کریپتوپانک

کریپتوپانک چیست و چرا اینقدر ارزش دارند؟

کریپتوبانک چیست؟ چه چیزی باعث ارزشمند شدن آن شده است؟ آیا فکر می‌کنید NFT یک شوخی است؟ قیمت یک واحد کریپتوپانک ممکن است نظر شما را تغییر دهد.

در طی یک سال گذشته، کلماتی مانند «کریپتو» و «بیت کوین» تبدیل به سری کلمات پر تکرار و آشنا شده‌اند. دنیای رمزارزها امروزه خیلی پیشرفت کرده است و صدها هزار نفر در حال سرمایه گذاری در این صنعت نو ظهور هستند.

با افزایش رمزارزها، روشی جدید برای تفکر در مورد دارایی‌های دیجیتال ایجاد شده است که به آن «رمز غیرقابل معاوضه» (non-fungible token) یا به اختصار NFT می‌گویند. یکی از محبوب‌ترین NFT چیزی به نام «کریپتوپانک» (CryptoPunk) می‌باشد که این آواتارهای دیجیتال صدها هزار دلار در لحظه معامله می‌شوند؛ بنابراین این سوال پیش می‌آید که کریپتوپانک چیست و چرا انقدر ارزش دارند؟ برای رسیدن به پاسخ این سوالات با گجت نیوز همراه باشید.

کریپتوپانک چیست؟

کریپتوپانک

کریپتوپانک یک آواتار منحصر به فرد با پیکسل 24×24 و استایل 8 بیتی می‌باشد که به عنوان یک NFT شناخته شده است. خلق آن‌ها در ابتدا به عنوان یک آزمایش آغاز شد و توسط «مت هال» و «جان واتکینسون» که توسعه‌دهندگان نرم افزار می‌باشند در سال 2017 انجام شد. این دو سعی بر این داشتند یک یک نرم افزاری خلق کنند که قادر به تولید هزاران آواتار منحصر به فرد باشد. این برنامه در مجموع ده هزار آواتار تولید کرد.

هال و واتکینسون در ابتدا تصور می‌کردند که می‌توانند از این نرم افزار برای توسعه یک اپلیکیشن استفاده کنند، اما طولی نکشید که این آواتارها به یک جهش درخشان در تکنولوژی تبدیل شدند. این شکل از تولید دیجیتالی هنر در بلاکچین اتریوم ذخیره می‌شد. با این تکنولوژی، هال و واتکینسون قادر بودند که معنا و مفهوم مالک چیزی بودن را تغییر دهند.

شکل این آواتارها الهام گرفته شده از یک استایل و فرهنگ در دهه 1970 میلادی در بریتانیا می‌باشد که به عنوان «پانک» (Punk) شناخته می‌شد و نشان دهنده ماهیت عصیانگر و ضد امنیت ظهور بلاکچین نیز می‌باشد. در حالی که هر کس می‌تواند از این آوتارها یک اسکرین شات بگیرد یا عکسی از آن‌ها در فضای اینترنت دانلود کند، اما تنها یک نفر می‌تواند به صورت رسمی مالک هر یک از این آواتارها باشد. این دقیقاً همان چیزی‌ست که آواتارها را به چنین خرید با اهمیتی تبدیل کرده است.

در حالی که هر کدام از این آواتارها در کل مجموعه منحصر به فرد می‌باشد، اما برخی از آن‌ها کمیاب‌تر از بقیه در نظر گرفته شده‌اند. این بستگی به خطوط کد منحصر به فرد مورد استفاده برای تولید هر آواتار دارد. بیش از نه هزار آواتار انسان که زن و مرد هستند وجود دارد، اما تعداد کمی از آنها به شکل آدم فضایی‌ها، زامبی‌ها و حتی میمون‌ها هستند. این آواتارهای کمیاب اغلب با قیمت‌های بسیار بالاتری عرضه می‌شوند.

علاوه بر این، آواتارهایی که با لوازم جانبی همراه می‌باشند دارای قیمت بالاتری هستند. بیشترین تعداد لوازم جانبی که هر آواتار مجزا دارد هفت عدد است و این باعث می‌شود تا آن آواتار فوق‌العاده کمیاب و فوق‌العاده گران شود. بنابراین این سوال پیش می‌آید که چرا این کریپتوپانک‌ها آنقدر مورد علاقه‌ی مشتاقان دنیای رمزارز می‌باشند؟

چرا کریپتوپانک ها اینقدر خواستنی هستند؟

احتمالاً شنیده‌اید که قیمت فروش قطعات هنری NFT در حراجی‌ها به میلیون دلار می‌رسد. در ماه مارس سال جاری میلادی، یک طراح گرافیک با نام «مایک وینکلمان» که با نام مستعار «بیپل» (Beeple) نیز شناخته می‌شود، یک فایل با فرمت JPEG خلق کرد که خود شامل پنج هزار تصویر بوده و آن را به عنوان یک NFT و با قیمت 69 میلیون دلار در حراج کریستی لندن به فروش رساند. دیگر NFT نیز با همچنین قیمت بالایی به فروش می‌رسند و این موضوع در مورد کریپتوپانک ها نیز صدق می‌کند؛ اما چرا؟

همانطور که ممکن است از قبل بدانید، خرید آثار هنری در قالب NFT شما را با داشتن اسناد و مدارک از تمام مالکان قبلی در بلاکچین، به یک مالک منحصر به فرد تبدیل می‌کند. این منحصر به فرد بودن کریپتوپانک را برای سرمایه‌گذارانی که به بازار NFT اعتماد دارند اقدامی عاقلانه می‌کند.

به طور کلی، ارزش NFT تنها در صورتی افزایش پیدا می‌کند که میزان درک و محبوبیت آن در بین عموم افزایش پیدا کند. با این حال طبق همین منطق، هر لحظه ممکن است که ارزش NFT به شدت کاهش پیدا کند. بنابراین سرمایه گذاری در NFT می‌تواند بسیار سودآور باشد یا راهی برای از دست دادن مقدار زیادی از پول باشد. با این حال تاکنون، ارزش کریپتوپانک به طور تصاعدی افزایش یافته است.

ابتدا در سال 2017 بود که کریپتوپانک منتشر گردید و چیزی بین یک تا سی و چهار دلار قیمت داشتند. با این حال، در حال حاضر تنها یک کریپتوپانک می‌تواند میلیون‌ها دلار قیمت داشته باشد. گران‌ترین فروش کریپتوپانک در ماه ژوئن سال جاری به قیمت 11.7 میلیون دلار فروخته شد. این NFT توسط «شالوم مکنزی»، کارآفرین و میلیاردر اسرائیلی، خریداری شد. دیگر فروش گران کریپتوپانک به قیمت 7.57 میلیون دلار بوده است که توسط مدیرعامل «فیگما» خریداری شد.

توسه دهندگان اصلی کریپتوپانک قبل از انتشار نه هزار آواتار برای فروش، هزار آواتار را برای خود نگه داشتند که عملاً آن‌ها را تبدیل به یک میلیونر کرد. در زمان نگارش و تهیه این مطلب، ارزش کل فروش کریپتوپانک‌ها به رقم باورنکردنی 250 میلیون دلار رسیده است.

با توجه به میزان محبوبیتی که این آواتارها در میان عموم پیدا کردند، مالک یکی از این آواتارها بودن با خودش مقام و پُز دادن به همراه دارد. این نکته باعث می‌شود که کریپتوپانک بیشتر خواستنی شود. در حالی که این‌ها احتمالاً یک سرمایه گذاری پرمنفعت هستند، در واقع برای خودنمایی هم چیز خوبی هستند. هر چقدر کریپتوپانک نادرتر باشد، مالیکت آن معتبرتر است.

بنابراین اگر پس اندازی دارید که در گوشه حسابتان دارد خاک می‌خورد، می‌توانید برای خودتان یک کریپتوپانک خریداری کنید. اما دقیقاً چطور می‌توانیم یک کریپتوپانک خریداری کنیم؟

آیا شما می‌توانید کریپتوپانک بخرید؟

در حال حاصر کریپتوپانک را فقط می‌توانید از سایت LarvaLabs.Com خریداری نمایید. این سایت متعلق به توسعه دهندگان اصلی کریپتوپانک، یعنی هال و واتکینسون است. در این سایت یک بازار کریپتوپانک قرار دارد، جایی که می‌توانید آواتارها را از مالکان دیگر بخرید یا در صورت داشتن آنها، آنها را بفروشید!

در وب سایت LarvaLabs، شمامی‌توانید صدها کریپتوپانک مختلف که آماده فروش هستند پیدا کنید. ارزان‌ترین این آوتارها قیمتی بالغ بر 139 هزار دلار دارد که در برابر دیگر آواتارها پول خرد حساب می‌شود. در همین حین، کریپتوپانک هایی وجود دارد که قیمتشان به مبلغ باورنکردنی 3.19 میلیارد دلار رسیده است. شاید این قیمت گذاری نسبت به فروش‌هایی که تاکنون انجام شده خیلی زیاد است.

شما در بازار این سایت حتی می‌توانید نادرترین کریپتوپانک‌ ها که آواتار زامبی و آدم فضایی هستند را پیدا کنید؛ اما مطمئناً این آوتارها ارزان نیستند. مقرون به صرفه ترین آواتار زامبی در بازار در حال حاضر با قیمت 5.09 میلیون دلار به فروش می‌رسد. ارزان‌ترین آواتار آدم فضایی نیز تقریباً با قیمت 80 میلیون دلار فروخته می‌شود.

همچنین گاهی اوقات حراج‌هایی برای فروش کریپتوپانک برگزار می‌شود. ماه گذشته ساتِبیز، یک حراج خانه چندملیتی آمریکایی، حراج فروش پنج آواتار را انجام داد که همه آن آواتارها مرد و زن بودند. در همین حراج خانه بود که یکی از نه بیگانه فوق‌العاده کمیاب کریپتوپانک به قیمت 11.7 میلیون دلار فروخته شد.

به جرئت می‌توان گفت که شما باید یک آدم ثروتمند باشید تا بتوانید یک کریپتوپانک تهیه کنید، حتی ابتدایی‌ترین این آواتارها بیش از صد هزار دلار قیمت دارند. اما زیاد مأیوس نشوید. محبوبیت NFT از اوایل امسال بسیار کمتر شده است و با کاهش محبوبیت، طبیعتاً ارزش آن نیز کاهش می‌یابد. بنابراین، اگر به همین منوال حباب NFT همچنان رو به کاهش باشد، ممکن است کریپتوپانک‌ها هر کدام در آینده‌ای نه چندان دور به قیمت چند هزار دلار به فروش برسند.

در واقع هیچ راهی وجود ندارد که بدانیم ارز دیجیتال چقدر می‌تواند در سال‌های آینده در زندگی افراد معمولی تاثیرگذار باشد. در حالی که ممکن است هیاهو در مورد NFT نهایتاً به اتمام برسند، اما ارزهای دیجیتال مطمئناً در بین ما باقی خواهند ماند. تفکر درباره اینکه جهان شگفت انگیز ارز دیجیتال ممکن است ما را به کجا برساند هیجان انگیز است. ما مطمئناً در آینده مطالب بیشتری درباره این جهان آماده خواهیم کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*