندپروازانه باید تحسین کرد. بسیاری از این نوآوری‌ها یا ویژگی‌های تازه در صورتی که کارآمد باشند، در نهایت در گوشی‌های اپل نیز به کار گرفته می‌شوند اما گاهی بیش از چند سال طول می‌کشد تا چنین اتفاقی رخ دهد.

لانچرها و قابلیت تغییر ظاهر آیکو‌ن‌ها

برتری گوشی ‌های اندرویدی نسبت به آیفون

گاهی از ظاهر، ساختار یا ویژگی‌های سیستم عامل گوشی خود خسته می‌شوید، زیرا هر روز در حال استفاده از آن هستید و به تدریج جذابیت‌اش را از دست می‌دهد. اما این مشکل را به راحتی با یک لانچر می‌توانید حل کنید. لانچر یا همان راه‌انداز، یکی از ویژگی‌های جذاب سیستم عامل اندروید است که به شما اجازه می‌دهد هر آنچه که می‌خواهید را سفارشی‌سازی کرده و در واقع با سلیقه‌ی شخصی، فضای گوشی خود را متحول کنید.

شما می‌توانید ظاهر و حس و حالِ هوم اسکرین را به راحتی عوض کنید، حتی آیکون‌ها و اندازه‌‎ی آن‌ها را تغییر دهید. می‌توانید انتخاب کنید که آیکون‌ها مربعی یا دایره‌ای باشند یا تم گوشی شامل چه رنگ‌هایی باشد.

اگر هم علاقه‌ای به استفاده از لانچر ندارید، می‌توانید فقط تم گوشی و آیکون‌ها را تغییر دهید و در این زمینه، آزادی کامل دارید. اگر هم به هر دلیلی با محدویت رو به رو شدید، همیشه گزینه‌ی روت کردن گوشی روی میز قرار دارد که درهای زیادی را برای شما باز می‌کند.

به طور کلی، هر کاری که بخواهید انجام دهید، امکان پذیر است. در مقابل، آی‌او‌اس تنها به شما اجازه می‌دهد که آیکون‌ها را حرکت دهید یا آن‌ها را درون یک پوشه بگذارید. بدیهی است که چرا قابلیت‌های شخصی‌سازی اندروید یکی از برگ‌های برنده‌‎ی آن به حساب می‌آید و بسیاری از افراد، ترجیح می‌دهند هرگز به سراغ آیفون نروند.

– قیمت‌های منطقی‌تر

برتری گوشی ‌های اندرویدی نسبت به آیفون

خریداری کردن یک گوشی آیفون خوب، هرگز ارزان نیست؛ شاید بیشتر به این دلیل که اپل گرایش زیادی به فروش گوشی‌های پرچمدار دارد. این مسئله در کشورهای مختلف، حتی نمود بیشتری هم پیدا می‌کند و بسیاری از مردم، با توجه به درآمدی که دارند، نمی‌توانند حتی خرید یک آیفون را متصور شوند. برای مثال، گوشی آیفون 12 در بازار ایران، حداقل 24 میلیون تومان و گوشی آیفون 12 پرو مکس، حداقل 35 میلیون تومان است.

و به همین دلیل است که گوشی‌های اندرویدی از نظر آمار و ارقام فروش، در جهان حرف اول را می‌زنند. شما می‌توانید با توجه به بودجه‌ای که دارید و با توجه به نیازهای شخصی، یک گوشی اندرویدی تهیه کنید. شاید محصولی که خریداری می‌کنید، در بعضی از بخش‌ها ضعف داشته باشد یا از فناوری‌های پیشرفته‌ بهره نبرد اما در هر صورت، یک «گوشی هوشمند» است که نیازهای روزانه‌ی شما را برطرف می‌کند. قیمت گوشی‌هایی همانند گلکسی A52 یا وان پلاس نورد، تقریبا یک سوم گوشی‌های پرچمدار است اما عملکرد کاملا قابل قبولی دارند.

البته اپل هم در سال‌های اخیر تلاش کرده تا گوشی‌های ارزان‌تری عرضه کند، برای مثال می‌توانیم به آیفون SE اشاره کنیم که اگرچه قدرت خوبی دارد اما از نظر رزولوشن و عمر باتری، افتضاح است؛ ضمن اینکه همین گوشی در بازار ایران حدود 12 میلیون تومان قیمت دارد که با همین میزان پول، می‌توانید یک گوشی درجه یک اندرویدی خریداری کنید.

– طراحی‌های متفاوت و مناسب برای هر سلیقه‌ای

برتری گوشی ‌های اندرویدی نسبت به آیفون

احتمالا خودتان بهتر می‌دانید اما وقتی به گوشی‌ های اندرویدی می‌رسیم، حق انتخاب بالاتری دارید. اپل گوشی‌های پریمیوم و درجه یکی دارد اما اکثر آن شبیه به یکدیگر هستند؛ در سوی دیگر، می‌توانید هر نوع گوشی اندرویدی که با سلیقه‌ی شخصی شما سازگار است را انتخاب نمایید.

می‌خواهید دوربین سلفی گوشی هول-پانچ یا پاپ-آپ باشد؟ گوشی رولی می‌خواهید؟ به گوشی تاشو علاقه‌مند شده‌اید؟ می‌خواهید موبایل شما دو صفحه نمایش داشته باشد؟ از طرفداران قلم‌های لمسی هستید؟ گوشی‌های اندرویدی آن قدر تنوع دارند که هرگز شما را ناامید نمی‌کنند.

– یو اس بی Type-C

برتری گوشی ‌های اندرویدی نسبت به آیفون

یو اس بی تایپ سی دیگر جهانی شده و حالا آن را بر روی اکثر دستگاه‌ها و سیستم‌ها مشاهده می‌کنیم؛ از رایانه‌های شخصی تا لپ تاپ‌ها و گوشی‌های هوشمند. حتی مک بوک‌ها و آیپدها نیز از یو اس بی Type-C بهره می‌برند اما آیفون‌ها خیر و این اتفاق خوبی نیست.

گوشی ‌های اندرویدی، از سال‌های 2015 و 2016 استفاده از یو اس بی تایپ سی را آغاز کردند و حالا برای اکثر موبایل‌های هوشمند، یک ویژگی معمولی به حساب می‌آید. استفاده از آن نیز آسان است و البته در زمینه‌ی شارژ سریع نیز به کار گرفته می‌شود. ضمن اینکه به عنوان دیسپلی پورت قابل استفاده بوده و در انتقال داده‌ها، سرعت فوق العاده‌ای دارد.

گوشی‌های پرچمدار سامسونگ از زمان گلکسی S8، به کاربر اجازه می‌دهند که صفحه نمایش گوشی را بواسطه‌ی یو اس بی تایپ سی و با کمک سامسونگ دکس (DeX) به اشتراک بگذارد و این مسئله نشان‌ دهنده‌ی پتانسیل این استاندارد جدید است.

یو اس بی تایپ سی به تنهایی، دلیلی برای برتری گوشی ‌های اندرویدی نسبت به آیفون نیست اما این نکته که اپل می‌داند تایپ سی تا چه اندازه کارآمد است و حتی آن را برای بعضی از محصولات‌اش به کار گرفته اما حاضر نیست این کار را در رابطه با آیفون‌ها انجام دهد، شاید کمی ناامید کننده باشد.

– اپلیکیشن‌های بیشتر

برتری گوشی ‌های اندرویدی نسبت به آیفون

فروشگاه اپل در مقایسه با سال‌های گذشته، وضعیت بسیار بهتری دارد اما همچنان اپلیکیشن‌های متعددی از آن غایب هستند که به راحتی بر روی گوگل پلی استور پیدا می‌شوند. اپل قوانین و سیاست‌های سخت‌گیرانه‌ای دارد و هر اپلیکیشنی اجازه‌ی ورود به اپ استور را ندارد؛ این مسئله اگرچه از نظر امنیتی به نفع کاربران است اما باعث می‌شود تا بسیاری از توسعه دهندگان کوچک، علاقه‌ای نداشته باشند تا اپ‌ها و بازی‌های خودشان را به سیستم عامل آی او اس بیاورند.

ضمن اینکه بر روی گوشی‌ های اندرویدی، به فروشگاه اصلی محدود نیستید و می‌توانید اپلیکیشن‌ها را به شکل‌های دیگری هم نصب کنید که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم؛ البته این کار شاید چندان هم نیاز نباشد زیرا هر آنچه که بخواهید را بر روی گوگل پلی استور پیدا می‌کنید.

کاربران اپل، به تمامی اپلیکیشن‌های اصلی و معتبر دسترسی دارند و هرگز با کمبودی رو به رو نمی‌شوند اما اگر از کسانی هستید که همواره در جستجوی نرم افزارهای متفاوت، نوآورانه و کمتر دیده شده هستند، باید به سراغ سیستم عامل اندروید بروید که در این زمینه حیرت انگیز است.

– شارژ سریع

برتری گوشی ‌های اندرویدی نسبت به آیفون

همه‌ی ما یک گوشی خوب می‌خواهیم که باتری آن حداقل یک روز دوام داشته باشد و این خواسته گاهی غیرمنطقی است. شاید بعضی‌ها بتوانند با گوشی گلکسی S20 FE یک روز را به انتها برسانند اما دیگران تا این اندازه خوش شانس نخواهند بود. بنابراین، شاید بهترین اتفاق این باشد که گوشی شما در نیم ساعت شارژ شود، این طور نیست؟ بسیاری از گوشی‌ های اندرویدی این روزها از فناوری شارژ سریع پشتیبانی می‌کنند تا دیگر زمان زیادی را صرف شارژ شدن موبایل نکنید.

بعضی از گوشی‌های ارزان قیمت اندرویدی نیز از شارژ سریع بهره می‌برند و اگرچه کیفیت ایده آلی ندارند اما باز هم می‌توانند راضی کننده باشند. اپل هم البته دست به کار شده و گوشی‌های اخیرش شامل این ویژگی می‌شوند؛ برای مثال می‌توانیم به اپل 12 اشاره کنیم اما حتی شارژر آن در جعبه وجود ندارد و باید به صورت جداگانه خریداری شود! آیفون SE نیز تنها با شارژر استاندارد 5 واتی عرضه می‌شود، در حالی که گوشی‌های مقرون به صرفه‌ای همچون وان پلاس نورد، در جعبه‌ی خود، یک شارژر 30 واتی دارد.

– حالت اسپلیت اسکرین (Split Screen)

برتری گوشی ‌های اندرویدی نسبت به آیفون

شاید خود کاربران اندروید هم به ویژگی اسپلیت اسکرین اهمیت چندانی ندهند و آن را یک قابلیت فوق العاده توصیف نکنند اما این حالت گاهی بسیار کارآمد است و می‌تواند کارها را برای شما آسان‌ کند. متاسفانه، آی او اس این قابلیت را ندارد و به جای آن، از حالت تصور در تصور استفاده می‌کند که البته با تمامی اپلیکیشن‌ها سازگار نیست و در البته اندروید هم آن ویژگی را دارد!

با اسپلیت اسکرین می‌توانید دو کار را به طور هم زمان انجام دهید؛ برای مثال، همزمان با تماشا کردن یک برنامه، با یک نفر گفتگو کنید یا همزمان با یک تماس تصویری، به بازی کردن بپردازید! این ویژگی دیر یا زود به آیفون اضافه خواهد شد اما فعلا تنها بر روی گوشی‌ های اندرویدی پیدا می‌شود.

– قابلیت نصب و اجرای اپلیکیشن‌های جانبی و غیررسمی

به این قابلیت، بالاتر هم اشاره‌ی کوچکی داشتیم. اگر به هر دلیلی، اپلیکیشن مورد نظر شما در گوگل پلی وجود نداشت، می‌توانید آن را از یک فروشگاه دیگر دریافت کنید یا حتی با دانلود فایل APK آن، اپلیکیشن مذکور را به صورت مستقل بر روی گوشی نصب نمایید. این حرکت اگرچه خطرناک است و از نظر امنیتی توصیه می‌کنیم تا حد ممکن این کار را انجام ندهید اما به هرحال در این زمینه آزادی داربد و به گوگل پلی محدود نخواهید بود.

– مدیریت فایل‌ها

برتری گوشی ‌های اندرویدی نسبت به آیفون

اندروید اما از یک سیستم مدیریت فایلِ کارآمد هم بهره می‌برد. شما می‌توانید هر فایلی را از اینترنت دانلود و به راحتی باز کنید، حتی اگر در فرمت تکست یا پی‌دی‌اف باشد. اما آیفون همچنان در این زمینه عملکرد ضعیفی دارد و حتی زمانی که گوشی را به کامپیوتر متصل می‌کنید، به آیتونز یا چیزهای دیگر نیازمند هستید تا بتوانید اطلاعات خود را انتقال دهید.

تنها چیزی که انتقال آن بر روی آیفون آسان جلوه می‌کند، تصاویر و ویدیوها است؛ در حالی که بر روی اندروید، هر فایلی را که بخواهید می‌توانید انتقال دهید. شما همچنین قادر هستید تا فایل‌های وین‌رار (WinRAR) را دانلود کرده و به محتوای آن‌ها دسترسی داشته باشید.

در این مقاله، تعدادی از دلایل برتری گوشی ‌های اندرویدی نسبت به آیفون را بررسی کردیم اما دلایل زیادی هم وجود دارد که چرا آی‌او‌اس بهتر از اندروید است و از لینک فوق می‌توانید تعدادی از این دلایل را مطالعه کنید. در انتها، هر کدام از این سیستم‌ عامل‌ها و گوشی‌ها طرفداران خاص خودشان را دارند و شاید در نهایت همه چیز به سلیقه‌ی شخصی شما بستگی داشته باشد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. کلا اندروید بهترین سیستم عامل دنیاست
    آزادی عمل،راحتی،زیبایی و امکانات تمام نشدنی

  2. هیچکدوم از دلایل منطقی نبود مثلا بعضی برنامه ها و بازی ها است که فقط و فقط برای آی او اس منتشر میشه و تاحالا نسخه اندروید نداشته