مقایسه پردازنده اینتل Core i3 و Core i5 : کدامیک برای شما مناسب تر است ؟

یکی از مهمترین قطعات موجود در تمام گجت های الکترونیکی پردازنده یا سی‌پی‌یو ( CPU ) آنهاست.فرقی نمی کند که دستگاه مورد بحث گوشی هوشمند، کامپیوتر شخصی، لپ‌تاپ و یا تبلت باشد ، انتخاب یک پردازنده مناسب همواره دغدغه بسیاری از کاربران بوده و این سوال همواره در ذهن آنها نقش می بندد که چه ملاک هایی را باید برای انتخاب یک پردازنده مناسب در نظر گرفت و به طور کلی چه پردازنده ای را با توجه به نیاز خود انتخاب کرد.

با توجه به اینکه کمپانی اینتل از پیشگامان صنعت تولید پردازنده به شمار می رود و سهم عمده ای از پردازنده های موجود در بازار را به خود اختصاص داده است ، در این مطلب می خواهیم دو نمونه از پردازنده های مطرح این کمپانی یعنی  Core i3 و Core i5 را مورد بررسی قرار داده و نکات مهمی را که می تواند برای انتخاب یک پردازنده مناسب مفید باشد را بررسی کنیم.

در ادامه با گجت نیوز همراه باشید.

۱. سرعت کلاک

Clock-speed

سرعت کلاک و یا همان سرعت پردازنده به میزان عملی که هر هسته از پردازنده در واحد ثانیه انجام می دهد گفته می شود و به دو صورت مگاهرتز و یا گیگاهرتز بیان می شود. پیشتر تصور بر این بود که هرچه سرعت کلاک یک پردازنده بیشتر باشد قدرت آن نیز بیشتر است. اما در حال حاضر نمی توان سرعت را به عنوان مهمترین فاکتور برای قدرتمندتر بودن پردازنده ها به حساب آورد، مگر اینکه هر دو از یک خانواده و یک معماری مشخص تولید شده باشند.

به طور کلی سرعت کلاک پردازنده Core i5 اینتل بیشتر از پردازنده Core i3 است و می تواند محاسبات پیچیده را با سرعت بیشتری پردازش کند. پردازنده هایی که به ویژگی Turbo Boost اینتل نیز مجهز شده باشند می توانند سرعت کلاک خود را تحت شرایطی که فشار زیادی به پردازنده وارد می شود افزایش دهند. برخی از مدل های پردازندهCore i5 مجهز به این ویژگی هستند اما هیچکدام از پردازنده های Core i3 از این ویژگی بهره نمی برند.

۲. دو هسته ای در برابر چهار هسته ای

Dual-core-versus-quad-core

امروزه اکثر برنامه ها و بازی‌های پیشرفته ای که روانه بازار می شوند برای عملکرد و اجرای بهتر نیازمند پردازنده هایی با چهار هسته پردازشی هستند. از آنجایی که تمامی پردازنده های Core i3 دو هسته ای هستند نمی توانند قدرت لازم برای اجرای برخی برنامه ها را داشته باشند. اکثر پردازنده های Core i5 نیز علی‌رغم قیمت بالا، مجهز به چهار هسته هستند که همین امر می تواند در بالا بردن قدرت پردازشی پردازنده بسیار موثر باشد.

در این میان برخی پردازنده های اینتل نیز به تکنولوژی Hyper-Threading مجهزند که امکان مدیریت هرچه بهتر فعالیت هایی را که پردازنده انجام می دهد فراهم می کند. این ویژگی باعث بالابردن سرعت سیستم می شود و در برخی از پردازنده های نسل دوم Core i5 و پردازنده های نسل چهارم Core i3 مشاهده می شود. گفته می شود این ویژگی تنها در سیستم هایی قابل استفاده است که BIOS مادربورد، از این تکنولوژی پشتیبانی کند.

۳. مصرف برق

Power-draw

از آنجایی که پردازنده های Core i5 در برابر پردازنده های Core i3 از قدرت بیشتری برخوردارند، میزان برق بیشتری را نیز مصرف می کنند. اینتل برخی از مدل های پردازنده های خود با برچسب M، U و UM را به گونه ای طراحی کرده است که برق کمتری را مصرف کنند، اما به طور کلی می توان گفت که پردازنده های Core i5 در مقایسه با پردازنده های Core i3، برق بیشتری را مصرف می کنند. این مشکل برای کاربران سیستم های خانگی چندان به چشم نمی آید چرا که دستگاه مستقیم به برق متصل است اما آن دسته از کاربران که دارای لپ‌تاپ بوده و مصرف انرژی برایشان از اهمیت بالایی برخودار است، ترجیح می دهند از پردازنده ای استفاده کنند که برق کمتری مصرف می کند.

با این حال استفاده از پردازنده Core i3 که در مقایسه با Core i5 از قدرت و سرعت کمتری برای پردازش اطلاعات برخودار است نمی تواند انتخاب چندان مناسبی باشد چرا که پردازنده Core i5 با سرعت بالایی که در پردازش دارد این مقدار برق مصرفی اضافی را جبران می کند.

۴. گرما

heat

بدیهیست هرچه میزان برق مصرفی و سرعت کلاک بیشتر باشد، گرمای بیشتری نیز تولید خواهد شد. همانطور که در قسمت قبل اشاره کردیم میزان برق مصرفی پردازنده Core i5 بیشتر از Core i3 است بنابراین می توان نتیجه گرفت که گرمای Core i3 به مراتب کمتر از Core i5 است. این مشکل برای کاربران لپ‌تاپ بسیار حائز اهمیت است چرا که ممکن است دمای پردازنده ها برای اجرای برنامه ها و بازی های پیشرفته افزایش یابد.

۵. قیمت

price

قیمت پردازنده ها بر اساس نسل آنها و قابلیت هایی که دارند متغیر است. از این رو، قیمت پردازنده Core i5 در مقایسه با پردازنده Core i3 تقریبا ۵۰ الی ۱۰۰ دلار بیشتر است. البته این قیمت با توجه به برخی ویژگی ها از قبیل Hyper-Threading، حافظه های کش (cache) L2 و L3 اضافی و غیره نیز تغییر می کند. در این میان بروزرسانی سخت افزاری پردازنده لپ تاپ از Core i3 به Core i5 چیزی حدود ۱۰۰ دلار هزینه خواهد داشت و اگر این بروزرسانی به عملکرد سایر قسمت های لپ‌تاپ از قبیل رم، حافظه داخلی و نمایشگر نیز مرتبط باشد هزینه های بیشتری را به دنبال خواهد داشت.

نتیجه گیری:

همانطور که اشاره شد پردازنده های Core i3 در مقایسه با پردازنده های Core i5 از قدرت و سرعت پایین‌تری برخوردارند، اما می توانند بسیاری از برنامه ها و بازی های رایج و معمولی را به خوبی اجرا کنند. اگر به دنبال خرید سیستمی برای انجام دادن فعالیت هایی از قبیل جستجو در وب، ویرایش اسناد، مشاهده فیلم و غیره هستید پردازنده Core i3 می تواند به خوبی پاسخگوی نیاز شما باشد و نیازی به پرداخت هزینه اضافی برای خرید سیستمی مجهز به پردازنده Core i5 ندارید.

برای آن دسته از افرادی که می خواهند از سیستم خود برای اجرای بازی های ویدیویی پیشرفته، مشاهده ویدیوهای ۴K و کار با برنامه های پیشرفته استفاده کنند، دستگاه های مجهز به پردازنده های Core i5 پیشنهاد می شود.

منبع : digitaltrends

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*