سیارک در ابعاد برج خلیفه

یک سیارک در ابعاد برج خلیفه مستقیم به سمت زمین می‌آید

ناسا اعلام کرده است که یک سیارک در ابعاد برج خلیفه ، مرتفع‌ترین سازه ساخته شده به دست انسان، در حال حرکت به سوی زمین است.

با توجه به یافته‌های ردیاب سیارک ناسا، یک سیارک در ابعاد برج خلیفه به سمت زمین حرکت می‌کند. این سیارک با عنوان 163899 (2003 SD220)، قطر تقریباً 791 متری (نزدیک به یک مایل) دارد و در حد و اندازه‌ برج خلیفه محسوب می‌شود.

با این حال، مشاهدات صورت گرفته در سال 2015 توسط رصدخانه آرسیبو در پورتو ریکو نشان می‌داد که این سیارک می‌تواند بسیار بزرگ‌تر و حداقل دارای 2 کیلومتر طول باشد. همچنین رصدکنندگان شکل آن را شبیه به سیب زمینی شیرین می‌دانستند.

مدتی بعد، ناسا طول این سیارک را حدود 1.6 کیلومتر تشخیص داد و اظهار داشت که شکل آن به اسب آبی شباهت دارد. با این وجود، برآورد کنونی ناسا این است که این سیارک دارای قطر 791 متری است.

این سیارک در ابعاد برج خلیفه در 17 دسامبر مصادف با 26 آذر با فاصله حدود 5.4 میلیون کیلومتر و سرعت 5.6 کیلومتر بر ثانیه از کنار زمین عبور خواهد کرد.

سیارک در ابعاد برج خلیفه

میزان تهدیدآمیز بودن این سیارک در ابعاد برج خلیفه برای زمین

فاصله زمین با ماه در مقایسه با این سیارک، بسیار کمتر است و به حدود 385 هزار کیلومتر می‌رسد. به‌صورت کلی بعید به نظر می‌آید که تهدیدی برای زمین محسوب شود اگرچه به دلیل اندازه و نزدیکی‌اش به زمین به‌عنوان یک شی بالقوه خطرناک (Potentially Hazardous Asteroid یا به اختصار PHA) دسته‌بندی شده است. در واقع ناسا اعلام کرده است که زمین تا 100 سال آینده از برخورد سیارک‌ها در امان خواهد بود.

سیارک در ابعاد برج خلیفه که در حال حرکت به سمت زمین است، جزو سیارک‌های آتنی به شمار می‌رود که بدین معنی است که مدار آن از مدار زمین دور خورشید می‌گذرد ولی عمدتاً درون آن قرار دارد. از این رو، از لحاظ تئوری ممکن است روزی برای زمین تهدیدآمیز باشد اما محاسباتی که تا به اینجا صورت گرفته است نشان می‌دهد که نیازی به نگرانی نیست.

با این وجود، این سیارک همچنین از نظر دیگری حائز اهمیت است و امکان دارد به محل یک ماموریت اکتشافی رباتیک تبدیل شود. اگرچه در حال حاضر برنامه مشخصی وجود ندارد، آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا (Jet Propulsion Laboratory یا به اختصار JPL) داده‌های یک ماموریت اکتشافی فرضی در این سیاره را محاسبه کرده است. با توجه به این محاسبات، این سیارک می‌تواند دارای دلتا-ویِ 9.851 کیلومتر بر ساعتی باشد که برای مقایسه می‌توان گفت نزدیک به دلتا-وی پرتاب یک موشک به مدار نزدیک زمین است. دلتا-وی معیاری است که مشخص می‌کند حرکت دادن یک فضاپیما در طول بلند شدن از زمین یا فرود چقدر دشوار خواهد بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*