یخ در ماه

ناسا می‌خواهد از ماه، یخ استخراج کند؛ اما چرا؟!

طبق بیانیه جدید ناسا، در قسمت‌هایی از ماه که نور خورشید به مقدار کافی وجود داشته باشد و سطح گرم باشد می‌توان به یخ رسید.

اخیرا ناسا اعلام کرده که قصد دارد از ماه یخ استخراج کند و برای این کار آزمایشی در قطب جنوب ماه انجام دهد. قرار است که این آزمایش در اواخر سال بعد در دهانه شکلتون – Shackleton انجام شود. نور خورشید در این منطقه به اندازه‌ای است که بتواند نیروی مورد نیاز یک فرودگر به مدت ۱۰ روز را تامین کند.

ناسا برای اولین بار قصد دارد که از ماه منبعی را استخراج کند. این کار می‌تواند کمکی برای حضور ناسا در فضا به خصوص برای ماموریت «آرتمیس» باشد. این ماموریت با همکاری ناسا و شرکت آمریکایی به نام Intuitive Machines صورت خواهد گرفت و همچنین قرار است ناسا این آزمایش را با فرودگر این شرکت که Nova-c نام دارد انجام دهد.

مدیر پروژه ماموریت PRIME-1 در مرکز فضایی کندی ناسا می‌گوید PRIME-1 به صورت دائم به فرودگر Nova-C وصل می‌شود و مکانی برای فرود می‌یابد که بتوان از زیر سطح آن یخ استخراج کرد. پس اگر نور خورشید به اندازه کافی باشد، این سطح گرم شده و مته PRIME-1 می‌تواند به یخ‌ها برسد. پس باید مکانی را پیدا کنند که در آنجا نور خورشید به این اندازه وجود داشته باشد. در این صورت می‌توانند در یک نقطه امن فرود بیایند و با زمین ارتباط داشته باشند هم به این ماموریت رسیدگی کنند.

یخ در ماه

پس از آن که این فرودگر در نقطه مورد نظر فرود آمد، مته‌ی PRIME-1 که TRIDENT نام دارد، رگولیت یا لایه‌ای از سنگ سطح آن را به اندازه ۳ فوت سوراخ می‌کند تا به آب برسد. در این میان MSolo نیز گازهایی که از این حفره خارج می‌شوند را بررسی خواهد کرد. پژوهشگران ناسا اطلاعاتی را از راه دور به دست آورده‌اند که نشان می‌دهد می‌توان از سطح ماه یخ استخراج کرد. به عقیده‌ی ناسا حفاری در سطح ماه، کمک می‌کند تا در ماموریت‌های آینده مثل ماموریت وایپر که در اواخر سال ۲۰۲۳ انجام خواهد شد به چیزهای ارزشمندی دست یابند.