اپراتورهای مخابراتی

عملکرد اپراتورهای موبایل ایران زیر ذره‌بین: کدام یک سرویس‌دهی بهتری دارد؟

با افزایش تعداد اپراتورهای مخابراتی، بر آن شدیم تا عملکردشان را بررسی کنیم و ببینیم کدام یک سرویس‌دهی بهتری در زمینه‌های مختلف دارند.

سال‌ها پیش تنها اپراتور مخابراتی و موبایلی کشور همراه اول بوده که حرف اول و آخر را در زمینه ارتباطات سیار می‌زد. با ورود ایرانسل، خدمات ارزان‌تر و فراگیر در دسترس مردم قرار گرفت اما از زمانی که رایتل با انحصار عجیب شبکه 3G پا به میدان گذاشت، رفته رفته نام اپراتورهای دیگری نیز به گوش رسیدند که می‌خواستند به واسطه اعتبار شرکت مادر خود، در حوزه ارتباطات موبایلی نیز قد علم کنند. از آن‌جایی که اپراتورهای جدید مانند رایتل، مبین نت و شاتل موبایل به مراتب مشتریان ناراضی و شاکی بیشتری نسبت به همراه اول و ایرانسل دارند، در ادامه تصمیم گرفتیم تا به صورت دقیق عملکرد این اپراتورهای مخابراتی کشورمان را مورد بررسی قرار بدهیم.

برای سنجش منصفانه اپراتورها حیطه‌های آنتن‌دهی، پیشرفتگی شبکه، کیفیت و قیمت خدمات و پشتیبانی از مشترکان را در هر اپراتور خواهیم سنجید. بدین ترتیب تا حدود زیادی می‌توانیم از خدمت‌رسانی با کیفیت و مطلوب هر یک با خبر شویم.

آنتن‌دهی اپراتورهای مخابراتی

یکی از مواردی که مشترکان رایتل، مبین نت و شاتل موبایل بیشترین شکایات را در این باره ثبت کرده‌اند موضوع آنتن‌دهی است. این موضوع به قدری وضعیت بدی برای مبین نت دارد که حتی کلان‌شهرها نیز به طور کامل تحت پوشش اینترنت ثابت این شرکت قرار نگرفته‌اند و البته در مناطق تحت پوشش نیز آنتن‌دهی آنطور که باید و شاید انجام نمی‌شود. گرچه اگر به وبسایت شاتل موبایل و رایتل مراجعه کنیم خواهیم دید که وسعت زیادی از شهرها تحت پوشش شبکه این دو اپراتور قرار دارند اما در عمل می‌بینیم که این قضیه صحت ندارد.

اپراتورهای مخابراتی

این در حالی است که اگر وارد یک ساختمان شوید می‌بینید که آنتن سیم‌کارت رایتل یا شاتل موبایل شما پر بوده اما در عمل نمی‌توانید تماس دریافت کنید. از سوی دیگر دارندگان سیم‌کارت‌های همراه اول و ایرانسل در همان ساختمان و منطقه به راحتی در حال مکالمه با مخاطبان هستند و حتی خبری از قطع و وصل شدن صدا هم نیست. این موضوع زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که بدانید تنها همراه اول و ایرانسل در جاده‌ها تا حدود زیادی پوشش‌دهی شبکه ارائه می‌کنند و سایر اپراتورهای مخابراتی از قبیل شاتل موبایل و رایتل در این زمینه کاملا مشترکان را ناامید می‌کنند.

اپراتورهای مخابراتی

اما آنتن‌دهی تنها منحصر به توانایی برقرار کردن تماس تلفنی نبوده و گاهی اوقات آنتن‌دهی نامطلوب باعث می‌شود تا سرعت و کیفیت اینترنت نیز تحت تاثیر قرار بگیرد. تصور کنید آنتن‌دهی شبکه‌ای مانند شاتل موبایل به قدری ضعیف است که شما حتی نمی‌توانید تماس تلفنی بگیرید، با این وضعیت حتی نمی‌توانید به برقراری اتصال اینترنت فکر کنید چرا که برقراری تماس با استفاده از شبکه 2G نیز امکان‌پذیر می‌شود اما حتی پوشش‌دهی شبکه 2G هم به اندازه کافی نیست، چه برسد به اینترنت پرسرعت 3G یا 4G.

پیشرفتگی شبکه

همگام بودن با جدیدترین تکنولوژی‌های روز سبب می‌شود تا کیفیت خدمات و سرویس‌ها به طرز چشمگیری بهبود پیدا کنند. در حال حاضر اپراتورهای مخابراتی مورد بحث همگی از 4G و بلکه 4.5G پشتیبانی می‌کنند، اما تنها دو اپراتور همراه اول و ایرانسل مشغول به توسعه شبکه 5G در ایران هستند.

اپراتورهای مخابراتی

ایرانسل در شهرهای مختلفی نظیر تهران، مشهد، شیراز و دیگر شهرها دکل 5G خود را راه‌اندازی کرده و در حال تهیه زیرساخت و تجهیزات لازم جهت فراگیر کردن نسل پنجم خدمات مخابراتی در کشور است. این در حالی بوده که رایتل به عنوان پیشگام نسل سوم مخابراتی (3G) که چندین سال انحصار این شبکه را در اختیار داشت، هنوز نتوانسته گامی برای آپگرید شبکه‌اش به 5G بردارد. البته هنوز 4G این کمپانی نیز چندان فراگیر نبوده و گاهی اوقات می‌بینیم که سیم‌کارت با شبکه 3G فعالیت می‌کند.

اپراتورهای مخابراتی

شاتل موبایل نیز وضعیتی مشابه با رایتل داشته و هنوز هیچ برنامه‌ای برای توسعه 5G ندارد. این اپراتور قصد دارد تا در ابتدا 4G را به شهرهای مختلف ببرد و پوشش آن را کامل کند که خود ممکن است چند سال به درازا بکشد. بنابراین حالا حالاها نیز خبری از 5G شاتل موبایل نخواهد بود چرا که اولویت این اپراتور توسعه 4G تعیین شده است.

اینترنت ثابت مبین نت همانند سایر شرکت‌های ارائه‌دهنده TD-LTE محدود به شبکه 4.5G بوده و حرف جدیدی برای گفتن ندارد. دوباره شاهد عدم وجود برنامه برای عرضه 5G هستیم و به نوعی به جز همراه اول و ایرانسل، اپراتورهای مخابراتی دیگر علاقه‌ای به جدیدترین تکنولوژی‌های ارتباطی نشان نمی‌دهند.

کیفیت و قیمت خدمات اپراتورهای مخابراتی

همان‌طور که بالاتر نیز اشاره کردیم، هر گردی گردو نیست و کیفیت خدمات هر اپراتور با دیگری متفاوت است. گرچه اپراتورهای مخابراتی مورد بحث همه از نسل چهارم پیشتیبانی می‌کنند اما در عمل، کیفیت صدای مکالمه و استیبل بودن کیفیت تماس همراه اول و ایرانسل یک سر و گردن بالاتر از رایتل و شاتل موبایل ارزیابی می‌شود. این موضوع در زمینه اینترنت نیز صدق کرده و سرعت اینترنت همراه اپراتور اول و دوم گاهی اوقات دو برابر بیشتر از سایرین است. استیبل بودن کیفیت خدمت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که متاسفانه آن را در رایتل، شاتل موبایل و مبین نت به سختی می‌توان یافت.

اپراتورهای مخابراتی

در بحث قیمت خدمات، مبین نت در مقایسه با اینترنت ثابت ایرانسل بسته‌های محدودتری ارائه می‌کند که متاسفانه قیمت بالاتری نیز دارند. برای نمونه بسته اینترنت 12 گیگابایتی یک ماهه ایرانسل با قیمت 30 هزار و 500 تومان به فروش می‌رسد اما بسته 10 گیگابایتی یک ماهه مبین نت برچسب قیمتی 36 هزار تومانی خورده است. سایر بسته‌ها نیز همین وضعیت را دارند و در مجموع بسته‌های ایرانسل با کیفیت بالاتر و قیمت مقرون‌به‌صرفه‌تری در اختیار کاربر قرار می‌گیرند.

پشتیبانی

برای برخی مشترکان، پشتیبانی مهم‌ترین مسئله هنگام خرید از اپراتورهای مخابراتی برشمرده می‌شود. تمامی اپراتورهای ذکر شده شماره مخصوصی برای ارتباط با بخش پشتیبانی دارند اما از این میان تنها ایرانسل هنگام شلوغی، شماره شما را درخواست می‌کند تا بعدا با شما تماس بگیرد و معطل نشوید.

اپراتورهای مخابراتی

برای درک اهمیت پشتیبانی برای اپراتورها همین بس که بگوییم چند روز پیش شبکه رایتل در سراسر کشور دچار مشکلاتی شده بود اما به هیچ‌یک از کاربران درباره این مشکل اطلاع داده نشد. حتی شماره‌های پشتیبانی نیز از کار افتاده بودند و عملا صدای کاربر به گوش هیچ‌کسی نمی‌رسید. پس از مدتی هم مشکل برطرف شد ولی رایتل بابت اختلال سراسری ایجاد شده حتی از یک عذرخواهی لفظی هم دریغ کرد.

پشتیبانی از مشترکان موضوعی ساده و در عین حال پر اهمیت بوده و اپراتورهای قدیمی‌تر به خوبی ارزش آن را می‌شناسند، چرا که ارتباط مستقیمی با رضایت کاربر دارد.