مریخ

مریخ نورد ناسا، چیزی در مریخ پیدا کرده که تاکنون هیچکس ندیده بود

ناسا سال‌ها است مشغول بررسی سطح مریخ است ولی به‌تازگی مریخ‌نورد استقامت چیزی در مریخ پیدا کرده که تاکنون هیچکس ندیده بود!

بسیار خوشحال‌کننده است که هرچه بیشتر به جلو می‌رویم، ناسا به اکتشافات جدیدی از مریخ می‌رسد. به‌تازگی مریخ‌نورد استقامت مشغول کاوش در سطح مریخ بوده که به نتیجه جالب توجهی دست پیدا کرده است.

مریخ

با توجه به توئیت جدیدی از حساب رسمی مربوط به تیم مسئول مریخ‌نورد استقامت، این کاوشگر با استفاده از یک ابزار مخصوص در انتهای دست رباتیک خود مشغول خراش دادن سطح یک سنگ در دهانه جیزرو بوده تا ارزش نمونه‌گیری آن را بسنجد. سپس پس از خراش دادن قسمت کوچکی از این سنگ جهت از بین بردن لایه سطحی آن، به چیزی دست پیدا کرده است که تاکنون هیچ‌کس ندیده بود.

عبارت «چیزی که تاکنون هیچ‌کس ندیده بود» بسیار حائز اهمیت است. ناسا از دهه 70 میلادی ماشین‌های مختلفی را در مریخ مستقر کرده و در هر ماموریت تصاویر و اطلاعات جدیدی را به دست آورده است. از این رو، وقتی مریخ‌نورد استقامت سطح یک سنگ را که ممکن است به تاریخچه آب در مریخ مرتبط باشد مورد بررسی قرار می‌دهد، قطعاً اکتشاف نو و جالبی در کار است.

مریخ

همچنین جالب است که در یکی از تصاویری که از این نمونه‌برداری به اشتراک گذاشته شده، یک مثلث سفید کوچک در قسمت خراش داده شده سنگ را می‌توان مشاهده کرد که از چشم کاربران ریزبین پنهان نمانده است. البته نقطه‌های سفید رنگ دیگری نیز قابل مشاهده است و احتمالاً این مثلث سفید صرفاً یک تکه سنگ بوده است.

نمونه‌برداری بخشی کلیدی از فعالیت مریخ‌نورد استقامت به شمار می‌رود. ناسا به دنبال انجام ماموریتی در آینده است تا نمونه‌های جمع‌آوری شده توسط این مریخ‌نخورد را به زمین بازگرداند. این ماموریت همچنان در دست توسعه قرار دارد اما به نظر می‌رسد که تا اوایل دهه 2030 تکه‌های تازه‌ای از مریخ برای مطالعه و بررسی در دست محققان ناسا قرار خواهد گرفت.

مریخ‌نورد استقامت مجموعاً از 43 لوله نمونه برخوردار است و ناسا درمورد اینکه چه سنگ‌هایی را جمع‌آوری کند، با دقت و استراتژی تصمیم می‌گیرد. خراش دادن سطح این سنگ چندلایه به آن‌ها کمک می‌کند تا ارزش نمونه‌برداری از آن را بسنجند.

مریخ‌نورد استقامت در 18 فوریه 2021 (30 بهمن 99) روی سطح مریخ فرود آمد و پس از شکست در نمونه‌برداری، سرانجام در ماه سپتامبر (شهریور) طی دومین تلاش خود موفق شد فرایند نمونه‌برداری از سنگ‌های این سیاره را با موفقیت به انجام برساند و ماموریت خود را رسماً آغاز کند.