صدای ارواح

بررسی ادعای افرادی که می‌گویند صدای ارواح را می‌شنوند

برخی از افراد در سراسر جهان ادعا می‌کنند قادرند صدای ارواح و مردگان را بشنوند. در همین راستا محققان با بررسی ویژگی‌های شخصیتی این افراد توانستند به نتایج مهمی دست پیدا کنند که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

گروهی از دانشمندان اخیرا به بررسی ویژگی‌های شخصیتی افرادی پرداختند که ادعا می‌کنند قادرند صدای ارواح و مردگان را بشنوند. در واقع محققان ویژگی‌هایی چون حساسیت شدید به توهمات شنیداری، تجارب شنیداری غیر عادی در دوران کودکی و میل به شیفتگی در وظایف روزمره را مورد بررسی قرار دادند. محققان طی بررسی‌های خود دریافتند این ویژگی‌ها در افرادی که ادعا می‌کنند صدای ارواح و مردگان را می‌شنوند نسبت به افراد عادی بیشتر است.

شنیدن صدای ارواح امری بعید است

محققان با نتایجی که از مطالعات جدید خود به دست آوردند می‌توانند توهمات شنیداری ناراحت‌ کننده بیماری روانی اسکیزوفرنی را بهتر از قبل درک کنند. گفتنی است اختلال تفکر، هذیان و توهم شنیداری جزو علائم اصلی اختلال روانی توهم محسوب می‌شود. همچنین از مهم‌ترین رویدادهایی که برای افراد مدعی شنیدن صدای ارواح و مردگان اتفاق می‌افتد می‌توان به تجربه دیدن و شنیدن یک محرک خارجی، تجارب معنوی در روشن‌بینی و غیب‌شنوی اشاره کرد.

هرچند برخی از دانشمندان حوزه انسان‌شناسی و پاتولوژیک خواهان مطالعه دقیق و گسترده در این حوزه هستند، اما آنها قصد دارند با بررسی افرادی که دارای تجربیات شنیداری یا تجربه معنوی هستند به درک بهتری در این حوزه برسند. به طور کلی بسیاری از دانشمندان این تجربیات را ناراحت‌کننده می‌دانند و تاکید دارند این موارد از بیماری‌های روانی ناشی می‌شود. از نظر جوامع هم میان شیفتگی در سطوح بالا با اعتقاد به ماوراء‌الطبیعه ارتباط وجود دارد، اما در خصوص توهمات شنیداری حساسیت کمی دارند. همچنین در هر دو گروه تفاوتی از لحاظ سطوح اعتقاد به ماوراءالطبیعه و حساسیت به توهمات بصری دیده نمی‌شود.

نتایج بررسی این محققان حاکی از آن است که تجربه شنیدن صدای مردگان و ارواح امری بعید بوده و دلیل آن به فشار اجتماعی، زمینه اجتماعی مثبت یا اعتقاد به ماوراءالطبیعه مربوط می‌شود. به همین دلیل افرادی که مدعی شنیدن صدای ارواح هستند به سمت معنویت‌گرایی می‌روند؛ زیرا با تجربه آنها مطابقت داشته و برای آنها معنای شخصی نیز به همراه خواهد داشت، اما به طور کلی تمام این تجربه‌ها از تمایلات خاص یا توانایی‌های اولیه ناشی می‌شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. طبیعی و قابل درست است