گوگل متهم به جاسوسی از کاربران در مرورگر کرومیوم

وب سایت امنیتی Privacy Online News در گزارشی ادعا کرده که مدارکی در اختیار دارد که نشان می دهد گوگل در مرورگر کرومیوم (Chromium) قصد استراق سمع‌ مخفیانه کاربران را داشته است.به گفته این وب سایت ، گوگل اخیرا کدی به این مرورگر اضافه کرده است که بدون اجازه‌ی کاربر، میکروفون او را تحت کنترل در آورده و سپس آن را روشن می‌کند.

این کد در ظاهر خود را به عنوان فعال‌کننده‌ی سرویس تشخیص صدای گوگل که برای جستجو از آن استفاده می‌شود، وارد سیستم‌ها کرده بود.کد این قابلیت را داشته تا تمام صداهایی که توسط میکروفون کاربر شنیده می‌شود را ضبط و به سرورهای گوگل ارسال کند؛ با این حال گوگل در دفاع از خود گفته است که این نرم‌افزار فقط روی کرومیوم وجود داشته، اما فعال نبوده است.

البته طبق گزارشات، این کد دیگر در مرورگر کرومیوم وجود ندارد و با بروزرسانی کرومیوم به جدیدترین نسخه از آن حذف شده است. البته باید به این موضوع هم اشاره کرد که حذف این کد توسط خود گوگل صورت نگرفته و بلکه ساختار «متن-باز» (Open-source) این مرورگر به کدنویس‌های آن اجازه داده است که خودشان کد را از کرومیوم حذف کنند.

در پاسخ به این حرکت گوگل، بسیاری از کدنویس‌های این مرورگر نگرانی خود را درباره‌ی اعتماد به این شرکت ابراز کرده‌اند. کرومیوم، مرورگر متن-بازی است که مرورگر کروم شرکت گوگل بر مبنای آن طراحی و توسعه داده می‌شود. پروژه‌ی «دبیان» (Debian) هم نام گروه بزرگی از برنامه‌نویس‌ها است که مرورگر کرومیوم را توسعه می‌دهند؛ شرکت گوگل هم یکی از اعضای این پروژه و از بزرگ‌ترین شرکت‌هایی است که به ساخت این مرورگر کمک می‌کند.

 منبع :  trustedreviews 

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*