تعرفه تلفن ثابت

تعرفه تلفن ثابت تغییر می‌کند + جزئیات قیمت جدید مکالمه

درخواست تغییر تعرفه تلفن ثابت و مدل جدید تعرفه‌گذاری آن پس از تایید توسط شورای رقابت اکنون برای تصویب به وزارت ارتباطات ارائه شده که احتمال تصویب آن بسیار زیاد است، اما این تغییرات به چه میزان خواهد بود؟

مشکلات شرکت مخابرات ایران از زمانی که از دولت به بخش خصوصی واگذار شد به میزان زیادی افزایش پیدا کرد و مسئولان شرکت مخابرات ایران طی سال‌های گذشته همواره از پایین بودن تعرفه تلفن ثابت گلایه کردند و آن را یکی از دلایل اصلی ضررهای زیاد این شرکت می‌دانند؛ برای مثال مسئولان این شرکت با اعلام این که تعرفه‌های تلفن ثابت از سال 1384 با تغییری مواجه نشده و مدل تعرفه‌گذاری تلفن ثابت به 12 سال قبل مربوط می‌شود، سخت به دنبال افزایش تعرفه‌ها هستند. در همین راستا اکنون خبرها حاکی از آن است که مدیران شرکت مخابرات پس از دریافت چراغ سبز از شورای رقابت، برای تصویب فرمول تعرفه‌گذاری جدید تلفن ثابت در کمیسیون تنظیمات مقررات ارتباطات سخت در تلاشند.

چرا مخابرات به دنبال تغییر تعرفه است؟

مدیران شرکت مخابرات مدتی است طرحی را برای تغییر تعرفه‌های تلفن ثابت دنبال می‌کنند و آن را طرحی برای متعادل کردن تعرفه‌ها می‌دانند. در همین راستا مجید سلطانی، مدیر عامل شرکت مخابرات ایران در خصوص جزئیات تعرفه‌گذاری جدید تلفن ثابت عنوان کرد به هیچ عنوان هدف ما افزایش تعرفه نیست و این طرح به موضوع حداقل هزینه نگهداری برای هر خط تلفن مربوط می‌شود.

مدیر عامل شرکت مخابرات ایران افزود شورای رقابت نیز تایید کرده که درآمدهای این شرکت نمی‌تواند هزینه‌ها را جبران کند. البته ما تمام اسناد و مدارک را به شورای رقابت ارائه دادیم و آنها نیز با تایید آنها قبول کردند تا این فرمول جدید توسط کمیسیون تنظیم مقررات تصویب شود. سلطانی تاکید کرد ما نیز به مشترکان قول خواهیم داد که سطح کیفیت را افزایش دهیم.

سلطانی در ادامه بیان کرد هر خط تلفنی که در حال حاضر در سراسر کشور فعال است، چه مشترک مورد نظر از آن استفاده کند چه کار نکند، برای مخابرات هزینه‌ای به همراه خواهد داشت؛ چرا که امکان خاموش کردن دستگاه‌ها وجود ندارد و همواره می‌بایست از آنها نگهداری کنیم که همین موضوع از لحاظ نگهداری برای مخابرات هزینه‌بر خواهد بود. به طور کلی چنین موضوعی به کارکرد مشترک مرتبط نبوده و شبکه بزرگ چهار لایه مخابرات همواره باید فعال باشد.

جزئیات تغییر تعرفه تلفن ثابت

به طور کلی مخابرات درصدد تصویب فرمول تعرفه‌گذاری شورای رقابت برای تلفن ثابت در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات بوده و به همین دلیل مشترکان باید در آینده نزدیک انتظار تغییراتی را در فیش تلفن ثابت خود داشته باشند، اما این میزان تغییرات چگونه خواهد بود؟ مدل تعرفه‌گذاری شورای رقابت طبق دقیقه و مبلغ پایه 45 ریال به ازای هر دقیقه مکالمه ثابت داخلی شهری خواهد بود؛ البته چنین فرمولی کف تعرفه را تعیین خواهد کرد.

طبق این فرمول جدید، حداقل دقیقه‌ای که مخابرات برای مشترکان در نظر می‌گیرد از این پس برای شهرهای بزرگ 3500 دقیقه، برای سایر شهرها 2500 دقیقه و برای روستاها نیز 1500 دقیقه خواهد بود؛ یعنی مشترک چه از تلفن ثابت استفاده کند چه نکند، مخابرات برای او 3500 دقیقه را در نظر خواهد گرفت. به بیان دیگر اگر مشترک کمتر از 3500 دقیقه در ماه از خط تلفن ثابت خود استفاده کند، می‌بایست همان 3500 دقیقه را پرداخت کند و اگر مشترک بیش از 3500 دقیقه در ماه از خط تلفن ثابت استفاده کرد، باید هزینه عدد بالاتر را پرداخت کند. در واقع میزان این افزایش از حاصل ضرب میزان دقایق مکالمه در هر دقیقه مکالمه (45 ریال) محاسبه خواهد شد.

گفتنی است در حال حاضر این مصوبه در کمیسیون تخصصی قرار داد و هنوز به کمیسیون اصلی برای تصویب راه پیدا نکرده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*