استفاده از وای فای برای شارژ باتری گجت ها !

این روزها همه شرکت های عرصه تکنولوژی در جهان به دنبال هوشمند کردن اشیاء هستند. اپل با HomeKit ، گوگل با سیستم عامل سبک بریلو و سامسونگ با تراشه‌ها و پلتفرم ARTIK و حتی کوآلکام و اینتل با تراشه‌های فوق‌العاده کم‌مصرف به میدان آمده اند تا زندگی انسان را هوشمندتر از قبل کنند.در واقع هدف این است که وسایل و ابزارهای بشر را با اینترنت به هم متصل کرده و کنترل کنیم.اما مشکل همیشگی باتری همچنان باقیست.حالا گروهی از دانشجویان دانشگاه واشنگتن-سیاتل می خواهند با وای‌ فای ( Wi-Fi ) باتری گجت ها را شارژ کنند!

Vamsi Talla از دانشجویان دکترای دانشگاه واشنگتن-سیاتل با همکاری دوستانی از آزمایشگاه سیستم حسگرها دست به کار شده و دوربین بدون باتری و یک حسگر دمای بدون باتری ساخته است. در هر دو ابزار، تراشه‌ی وای-فای به کار رفته و روتر ایسوس RT-AC68U برای تغذیه کردنشان به خدمت گرفته شده است. این ابزارها در ۶ خانه آزمایش شده‌اند و نتیجه تا حدی امیدوارکننده بوده است. این سیستم تغذیه Power Wi-Fi نام‌گذاری شده است.

اما منظورم از امیدوارکننده چیست؟ پس از ۳۵ دقیقه شارژ شدن دوربین، فقط ۱ عکس می‌توان گرفت!

تیم موردبحث ما کارش را ادامه داده تا روتر ایسوس نویز مخابره کند و در حقیقت انرژی ثابتی در اختیار دوربین و حسگر قرار دهد. دوربینی با رزولوشن پایین (VGA) محصولی از Omnivision و حسگر دماسنج LMT84 اثبات کرده‌اند که وای-فای فقط محملی برای انتقال سریع داده نیست بلکه می‌تواند منبع همیشگی انرژی هم باشد. در آینده شاید هات‌اسپات‌هایی برای شارژ گجت‌ها در هر منزلی یافت شود، گجت‌های کم‌مصرفی مثل دست‌بندهای ورزشی و انواع وسایل هوشمند کوچک.

البته هنوز یک مسأله اساسی مطرح است، اینکه وای-فای عمومی امنیت بالایی ندارد. شبکه‌ای بدون رمز عبور که هر هکری می‌تواند از آن سوءاستفاده کند، راهکار مناسبی برای شارژ کردن وسایل نیست. مسأله‌ی دیگری که شاید در ادامه راه حلی برای آن کشف شود این است که اتلاف توان الکتریکی به خصوص در زمان بی‌کاری زیاد است.در کنار دو مشکل مطرح شده و پایین بودن ظرفیت شارژ کردن بی‌سیم، یک اتفاق خوب هم رخ داده است: ارتباط بی‌سیم برای انتقال داده با ثبات خوبی حفظ شده است.

ایده بسیار جالب به نظر می رسد اینطور نیست ؟

منبع : ExtremeTech

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*