حکایت کیت جاسوسی در باتری گوشی های سامسونگ !

چند روز پیش یکی از کاربران گجت نیوز ویدیویی را در قسمت نظرات یکی از مطلب سایت گذاشته و در خواست کرده بود تا موضوع مربوط به این ویدیو را پیگیری کنیم.اندکی پس از آن در یکی از گروه های تلگرام هم همین ویدیو را دیده و متاسفانه متوجه شدم که حتی برخی از دوستانی که به خیال خودشان از اهالی دنیای فناوری هستند هم به سادگی فریب گفته های فرد داخل ویدیو را خورده و موضوع را باور کرده اند.

این مطلب در تاریخ 13 تیر ماه 94 در گجت نیوز منتشر شده بود اما با توجه به اینکه مجددا ویدیویی جدید پیرامون این موضوع در شبکه های اجتماعی در حال دست به دست شدن است، به درخواست کاربران گجت نیوز لازم دانستیم یکبار دیگر این مطلب را جهت رفع ابهام در این تاریخ بروزرسانی کنیم.

اما داستان ویدیو چه بود ؟ در این ویدیو شخصی که حتی نام گلکسی های سامسونگ را درست تلفظ نمی کرد با باز کردن برچسب روی باتری برخی گوشی های این شرکت و در آوردن کیت زیر آن ادعا می کرد که سامسونگ این کیت را به منظور جاسوسی و ارسال اطلاعات کاربران گوشی های خود بر روی برخی از گلکسی هایش نصب کرده است ! موضوعی که به سرعت در شبکه های اجتماعی دست به دست شد و کار به جایی رسید که بسیاری از کاربران این کیت را از گوشی های خود خارج کردند.حتی دیده شده که افراد بسیاری به بازار موبایل مراجعه کرده و نسبت به باز کردن کیت به اصلاح جاسوسی هزینه ای پرداخت کردند تا باتری گوشی خود را از شر آن خلاص کنند.غافل از اینکه در حال نابود کردن کیت NFC گوشی خود هستند !

samsung-battery

بله این کیت در واقع همان کیت NFC دستگاه است که در باتری گوشی تعبیه شده و تنها در باتری گوشی هایی که به این ویژگی مجهز هستند دیده می شود.

NFC مخفف کلمه Near Field Communication است و همان طور که از اسم آن بر می آید مجموعه ای از استانداردهای مخابرات بی سیم در فاصله های بسته و کوتاه است.تلفن های هوشمند و یا گجت هایی که از امکان اِن‌اف‌سی برخوردارند می توانند به سادگی اطلاعات را بین خود جابه‌جا کنند.اِن‌اف‌سی و (RFID (Radio Frequency IDentification گاهی به جای یک دیگر به کار می روند. اما در حقیقت NFC نسخه جدید تری از RFID است. امواج RFID می توانند بُرد بیشتری داشته باشند. مثلا در هنگام عبور از عوارضی با استفاده از این تکنولوژی شماره دستگاه پردازنده خودکار عوارض شما خوانده می شود. در حالی که برد ارتباطی اِن‌اف‌سی به ۴ اینچ محدود شده. این موضوع اِن‌اف‌سی را برای کاربرد های حساس مانند موارد استفاده از کارت اعتباری و یا ورود به محل های امنیتی بسیار کارآمد می کند.NFC امکان برقراری ارتباط دو طرفه را به وجود می آورد در حالیکه RFID یک تکنولوژی خواندن یک طرفه است. انتقال عکس و کانکت ها بین وسایل رایج تریت کاربرد اِن‌اف‌سی می باشد.

samsung-nfc-battery

مایه تاسف است که برخی از هموطنان ما فریب چنین شایعات مضحکی را خورده و اقدام به نابود کردن کیت NFC گوشی خود کرده اند.این دوستان حتی یک جستجوی ساده هم در اینترنت نکرده و بد تر از آن نوشته روی باتری گوشی خود را هم نخوانده اند.

فاصله ها در دنیای امروزی به لطف ابزارهایی ارتباط جمعی بسیار کم شده و یک خبر یا شایعه می تواند به سرعت نور در کل جهان منتشر گردد.در چنین دنیایی ما باید حسابی چشم گوش خود را باز کنیم تا دست مایه اخبار و شایعات بی پایه اساس این چنینی نشویم.