اختراع ناسا

نگاهی به 12 اختراع ناسا که پایشان به زندگی عادی مردم باز شده است

12 اختراع ناسا ویژه‌ی فضانوردان این سازمان فضایی از سال‌ها قبل با ورود به زندگی عادی بشر توانسته سطح زندگی ما را متحول سازد. در ادامه شما را با این اختراعات ناسا آشنا خواهیم کرد.

ناسا اختراعات متعددی را برای فراهم کردن شرایط زندگی انسان در فضا به ثبت رسانده که در حال حاضر بسیاری از فضانوردان به کمک آنها می‌توانند در شرایط بی‌وزنی مطلق زنده بمانند، اما تعداد زیادی از این اختراعات ناسا پایشان به زندگی عادی مردم نیز باز شده و توانسته سطح زندگی بشر را بیش از پیش آسان کند. در ادامه با این اختراعات ناسا آشنا خواهیم شد.

 12 اختراع ناسا در زندگی بشر

1. ماوس کامپیوتر

دانشمندان ناسا با هدف این که فضانوردان در مکان‌های کوچک با کامپیوتر بیشترین ارتباط را داشته باشند، ماوس کامپیوتر را اختراع کردند. این اختراع ناسا بعدها به زندگی عادی بشر نیز راه پیدا کرد و توانست در زمان کوتاهی به یکی از ابزارهای مهم کاربران کامپیوتر تبدیل شود.

2. لنز ضد خش

ناسا بعد از این که کلاه ضدخش را برای فضانوردان اختراع کرد، به برخی از شرکت‌های خصوصی اجازه داد تا پلاستیک‌های مقاوم در برابر خش را برای استفاده‌های دیگر مورد آزمایش قرار دهند. امروزه از این نوع پلاستیک برای ساخت لنز عینک‌های طبی و آفتابی استفاده می‌شود.

3. پمپ انسولین

ناسا یک سیستم نظارتی کلی را با هدف نظارت مداوم روی علائم حیاتی فضانوردان برای لباس‌های فضایی اختراع کرد که در حال حاضر این اختراع ناسا برای تنظیم سطح و آزادسازی انسولین برای بیماران دیابتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

4. کمک فنر ساختمانی

ناسا برای محافظت از تجهیزات شاتل کمک فنرهای ویژه‌ای را با کارایی بالا طراحی کرده بود که امروزه از این کمک فنرها برای پل‌ها و ساختمان‌ها در مناطق زلزله خیز استفاده می‌شود.

5. باتری خورشیدی

نور خورشید به عنوان مهم‌ترین منبع انرژی در فضا محسوب می‌شود و ناسا با اختراع باتری خورشیدی توانست نیروی برخی از فضاپیماهای خود را در فضا تامین کند. این باتری خورشیدی در حال حاضر در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

6. سیستم تصفیه آب

دانشمندان ناسا در دهه 1970 میلادی سیستم‌های تصفیه آب ویژه‌ای را طراحی کردند که قادر به جداسازی املاح سخت آب بوده و می‌تواند برای فضانوردان آب شیرین را تهیه کند. در حال حاضر بسیاری از مردم در نقاط مختلف جهان از این سیستم برای تهیه آب شرب استفاده می‌کنند.

7. هدست بی سیم

ناسا با هدف این که فضانوردان بتوانند بدون نیاز به دست با یکدیگر، فضاپیما و زمین ارتباطی ساده داشته باشند، هدست بی سیم را اختراع کرد. فضانوردان از این هدست برای نخستین بار در ماموریت‌های مرکوری و آپولو استفاده کردند.

8. سی تی اسکن

دانشمندان ناسا با هدف بازسازی تصاویر ماه در طول ماموریت‌های آپولو از فناوری تصویربرداری مغناطیسی دیجیتال استفاده کردند، اما در حال حاضر این فناوری برای تصویربرداری پزشکی از بدن انسان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

9. تصفیه کننده هوا

زمانی که فضانوردان قصد داشتند در فضای بسته‌ی فضاپیما آزمایش پروش گیاه را به انجام برسانند، گاز خطرناک اتیلن از این فرایند منتشر شد که می‌توانست جان فضانوردان را تهدید کند. از این رو پژوهشگران ناسا دستگاه تصفیه کننده هوایی را اختراع کردند که می‌توانست از جمع شدن گاز اتیلن در فضاپیما جلوگیری کند. در حال حاضر این اختراع ناسا در یخچال‌ها، بیمارستان‌ها، رستوران‌ها و سایر اماکن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

10. دستگاه‌های بدنسازی

اگر فضانوردان به مدت زیادی در حالت بی‌وزنی قرار بگیرند با مشکلاتی چون پوکی استخوان و آتروفی عضلات مواجه می‌شوند. در همین راستا ناسا برای فضانوردان دستگاه‌های بدنسازی مختلفی را اختراع کرد تا بتوانند در فضا همواره آمادگی جسمانی خود حفظ کنند. امروزه بسیاری از مردم از این دستگاه‌ها در باشگاه‌های بدنسازی استفاده می‌کنند.

11. ال ای دی

این اختراع ناسا در واقع لامپ کوچکی است که با هدف کمک به رشد گیاهان در فضاپیماها طراحی شده است، اما امروزه از آن در صنعت پزشکی به عنوان شل‌کننده عضلات در سربازان آسیب‌دیده، بیماران سرطانی و مبتلایان به بیماری پارکینسون استفاده می‌شود.

12. ضربه‌گیر کفش ورزشی

ناسا با هدف حفاظت از کلاه ایمنی فضانوردان ضربه‌گیر ویژه‌ای را طراحی کرد که امروزه این ضربه‌گیر در کف بسیاری از کفش‌های ورزشی قرار دارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*