سدان

اینها بزرگترین سدان های ساخته شده در تاریخ هستند

این سدان های عظیم‌الجثه با داشتن پایه چرخی بلندتر از ماشین‌های اسپرت امروزی، معنی جدیدی به لقب «قایق‌های مجلل خشکی» می‌دهند!

درست مانند خودروهای SUV و کراس اورهایی که امروزه در جاده‌ها حکمرانی می‌کنند، زمانی بود که سدان های عظیم‌الجثه به عنوان سلطان جاده‌ها شناخته می‌شدند. اوایل دهه 50 میلادی بود که سازندگان خودرو، شروع به معرفی سدان های فول سایز کردند و روز به روز به اندازه محصولات خود اضافه می‌کردند.

از کادیلاک تا بیوک، همه این خودروها توانستند لقب «قایق مجلل خشکی» را بدست بیاورند که دلیل آن در ظاهر بیرونی اغراق آمیز و کاریزمای خاص آن‌ها در هنگام رانندگی نهفته شده است. این خودروهای سدان همواره سطح بالایی از راحتی و فضای جادار کابین را در اختیار خریداران قرار می‌دادند که به شدت برای سیستم نو پا و تازه تاسیس «بین ایالتی» آمریکا و مدیریت زندگی خانوادگی ایده آل بود.

اما محبوبیت این کلاسیک‌های دوست داشتنی با ورود به بحران سوخت سال 1973  چندان دوام نیاورد. در این بازه به بود که خودروسازان تحت فشار قرار گرفتند تا با کوچک کردن «یات‌های خشکی» خود به سراغ تولید خودروهایی با مدیریت سوخت بهتر بروند. خوشبختانه این اتفاق تا پیش از تولید و توسعه خودروهای نمادینی مانند لینکلن کانتیننتال و ایمپریال لبارون رقم نخورد. این سدان ها به اسطوره‌های صنعت خودروسازی تبدیل شدند. هردو خودرو بخاطر اندازه بزرگ و استایل خاصشان شناخته می‌شوند.

امروز قصد داریم تا به معرفی بزرگترین ماشین‌های سدان که تا به حال تولید شده‌اند بپردازیم. جای تعجبی ندارد که بیشتر این محصولات توسط خودروسازان آمریکایی تولید شده‌اند، اما جالب است بدانید خودروسازان اروپایی مانند مرسدس بنز هم از این گروه خودروها بی نصیب نمانده‌اند. برای مثال مرسدس بنز 600 یک سدان بزرگ هیکل با مهندسی آلمانی است.

برای خریدارانی که محصول آمریکایی را ترجیح می‌دهند، فورد LTD در نسل سوم خود به طول محوری معادل 209 اینچ (5.3 متر) دست یافته بود. بر اساس استانداردهای امروزی،

امروزی فورد با طول 210 اینچ ارائه می‌شوند.

توجه داشته باشید که در این مطلب منظور از طول محوری یا Wheelbase، فاصله چرخ جلو از چرخ عقب است و مشخصا طول کلی ماشین‌ها بیشتر است.

10 – ایمپریال لبارون

سدان

Imperial LeBaron خودرویی بود که از سال 1956 توسط شرکت کرایسلر تولید و روانه بازار شد. سازندگان از تبلیغ این خودرو تحت نام کرایسلر خودداری کردند؛ چراکه قصد داشتند تا خط تولید جدیدی از خودروهای لوکس را خلق کنند. مدل‌های مختلفی از موتور V8 در اختیار خریداران قرار داده شده بود که شامل مشخصات فنی و امکانات متفاوتی می‌شدند.

این دوره که به عنوان «نسل ایمپریال» شناخته می‌شود تا سال 1975 دوام آورد. مدل‌های سال 1973 این خودرو «فاصله محوری» 127 اینچی معادل 3.22 متری داشتند. این بدان معناست که لبارون به راحتی از روی بسیاری از چاله‌ها رد می‌شد.

9- مرسدس بنز 600

سدان

خودروی Mercedes Benz 600 یا W100 از سال 1963 تا 1981 تولید می‌شد و در دو مدل با فاصله محوری کوتاه یا بلند قابل خریداری بود. در مدل‌های LWB فاصله محور جلویی و عقبی چرخ‌ها به 246 اینچ (6.2 متر) می‌رسید.

به دلیل وزن قابل توجه این سدان، شرکت مرسدس مجبور به توسعه مدل خاصی از موتور V8 مخصوص 600 شد. این موتور قدرت 250 اسب بخاری داشت و جای تعجبی هم ندارد که محبوب دل همگان، به خصوص سلبریتی‌ها شد. برای مثال الویس پریسلی یکی از معروف‌ترین دارندگان مرسدس بنز 600 محسوب می‌شد.

8- کادیلاک Sixty Special Brougham

سدان

این مدل از کادیلاک، تاریخچه درازی در این برند خوش نام دارد. مدل 1945 خودرو بر پایه پلتفرم GM – C طراحی شده بود و طول 133 اینچی (3.37 متری) داشت. مدل سفارشی Brougham شامل آپشن‌ها و امکانات اضافی زیادی مانند پوشش سقف کربنی وینیل می‌شد.

دو مدل از موتور V8 برای این سدان مجلل در نظر گرفته شده بود که هر دو شامل گیربکس اتوماتیک سه سرعته می‌شدند. بعد از 50 سال تولید که از سال 1938 آغاز شده بود، آخرین مدل از کادیلاک Sixty Special در سال 1993 روانه بازار شد و خط تولید این خودرو افسانه‌ای برای همیشه متوقف شد.

7- اولدزموبیل 98

سدان

خودروی Oldsmobile 98 بزرگترین سدانی نام داشت که توسط این خودروساز آمریکایی تولید شده بود. قبل از کاهش سایز در نسل دهم، طول این خودرو به 127 اینچ (3.22 متر) می‌رسید. ضمنا اولدزموبیل 98 یک موتور هیولایی V8 با ظرفیت 7.4 لیتری را در خود جا داده بود.

شرکت اولدزموبیل تا سال 1996 به فروش این خودرو پرداخت و پس از آن به تولید یکی از نمادین‌ترین سدان های صنعت خودرو پایان داد. نهایتا خودروی اولدزموبیل Aurora جانشین مدل ذکر شده لقب گرفت و به لوکس‌ترین محصول تولیدی Oldsmobile تبدیل شد.

 6- بنتلی مولسانه 1980

سدان

خودروی Bentley Mulsanne بین سال‌های 1980 و 1992 تولید می‌شد و مجهز به موتور 6.7 لیتری V8 بود که البته خریداران می‌توانستند مدل توربو را هم سفارش دهند.

حداکثر طول مولسانه 124 اینچ معادل 3.14 متر بود و نکته جالب این است که یک مدل BMW Goldfisch V16 هم در مراحل آزمایشی قرار داشت که هرگز به صورت عمومی در دسترس قرار نگرفت. بنتلی مولسانه دارای آپشنی برای تودوزی کاملا پشمی کابین بود که آن را به یک سدان لوکس واقعی تبدیل می‌کرد.

5- پونتیاک بونویل

سدان

خودروی Pontiac Bonneville از سال 1957 تا 2005 تولید می‌شد. نسل سوم از این خودرو طولی در حدود 218.9 اینچ (5.56 متر) و پهنای 78.7 اینچی (1.99 متری) داشت. آپشن‌های این خودرو شامل مواردی از قبیل کولر و پنجره‌های برقی می‌شد. مواردی که امروزه به آپشن‌هایی اولیه و بی اهمیت تبدیل شده‌اند.

با رسیدن به نسل ششم بود که بونویل هم مجبور به همراه شدن با موج کوچک شدن سایز خودروها شد. یکی از میراث‌های ماندگار پونتیاک بونویل، ابداع اصطلاح «Wide Track» (خودروهای پهن با کنترل بهتر) بود که تا قبل از افول این شرکت به خوبی دوام آورده بود.

4- بیوک الکترا 225

سدان

وقتی بحث فاصله محور جلویی و عقبی می‌شود، معدود خودرویی می‌تواند پا را از بیوک الکترا 225 فراتر بگذارد. با داشتن طول محوری در حدود 126 اینچی (3.2 متر) و طول کلی عجیب، این خودرو به واقع به یک یات تفریحی روی خشکی تبدیل می‌شود.

مدل‌های گوناگونی از موتور V8 برای الکترا 225 تولید شده است و مانند بسیاری از خودروهای عظیم‌الجثه آن زمان، بیوک الکترا 225 هم بعدها در یک مدل با کابین واگنی روانه بازار شد.

3- فورد LTD

سدان

خودروی Ford LTD یک سدان فول سایز است که توسط شرکت آمریکایی فورد تا سال 1986 تولید و به فروش می‌رسید. این خودرو که طول محوری 121 اینچی (3.07 متر) و طول کلی 224.1 اینچ (5.69 متر) دارد، به موفقیت بزرگی برای کمپانی فورد تبدیل شد. فورد ال تی دی در فیلم‌های هالیوودی بزرگی مانند «مردان سیاه پوش» ظاهر شده است.

برای ارائه قدرت لازم و حرکت این خودروی سنگین، طیف وسیعی از موتورهای V8 در اختیار خریداران قرار داده شده بود. جالب است بدانید که بیشتر ویژگی‌ها و آپشن‌هایی که در خودروهای زیرشاخه فوق لوکس فورد، یعنی لینکلن استفاده می‌شد، برای فورد LTD هم در نظر گرفته شده بود.

2- رولز رویس سیلور اسپور

سدان

دقیقا مانند شرکت بنتلی، رولز رویس هم به خاطر سدان های بزرگش معروف است. خودروی Rolls Roys Silver Spurs نسخه بزرگتر مدل Silver Spirit به شمار می‌رود که طول محوری 124.1 اینچی (3.15 متر) دارد. این مدل برای اولین بار در سال 1980 معرفی شد و از آن زمان تا به امروز در حال تولید است.

در واقع سیلور اسپور بازتابی از تعهد کمپانی رولز رویس در زمینه کیفیت سواری و تنوع امکانات لوکس خودرویی است.

1- لینکلن کانتیننتال

سدان

اگر در سال 1960 زندگی می‌کردید و می‌خواستید موفق بودن خود را به رخ بکشید، چه می‌کردید؟ واضح است! با پیاده شدن از ماشین Lincoln Continental. با داشتن طول محوری 131 اینچی (3.32 متری) و طراحی خاص، هیچ جای سوالی در مورد این سدان لوکس، مجلل و بزرگ باقی نمی‌ماند.

این نسل از خودروهای کانتیننتال به ارائه یک موتور 7.0 لیتری V8 به مشتریان بسنده می‌کرد. به لطف آپشن‌های مختلف چراغ جلو و اندازه آن، این خودرو موفق شد تا به لقب «هیولای چشم باریک» دست یابد. لینکلن کانتیننتال تا به امروز لقب طویل‌ترین خودروی تولیدی فورد را در اختیار دارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*