برخورد شهاب سنگ به زمین

بمب اتم این‌بار قرار است جان بشر را نجات دهد

طبق تحقیقات جدید، پیشگیری از برخورد سیارک یا شهاب سنگ به زمین با هدف قرار دادن آن توسط بمب اتم می‌تواند از انقراض و نابودی بشر جلوگیری کند.

در حالی که پرتاب یک بمب اتم به سیارک یا شهاب سنگی که در مسیر برخورد با سیاره زمین قرار دارد ممکن است همانند داستان یک فیلم علمی و تخیلی به نظر برسد. اما بنابر تحقیقات تازه دانشمندان، این مداخله می‌تواند از برخوردی که منجر به انقراض و نابودی شود، جلوگیری به عمل بیاورد.

برای دهه‌های اخیر، صحبت‌ها و بحث‌های بسیار زیادی پیرامون مداخله درباره برخورد احتمالی سیارک و شهاب سنگ به سیاره زمین شکل گرفته است. در حال حاضر، ستاره‌شناسان و آژانس‌های دفاعی در حال تلاش برای پیدا کردن راه حلی برای برخورد احتمالی شهاب سنگ به سیاره زمین هستند.

البته، رخ دادن چنین اتفاقی بسیار نادر است چراکه جهان وسیع است و سیاره زمین در مقایسه با آن بسیار کوچک است. با این وجود، این اتفاق برای دایناسورها رخ داده است. برخورد یک شهاب سنگ به سطح سیاره زمین می‌تواند به پایانی برای نسل بشر و حتی سیاره زمین باشد.

ردیابی و شناسایی شهاب سنگ های محتمل در مسیر برخورد با زمین

برخورد سیارک یا شهاب سنگ به سیاره زمین

در حال حاضر، تلاش‌ها برای ردیابی و تشخیص سیارک و شهاب سنگ‌هایی که در مسیر احتمالی برای برخورد به سیاره زمین قرار دارند، در جریان است. هر چند، همیشه این احتمال وجود دارد که شهاب سنگی توسط ستاره‌شناسان دیده نشود. آزمایشگاه ملی لارنس لیورمور، بخشی از سازمان انرژی کشور آمریکا است. این آزمایشگاه در حال بررسی این است که چگونه می‌توان از برخورد یک شهاب سنگ به سیاره زمین در لحظات پایانی به وسیله انفجار اتمی جلوگیری به عمل آورد.

نتیجه این بررسی‌ها و تحقیقات نیز در ماهنامه Acta Astronautica به چاپ رسیده است. در این مقاله، گروه دفاع نجومی آزمایشگاه ملی لارنس لیورمور، به بررسی تاثیرهای متفاوت از مداخله‌هایی در اندازه‌های مختلف و در زمان‌بندی متفاوت پرداخته است. در این مقاله آمده است:

دانشمندان ترجیح می‌دهند تا زمان بیشتری را برای هشدار دادن داشته باشند. اما آنها باید برای هر سناریو محتمل آماده باشند چراکه بسیاری از سیارک‌ها و شهاب سنگ‌های نزدیک سیاره زمین کشف نشده باقی ماندند.

پرتاب بمب اتم به سیارک و شهاب سنگ

برخورد سیارک یا شهاب سنگ به سیاره زمین

محققات با محاسبات نیرو و جنبشی صورت گرفته درباره مدار سیارک‌های مختلف و سرعت توزیع قطعه، به بررسی این موضوع پرداختند که چگونه یک کلاهک هسته‌ای یک مگاتنی بر روی یک سیارک به قطر صد متر در فاصله چند متری از سطح سیاره تاثیر می‌گذارد.

پنج مدار در نظر گرفته شده و در تمام این پنج مدار، بمب اتم قادر بوده تا تاثیر برخورد شهاب سنگ یا سیارک به سطح زمین را به یک هزارم کاهش دهد، حتی زمانی که تنها دو ماه تا برخورد شهاب سنگ یا سیارک به سیاره زمین باقی مانده باشد. این بدان معنا است که حدود 99.9 درصد از توده سیارک پس از منفجر شدن به سطح سیاره زمین برخورد نخواهند کرد.

البته در موقعیت‌هایی که سیارک یا شهاب سنگ‌ها بزرگ باشند و زودتر از موعد منفجر شوند، ممکن است همچنان برخورد مرگبار با سیاره زمین داشته باشند. محققان اظهار داشتند:

در مورد سیارک و شهاب سنگ‌های بزرگ، پراکندی کمتر خواهد بود. اما سرعت پراکندگی توسط قطعات کاهش می‌یابد و در نتیجه، 99 درصد آنها به زمین برخورد نخواهند کرد. البته این در حالی است که انفجار حدود شش ماه قبل از برخورد سیارک با سطح زمین اجرا شود.

البته، انفجار هسته‌ای برای حل چنین مشکل و تهدیدی نسبت به سیاره زمین، چندان ترجیح داده نمی‌شود. به عنوان مثال، پرتابه‌های جنبشی همانند آنچه در ماموریت DART استفاده شده، اثر بخشی بهتری دارند. هر چند، برای برنامه‌ریزی و فرستادن چنین پرتابه‌های جنبشی، زمان بسیار زیادی قبل از برخورد سیارک به سطح زمین لازم است. همین سبب می‌شود تا در صورت وجود برخورد قریب الوقوع، گزینه بمب اتم، گزینه بسیار خوبی باشد.

برخورد سیارک یا شهاب سنگ به سیاره زمین

احتمال برخورد قطعات و تکه‌های ناشی از انفجار سیارک یا شهاب سنگ

یکی از چالش‌های پیش‌رو، هر چند، این است که با توجه به هر روش استفاده شده، سیارک و شهاب سنگ متلاشی خواهند شد اما همچنان باید احتمال برخورد قطعات و تکه‌های آن را در نظر گرفت. محققان می‌گویند:

این یک سوال پیچیده مربوط به مدار است. اگر یک سیارک را به چندین قطعه تقسیم کنید، این احتمال وجود دارد که هر کدام از قطعات، مسیر مداری خود به دور خورشید را در پیش بگیرند و با توجه به گرانش‌ها، به یکدیگر یا دیگر سیاره‌ها برخورد کنند. این کار سبب شکل‌گیری چندین شهاب سنگ از شهاب سنگ اولیه در نزدیکی همان مسیر اولیه خواهد شد. این احتمال نیز وجود دارد که برخی از آنها در مسیر برخورد با زمین قرار بگیرند.

محققان یک نرم‌افزاری به نام Spheral طراحی کردند که انفجار یک شهاب سنگ توسط بمب اتم را مدل سازی می‌کند. محققان، سیر افزایش گرانشی و همچنین تاثیر خورشید بر قطعات ایجاد شده را اضافه کردند تا تاثیر آن را مشاهده کنند.

کاخ سفید در حال حاضر پروژه‌ای در جریان دارد تا نحوه بهتر مجهز شدن سیاره زمین در رابطه با برخوردهای احتمالی شهاب سنگ‌ها را بررسی کند. در این پروژه، بر روی مدل‌سازی چنین برخوردهایی و نحوه شناسایی و منحرف کردن آنها کار می‌شود. این پروژه برای آن است تا تاثیر برخورد احتمالی شهاب سنگ به سیاره زمین به کمترین حد خود برسد.