استارلینک

چگونه استارلینک ، اینترنت را برای همیشه تغییر خواهد داد؟

استارلینک یک پروژه ایجاد صورت فلکی ماهواره‌ای از شرکت اسپس ایکس برای فراهم کردن اینترنت ماهواره‌ای است. اما چگونه استارلینک ، اینترنت را برای همیشه تغییر خواهد داد؟

امروزه همواره شاهد پیشرفت فزاینده تکنولوژی هستیم و زندگی انسان‌ها بیشتر از قبل به تکنولوژی وابسته شده است. در این زمانه اینترنت جایگاه ویژه‌ای در زندگی مردم دارد که افراد بیشماری کسب و کارشان بر پایه اینترنت بوده و همیشه با چالش‌هایی همچون نداشتن دسترسی به اینترنت، سرعت پایین، اینترنت ناامن و … سر و کار داشته‌اند. با اینکه تکنولوژی هر روز در حال پیشرفت بوده و موفقیت‌های چشمگیری در این زمینه حاصل شده است اما همچنان مکان‌هایی در دنیا وجود دارد که به اینترنت دسترسی ندارند و یا از اینترنت خوبی برخورد دار نیستند؛ اما چه چیزی لازم است که بتوان تمام این چالش‌ها را کنار گذاشت؟ اینجاست که «استارلینک» (Starlink) وارد می‌شود.

در این مطلب سعی کرده‌ایم به بررسی بیشتر کمپانی استارلینک بپردازیم و توضیح دهیم که چطور این کمپانی قادر است اینترنت را برای همیشه تغییر دهد و نسل جدیدی را راه اندازی کنید. با گجت نیوز همراه باشید.

هدف – آرزو

شرکت اسپیس ایکس از سال 2019 در حال ارسال ماهواره‌های استارلینک به مدار زمین است. این پروژه بلند پروازانه ایلان ماسک است تا در همه جای دنیا، حتی در دورترین نقاط جهان اینترنت پر سرعت فراهم کند.

هدف پروژه این است که با انتقال اینترنت به مکان‌هایی که اینترنت در آن جا نامطمئن، گران و در دسترس نیست، سیاره زمین را کانکت کند.

تکنولوژی

شرکت اسپیس ایکس دارد از تجربه خود در ساخت موشک و فضاپیما برای استقرار پیشرفته‌ترین سیستم اینترنت باند پهن جهان استفاده می‌کند.

ماهواره‌های استارلینک بیش از شصت برابر نسبت به دیگر ماهواره به سیاره زمین نزدیک‌تر هستند که در نتیجه باعث کمتر شدن تاخیر در انتقال داده‌ها می‌شود. نزدیک بودن ماهواره‌های استارلینک به سیاره زمین و متصل شدن آن‌ها به یکدیگر منجر شده که آن‌ها می‌توانند حجم زیادی از داده‌ها را به هر نقطه از زمین منتقل کنند.

چند ماه پیش «تونی برنو» مدیر عامل «ائتلاف پرتاب و راه‌اندازی»، ارائه‌دهندهٔ خدمات پرتاب و راه‌اندازی فضاپیما به دولت ایالات متحده، با انتشار یک توئیت اعلام کرد:« اخیراً سوالات زیادی در مورد پوسیدگی بقایای مداری از من پرسیده شده است. بنابراین، در اینجا یک اطلاعات نگاشت مفید برای کاهش کنجکاوی شما وجود دارد». ایلان ماسک نیز پاسخ به این توئیت نوشت:« نمودار خوبیه. این از دلایل مهمی هستش که ما استارلینک را از مدار 1100 کیلومتری به 550 کیلومتری منتقل کردیم. جو به طور خودکار ارتفاع پایین را طی چند سال پاک می‌کند، بنابراین زباله فضایی نمی‌توانند تجمع کنند».

در نوامبر سال 2018، شرکت اسپیس ایکس طرح صورت فلکی خودش را مورد بازبینی قرار داد و مدار ماهواره فاز اول را به 550 کیلومتر کاهش داد و ماهواره‌ها توسط بیست و چهار هواپیما مداری که در هر هواپیما شصت و شش ماهواره قرار داشت پرتاب شدند.

اسپیس ایکس در ابتدا قصد داشت از لینک‌های لیزری فضای آزاد بین ماهواره‌ها استفاده کند؛ برنامه این بود که داده‌ها با استفاده از پرتوهای رادیویی به ماهواره فرستاده شود و در ماهواره به ماهواره از لیزر استفاده شود سپس دوباره با استفاده از پرتو رادیویی داده‌ها به پایین ارسال شوند. این روش پنجاه درصد سریع‌تر بوده و تاخیر ارتباطات از طریق استارلینک به میزان قابل توجهی کمتر از فیبر نوری است.

ایلان ماسک در توئیتر خود اشاره کرده بود که:« سرعت سرویس استارلینک چهل درصد سریعتر از سرعت نور در فیبر نوری و یک مسیر کوتاهتر خواهد بود». وی همچنین افزود:« نیازی به ایستگاه‌های زمینی در همه جا نیست. قطب شمال پهنای باند فوق العاده‌ای خواهد داشت!»

اگر استارلینک بتواند سودآور باشد، شرکت اسپیس ایکس از کمیسیون فدرال ارتباطات اجازه دارد ده هزار ماهواره دیگر را در مدارهای مختلف مستقر کند و تعداد کل ماهواره‌ها را به نزدیک به دوازده هزار برساند.

اسپیس ایکس موافقت کرد که ایستگاه‌های زمینی استارلینک را در ساختمان‌های دیتا سنتر گوگل قرار دهد. «گوئین شاتول»، رئیس و مدیر عامل شرکت اسپیس ایکس، عنوان کرد:« ترکیب سرعت بالا و باند پهن کم تاخیر استارلینک با زیرساخت‌ها و قابلیت‌های گوگل، ارتباط ایمن و سریعی را که سازمان‌های مدرن انتظار دارند فراهم می‌کند».

پایانه استارلینک

بسته لوازم استارلینک که برای مشتریان ارسال می‌شود شامل چهار قسم مهم است؛ پایانه کاربر، سه پایه، یک مسیر یاب یا روتر وای‌فای و یک سیستم تامین برق. اگر این تجهیزات را برای استفاده کردن آماده کنیم، همانطور که ایلان ماسک قبلاً اشاره کرده بود، شبیه به یک بشقاب پرنده نازک، مسطح و گرد که روی یک چوب قرار دارد می‌شود.

در طول اجرای فرآیند آزمایشی این پروژه، کاربران می‌توانند انتظار داشته باشند که سرعت داده‌ها از 50 مگابایت بر ثانیه تا 150 مگابایت بر ثانیه و تأخیر بر انتقال داده‌ها از 20 میلی ثانیه تا 40 میلی ثانیه در اکثر مکان‌ها متغیر باشد؛ اما ماسک در اوایل سال جاری وعده داد که عملکرد استارلینک همچنان در حال بهبود است و این کمپانی ماهواره‌های بیشتری را پرتاب خواهد کرد. وی گفت:« سرعت دو برابر خواهد شد و تا اواخر سال جاری به حدود 300 مگابایت بر ثانیه می‌رسد تأخیر به طور مداوم در محدوده 20 میلی ثانیه خواهد بود».

قیمت پایانه استارلینک برای مشتریان 499 دلار خواهد بود، اگرچه گوئین شاتول اشاره کرده بود که هزینه سخت افزار برای پایانه استارلینک برای اسپیس ایکس 1500 دلار است و آن‌ها اخیراً نسخه جدیدی را منتشر کرده‌اند که هزینه آن را به 1300 دلار کاهش می‌دهد؛ شاتول همچنین اشاره کرد که هدف بلند مدت آنها کاهش هزینه پایانه به محدوده چند صد دلار است.

استفاده از استارلینک

استارلینک به صورت ایدئال برای مناطقی از جهان خوب است که اتصال به اینترنت در آنجاها همیشه یک چالش بوده است. استارلینک که از نظر زیر ساخت‌های سنتی زمینی هیچ محدودیتی ندارد، می‌تواند اینترنت پر سرعت باند پهن را به مکان‌هایی که اینترنت غیر قابل اعتماد دارند یا اصلاً اینترنتی ندارند منتقل کند.

تا تاریخ اول سپتامبر 2021، کمپانی اسپیس ایکس بیش از 1740 ماهواره استارلینک را به فضا پرتاب کرد. ایلان ماسک نیز پیش از این عنوان کرده بود که استارلینک بیش از 100000 پایانه اینترنت ماهواره‌ای را برای مشتریان در چهارده کشور جهان ارسال کرده است. استارلینک هم‌اکنون در یک سری از مناطق منتخب در سراسر جهان، به عنوان اجرای نسخه آزمایشی در حال ارائه اینترنت است.

کمپانی اسپیس ایکس اعلام کرد، استارلینک به محض شروع جذب کاربر در حدود نود هزار کاربر به آن ملحق شده‌اند. ایلان ماسک در تاریخ 29 ژوئن 2021 در همایش جهانی گوشی همراه گفت که استارلینک در راه رسیدن به چند صد هزار کاربر، احتمالاً بیش از پانصد هزار کاربر در دوازده ماه آینده است؛ وی همچنین در یکی از توئیت‌های اخیراً منتشر شده خود عنوان کرد که درخواست بسیاری از کشورهای دیگر برای اینترنت استارلینک به دستشان می‌رسد.

نایب رئیس پروژه در چهارشنبه 9 ژوئن 2021 در کنفرانسی گفت که استارلینک با چندین خطوط هوایی در حال مذاکره برای انتقال اینترنت به هواپیماها است. گسترش استارلینک از خانه‌های روستایی به خطوط هوایی یک حرکت مورد انتظار برای شرکت فضایی ایلان ماسک است زیرا که وی در تلاش است تا این نتورک باند پهن را به صورت تجاری تا اواخر امسال افتتاح کند.

ماسک با مطالبی که در توئیتر خود منتشر می‌کند، چندی پیش عنوان کرده بود که استارلینک چند سال تا رسیدن به یک درآمد منطقی و قابل پیش بینی فاصله دارد. «سام کوروس»، یکی از تحلیل گرانی که در شرکت مدیریت سرمایه گذاری Ark Invest به مدیر عاملی «کتی وود» شاغل است، اطلاعاتی را در مورد مدل سازی بازار در دسترس بخش استارلینک به اشتراک گذاشت؛ وی در مورد دو مدل در مقایسه با دو بخش مختلف بازار سخن گفت که از نظر ارزش برابر هستند اما از تعداد کمی از مشتریان پردرآمد با تعداد زیادی از مشتریان کم درآمد تشکیل شده‌ است.

به عبارت دیگر، در مدل اول که مربوط به تعداد کمی از مشتریان پر درآمد است، اگر هر مشتری برای اینترنت استارلینک مبلغی بین 75 تا 100 دلار به صورت ماهانه پرداخت کند، اسپیس ایکس می‌تواند سالانه شش میلیارد دلار بازار در دسترس داشته باشد که در این مدل تعدا مشتریان را پنج میلیون تخمین زده شده است و در مدل دوم که مربوط به تعداد زیادی از مشتریان کم در آمد است، اگر هر مشتری برای اینترنت استارلینک مبلغی بین 10 تا 20 دلار به صورت ماهانه پرداخت کند، اگر تعداد مشتریان سی میلیون نفر باشد، این شرکت مشابه مدل اول بازار در دسترس دارا خواهد بود.

آینده اسپیس ایکس

ایلان ماسک همچنان بر رویای خودش برای اسپیس ایکس که حضور دائمی انسان‌ها در سیاره مریخ بوده متمرکز است. او در مصاحبه‌ای گفت:« ما نمی‌خواهیم یکی از آن گونه‌های تک سیاره باشیم. ما می خواهیم گونه‌ای چند سیاره‌ای باشیم». سودآوری استارلینک قرار است کمک مالی به این رویا و پروژه اسپیس ایکس باشد. بنابراین، نمی‌توانیم بگوییم استارلینک یک پروژه مستقل است، با این حال این یک تکه از یک پازل است که به یک هدف بزرگ‌تر منجر می‌شود.

 

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. استارلینک کابوس بعضیهاست

  2. دست ایلان ماسک درد نکنه.امیدوارم همیشه موفق باشه

  3. این مرد واقعا عجوبه اس اصلا معلوم نیست شاید روح نیکلا تسلا فقید در جسم ایلان ماسک بزرگ حلول پیدا کرده باشه
    ایده های انقلابی در جهت رشد و توسعه پایدار جوامع بشری داره
    خداوند پشت و پناه این مرد بزرگ باشه