سنسور LiDAR آیفون

7 کار شگفت انگیزی که می توان با سنسور LiDAR آیفون انجام داد

سنسور LiDAR روی قاب پشتی آیفون کارهای بزرگی را انجام می‌دهد. آیا می‌دانستید که می‌توان مدل سه‌بعدی خانه قدیمی‌مان را به راحتی ساخت؟

برخی از مدل‌های آیفون و آیپد اپل به یک حسگر LiDAR یکپارچه در ماژول دوربین روی قاب پشتی خود مجهز شده‌اند. این به طور مؤثر باعث می‌شود دستگاه شما با چندین تکنیک و اپلیکیشن جذاب، توانایی اسکن سه بعدی را پیدا کند.

سنسور LiDAR چه کاری انجام می‌دهد؟

LiDAR مخفف عبارت “Light Detection And Ranging” به معنای تشخیص و گسترده نور است؛ اما معمولاً به یک اسکنر لیزری سه بعدی در گوشی‌ها گفته می‌شود. این فناوری با امواج قدرتمند نور روی سطوح کار می‌کند و زمان پاسخگویی را برای تخمین زدن شکل و فاصله اشیا در صحنه، اندازه‌گیری می‌کند.

سنسور LiDAR آیفون

این در واقع چیزی شبیه به رادار (RADAR)، ولی به جای رادیو برای نور است. برخلاف تصویربرداری رادار، لیدار با تجهیزات با وجود کوچک‌تر، جزئیات بیشتر و اسکن شفاف‌تری را انجام می‌دهد. این فناوری از سیگنال‌هایی استفاده می‌کند که در محدوده نانومتر فعالیت می‌کنند، در حالی که رادار نیازمند استفاده از آنتن‌هایی است که امواج رادیویی را در فرکانس‌های بالاتری تولید می‌کنند.

اسکنر لیدار به همراه نرم افزار گوشی آیفون شما می‌تواند نمای سه بعدی اشیا و محیط پیرامون آن‌ها را ایجاد کند. برای انجام این کار شما به یک اپلیکیشن مخصوص نیاز خواهید داشت که می‌توانید از طریق App Store اپل آن را دانلود کنید. البته برخی اپلیکیشن‌های خود راپل از جمله اپلیکیشن دوربین هم از اسکنر لیدار استفاده می‌کنند.

در حال حاضر تنها گوشی‌های آیفون 13 پرو و آیفون 12 پرو و تبلت‌های آیپد پرو 11 اینچی (نسل 2 و 3) و آیپد پرو 12.9 اینچی (نسل 4 و 5) از یک حسگر LiDAR برخوردارند. برای دیدن آن کافیست روی ماژول دوربین دستگاه خود به دنبال یک سنسور گرد سیاه و کوچک بگردید.

ساخت اسکن سه بعدی مکان‌های مورد علاقه شما

تصور کنید اگر شما مدل سه بعدی منزل خانگی یا خانه درختی که تمام خاطرات کودکی‌تان در آن است را داشتید، چقدر حس دل‌پذیری بود. اکثر ما از جایی که در گذشته زندگی می‌کردیم و دوستش داشتیم عکس گرفته‌ایم. اما چقدر خوب می‌شود اگر یک عکس دو بعدی ساده را به یک اسکن 3 بعدی تبدیل کرد!

سنسور LiDAR آیفون

اگر آیفون یا آیپدی دارید که به سنسور LiDAR مجهز است، شما می‌توانید این کار را انجام دهید. نگاه کردن به یک نمای سه بعدی خیلی بهتر از تماشای عکس بدون روح آن است. عکس‌ها و فیلم‌ها همچنان ارزشمند هستند؛ اما چرا یاد گذشته را با یک مدل سه‌بعدی از محل قدیمی‌مان زنده نکنیم؟

در حال حاضر برای انجام این کار می‌توانید از اپلیکیشن‌هایی مثل Polycam ،RoomScan LiDAR و Canvas: Pocket 3d Room Scanner استفاده کنید. اکثراً این اپلیکیشن‌ها رایگان هستند.

خرید خانه یا تغییر دکوراسیون؟ اول اسکن کنید

ساخت مدل 3 بعدی از اتاق یا خانه شما خیلی کاربردی است. اگر دنبال خرید یک خانه جدید هستید، اسکن کردن بنای آن به شما کمک می‌کند در مورد انتخاب آن بهتر فکر کنید. این فرآیند خیلی شبیه به یک تور مجازی یا مجموعه عکس‌هایی است که بسیاری از مشاورین املاک در اختیار شما می‌گذارند.

نه تنها یک اسکن 3 بعدی به شما کمک می‌کند بهتر آن محیط را درک کنید، بلکه با استفاده از آن راحت‌تر می‌توانید اندازه‌ها، چینش، فضای کاربردی و پتانسیل نوسازی آن محیط را بررسی کنید. ما توصیه می‌کنیم علاوه بر اسکن کردن، عکس‌ها و ویدیوهایی را هم ثبت کنید تا جزئیات بیشتری ثبت شود. سپس می‌توانید از اپلیکیشن‌هایی مثل Polycam و RoomScan LiDAR برای ساخت مدل سه‌بعدی خانه استفاده کنید.

سنسور LiDAR آیفون

 

اگر هم می‌خواهید کارهای اساسی‌تری در منزل خود انجام دهید، شما اکنون می‌توانید مدل سه‌بعدی ایجاد شده را وارد اپلیکیشن‌های مدل‌سازی مطرحی مثل Blender در کامپیوتر کرده و در فضای این برنامه از مدل خانه خود استفاده کنید.

شما حتی برای فروش منزل خودتان هم می‌توانید از یک اسکن 3 بعدی ایجاد شده استفاده کنید. با ارائه اسکن‌های 3 بعدی، مشتریان می‌توانند درک بهتری از محیط گرفته و آسان‌تر در مورد خرید آن تصمیم بگیرند.

دارایی‌های سه‌بعدی خودتان را بسازید

فتوگرامتری، فرآیند ساخت مدل‌های سه بعدی از داده‌های تصویری است و از قضا فرآیند زمان‌بری هم هست. گرچه دارایی‌هایی که توسط فتوگرامتری ایجاد می‌شود بسیار دقیق و با جزئیات کافی هستند، اما برای ایجاد آن‌ها باید از هر آیتم چندین عکس مختلف گرفته شود تا مدل نهایی ایجاد شود که این کار به صدها ساعت زمان نیاز دارد.

سنسور LiDAR آیفون

در مقایسه با آن، یک اسکن با استفاده از آیفون یا آیپد از طریق اپلیکیشنی مثل Polycam، تنها در چند دقیقه انجام می‌شود. اسکن یک سوژه کمی شبیه به یک فیلم است؛ زمانی که شما اسکن را انجام می‌دهید، فایل نهایی به صورت یک فایل 3 بعدی استخراج می‌شود و شما می‌توانید از آن در نرم افزارهای مدل‌سازی مثل Blender استفاده کنید. همچنین زمانی که اسکن انجام شد، شما می‌توانید سوژه‌ها را به موتورهای بازی‌سازی مثل Unity و Unreal نیز وارد کنید.

این موتورهای سه بعدی به شدت در توسعه بازی‌ها، فیلم و محتوای چندرسانه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند. یک توسعه‌دهنده بازی به نام Conor O’Kane که در یوتیوب فعالیت می‌کند، نه تنها از این تکنیک استفاده می‌کند، بلکه آموزشی را هم در کانال یوتیوب خود منتشر کرده که نشان می‌دهد توسعه‌دهندگان چگونه می‌توانند از این ویژگی آیفون‌ها در پروژه‌های خود استفاده کنند.

اسکن و اشتراک‌گذاری چیزهای دوست‌داشتنی یا یادگاری‌ها

آیا شما کلکسیونر هستید؟ فرقی نمی‌کند کلکسیون آثار هنری، گل، کنسول‌های بازی یا حتی اتومبیل‌ها را جمع می‌کنید، شما می‌توانید آن‌ها را به شکل سه‌بعدی درآورده و در اینترنت به اشتراک بگذارید. Polycam به لطف ویژگی‌های اشتراک‌گذاری داخلی خود و همینطور یک شبکه اجتماعی به نام Plycam Community، نرم افزاری عالی برای اسکن و اشتراک‌گذاری مدل 3 بعدی چیزهایی است که دوستشان دارید.

سنسور LiDAR آیفون

برخی از مردم عکس‌های بستنی‌ها را به اشتراک می‌گذارند و برخی دیگر به کریستال‌های سنگی علاقه دارند. برخی دیگر هم مجموعه وسیعی از کتونی‌های ورزشی خودشان را در اینترنت به اشتراک می‌گذارند. حتی اگر آیفونی با سنسور LiDAR ندارید هم می‌توانید اپلیکیشن Polycam را نصب کنید و هرآنچه مردم از داشته‌هایشان اسکن کرده‌اند را مشاهده کنید.

این شبکه اجتماعی مثل اینستاگرام است، با این تفاوت که کاربران در آن مدل‌های سه بعدی وسایل ارزشمندشان را به اشتراک می‌گذارند.

عکاسی بهتر در طول شب

آیفون یا آیپد شما به صورت پیش‌فرض از این سنسور استفاده می‌کند؛ بنابراین برای استفاده از آن نیازی به فعال کردن چیزی نیست. از آنجایی که LiDAR فاصله‌ها را بر اساس مدت زمانی که طول می‌کشد تا امواج نور به حسگر بازگردند، اندازه‌گیری می‌کند، در نتیجه سیستم فوکوس خودکار دوربین هم در محیط‌های تاریک محاسبات بهتری انجام می‌دهد.

اکثر دوربین‌های استاندارد و گوشی‌های فاقد سنسور LiDAR از فوکوس خودکار با تشخیص فاز و کنتراست (که اپل آن‌ها را Focus Pixels می‌نامد) در محیط‌های تاریک استفاده می‌کنند. دوربین‌هایی که با یک سنسور لیدار همراه باشند، عملکرد بهتری از آن‌ها خواهند داشت. وقتی از حالت عکاسی Night Mode استفاده کنید، عکس‌های شگفت‌انگیزی را در شب ثبت خواهید کرد.

اندازه‌گیری دقیق‌تر

اپل یک اپلیکیشن به نام Measure را به صورت پیش‌فرض در سیستم عامل iOS گنجانده است. بنابراین اگر بدون آشنایی اولیه این برنامه را از گوشی خود پاک کرده‌اید، همین حالا دوباره‌ این اپلیکیشن کاملاً رایگان را از اپ استور دانلود و نصب کنید.

سنسور LiDAR آیفون

این اپلیکیشن از واقعیت افزوده برای اندازه‌گیری اشیاء در محیط واقعی اطراف شما استفاده می‌کند. کافیست بعد از اجرای اپلیکیشن روی آیکون + ضربه بزنید تا اندازه‌گیری آغاز شود. سپس مثل یک دستگاه متر واقعی آن را تا امتداد جایی که می‌خواهید بکشید. گوشی به شما اندازه دقیق آن ناحیه یا شیء را می‌دهد.

این اپلیکیشن در آیفون‌های قدیمی هم کار می‌کند، ولی با استفاده از حسگر لیدار، عملکرد واقعیت افزوده گوشی به شدت بهبود پیدا می‌کند و می‌تواند دقیق‌تر اندازه‌گیری کند.

البته Measure تنها یکی از اپلیکیشن‌های واقعیت افزوده است که با تکیه بر سنسور لیدار گوشی شما، دقت بسیار بالایی در اندازه‌گیری دارد. اپلیکیشن‌های دیگری نیز وجود دارد که به شما کمک می‌کند از این سنسور برای تجربه واقعیت افزوده بهتر استفاده کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*