پژو ۲۰۷ صندوقدار

پژو ۲۰۷ صندوقدار در برابر بسترن B30 ؛ برنده مقایسه کدام است؟

در این مطلب قصد داریم خودروهای پژو ۲۰۷ صندوقدار را با بسترن B30 مقایسه کنیم تا ببینیم برنده این مقایسه کدام خودرو است؟

ما در این مطلب پژو ۲۰۷ صندوقدار ایران خودرو را با بسترن B30 بهمن موتور مقایسه خواهیم کرد تا مشخص شود کدام یک از این دو خودرو ارزش خرید بیشتری دارد.

با پژو ۲۰۷ صندوقدار و بسترن B30 آشنا شوید

پژو ۲۰۷ صندوقدار

شرکت ایران خودرو در سال ۱۳۸۶ پژو ۲۰۶ صندوقدار را با همکاری شرکت پژو روانه بازار کشور کرد. پس از گذشت سه سال نیز نسخه فیس لیفت پژو ۲۰۶ تحت عنوان پژو ۲۰۷ آی پا به خیابان‌های ایران گذاشت. این در صورتی بود که ایران خودرو در آن زمان برنامه‌ای برای تولید پژو ۲۰۷ صندوقدار نداشت. اما سرانجام در سال ۱۳۹۷ تولید پژو ۲۰۷ صندوقدار نیز آغاز شد. شرکت ایران خودرو تا سال ۱۳۹۹ این خودرو را در تعداد محدود به بازار عرضه می‌کرد،‌ اما مدتی است که دیگر شاهد تولید آن نیستیم. البته در آخرین روزهای سال پیش،‌ تعداد اندکی از پژو ۲۰۷ صندوقدار با گیربکس دستی و مدل ۱۴۰۰ به صورت مزایده‌ای توسط ایران خودرو به فروش رسید.

پژو ۲۰۷ صندوقدار

در آن طرف میدان،‌ فاو بسترن نیز در سال ۲۰۱۵ روی خط تولید شرکت فاو رفت و تا سال ۲۰۲۰ تولید آن ادامه پیدا کرد. در سال ۱۳۹۶ این اتومبیل توسط شرکت بهمن موتور به صورت مونتاژی روانه بازار کشور شد تا با سدان‌های اقتصادی بازار به رقابت بپردازد. بسترن بی 30 در بازار کشور به فروش خوبی دست پیدا کرد،‌ اما با تحریم صنعت خودرو کشور تولید آن نیز همانند بسیاری از خودروهای دیگر متوقف شد.

بررسی ۲۰۷ صندوقدار و بسترن B30 از نظر طراحی

پژو ۲۰۷ صندوقدار

پژو ۲۰۷ صندوقدار جوان‌پسند و اسپرت طراحی شده است که گلگیرهای پف کرده،‌ برجستگی چراغ‌های جلو و عقب و بال عقب فابریک این خودرو نشان دهنده این موضوع هستند. اما در آن طرف میدان بسترن B30 ظاهری خانوادگی دارد. هرچند شرکت فاو سعی کرده برای طراحی این خودرو از المان‌های جوان‌پسند استفاده کند و با مواردی نظیر گرافیک جذاب چراغ‌های عقب، جلوپنجره بزرگ و خط شانه امواج رضایت جوان‌ها را نیز جلب کند.

پژو ۲۰۷ صندوقدار

با توجه به این مسائل می‌توان گفت که ۲۰۷ صندوقدار از نظر ظاهری اسپرت‌تر از رقیب خود است،‌ اما بسترن B30 مدرن‌تر به نظر می‌رسد. کابین بسترن B30 بر خلاف ظاهر این خودرو بسیار ساده و قدیمی طراحی شده است. اما فضای کابین ۲۰۷ صندوقدار جذاب‌تر و هماهنگ‌تر به نظر می‌رسد.

مقایسه دو خودرو از نظر امکانات رفاهی

پژو ۲۰۷ صندوقدار

دی لایت، سیستم مالتی مدیا با مانیتور لمسی و نویگیشن، کروز کنترل،‌ دوربین دید عقب و فرمان با نیروی کمکی الکتریکی از جمله امکانات مشترک فاو بسترن B30 و پژ‌‌و ۲۰۷ صندوقدار هستند. اما در این بین شرکت فاو برای بسترن B30 امکاناتی نظیر سنسور نور و سانروف را در نظر گرفته است که نمی‌توان آن‌ها را در ۲۰۷ صندوقدار پیدا کرد. در آن طرف میدان نیز پژو ۲۰۷ صندوقدار به امکاناتی نظیر مه‌شکن جلو، تهویه مطبوع اتوماتیک و آینه‌های جانبی تاشو برقی مجهز شده است که بسترن B30 از آن‌ها بهره‌ای نمی‌برد.

پژو ۲۰۷ صندوقدار

با توجه به این مسائل می‌توان گفت که دو رقیب از نظر امکانات رفاهی فاصله زیادی با هم ندارند‌، اما بهره‌مندی بسترن B30 از سانروف باعث می‌شود این خودرو در بازار کشور پرآپشن‌تر از رقیب خود به نظر برسد. لازم به ذکر است که شرکت ایران خودرو در آخرین روزهای سال ۱۳۹۸ تصمیم گرفت تا پژو ۲۰۷ صندوقدار را با رینگ فولادی و قالپاق روانه بازار کند. این در صورتی است که تا پیش از این پژو ۲۰۷ صندوقدار با رینگ آلومینیومی به بازار عرضه می‌شد. اما در آن طرف میدان تمام مدل‌های بسترن B30 به رینگ‌های آلومینیومی مجهز شده‌اند.

بررسی مشخصات فنی دو خودرو

پژو ۲۰۷ صندوقدار

پژو ۲۰۷ صندوقدار به یک پیشرانه ۱.۶ لیتری TU5 مجهز شده است که می‌تواند قدرت ۱۰۵ اسب بخار را به همراه گشتاور ۱۴۲ نیوتن‌متر به تولید برساند. وظیفه انتقال قدرت این پیشرانه به چرخ‌های جلو بر عهده یک جعبه دنده ۴ سرعته اتوماتیک گذاشته شده است. شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت ۲۰۷ صندوقدار در ۱۲.۶ ثانیه رقم می‌خورد و این خودرو به ازای هر صد کیلومتر ۷.۳ لیتر بنزین می‌سوزاند.

پژو ۲۰۷ صندوقدار

در آن طرف میدان، برای فاو بسترن B30 یک پیشرانه ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی در نظر گرفته شده است که توانی برابر با ۱۰۷ اسب بخار را به همراه گشتاور ۱۵۵ نیوتن‌متر به تولید می‌رساند. نیروی این پیشرانه توسط یک جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. بسترن B30 نیز همانند رقیب خود در ۱۲.۶ ثانیه از سرعت صفر به صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد و به ازای هر صد کیلومتر ۰.۴ لیتر سوخت مصرف می‌کند.

تجربه رانندگی با ۲۰۷ صندوق دار و بسترن B30

پژو ۲۰۷ صندوقدار

بخش تجربه رانندگی مقایسه بسترن B30 و ۲۰۷ صندوقدار را با مقایسه فضای کابین آغاز خواهیم کرد. قسمت عقب کابین ۲۰۷ صندوقدار چندان جادار نیست و به همین دلیل برای افرادی که به دنبال خرید یک اتومبیل خانوادگی هستند این خودرو نمی‌تواند گزینه مناسبی باشد. اما در آن طرف میدان کابین بسترن B30 بسیار جادار طراحی شده است. صندوق عقب بسترن ۴۸۰ لیتر حجم دارد،‌ اما حجم صندوق عقب ۲۰۷ صندوقدار برابر با ۳۲۵ لیتر است.

پژو ۲۰۷ صندوقدار

از نظر کیفیت سواری نیز فاو بسترن B30 نسبت به رقیب خود یک سر و گردن بالاتر است. دو خودرو از نظر عملکرد فنی بسیار نزدیک به یکدیگر هستند که دلیل اصلی این موضوع بهره‌مندی آن‌ها از پیشرانه مشابه است. در این بین، بسترن به لطف جعبه دنده ۶ سرعته با تکنولوژی بالاتر و تعویض‌های نرم‌تر، کشک بهتری را ارائه می‌دهد،‌ اما در بخش هندلینگ، ‌۲۰۷ صندوقدار پایداری بهتری در پیچ‌ها دارد. البته گفتنی است که این برتری هندلینگ پژو 207 صندوقدار مربوط به شرایط عادی است و در شرایط اضطراری و لغزنده بودن مسیر، بسترن B30 به کمک سیستم کنترل پایداری بهتر از پس خود برمی‌آید.

مدل خودروفاو بسترن B30پژو ۲۰۷ صندوقدار
پیشرانه4 سیلندر تنفس طبیعی با آرایش خطی سیلندرها4 سیلندر تنفس طبیعی با آرایش خطی سیلندرها
حجم موتور (cc)15981587
حداکثر قدرت107 اسب بخار در 5500 دور105 اسب بخار در 5800 دور
حداکثر گشتاور155 نیوتن‌متر در 3600 دور142 نیوتن‌متر در 4000 دور
گیربکس6 سرعته اتوماتیک با قابلیت تیپ‌ترونیک و مجهز به حالت اسپرت4 سرعته اتوماتیک با قابلیت تیپ‌ترونیک و مجهز به حالت‌های اسپرت و برفی
مصرف سوخت (ترکیبی)6.9 لیتر در صد کیلومتر7.3 لیتر در صد کیلومتر
شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت (ثانیه)12.612.6
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت)170189

بررسی بسترن B30 و ۲۰۷ صندوقدار از نظر ایمنی

بسترن B30 با امکانات ایمنی متنوعی به بازار عرضه می‌شود که کنترل شروع حرکت در سربالایی،‌ کنترل کشش و کنترل پایداری الکترونیکی از جمله آن‌ها هستند. اما امکانات ایمنی ۲۰۷ صندوقدار تنها به ۲ کیسه هوا، ترمز EBD، ABS و ترمز کمکی محدود می‌‌شود. البته بهمن موتور برای جلوگیری از افزایش قیمت بسترن بی ۳۰ از تعبیه ایربگ‌های جانبی روی این خودرو خودداری کرده و آن را تنها با دو کیسه هوا به بازار عرضه می‌کند.

تجهیراتفاو بسترن B30پژو ۲۰۷ صندوقدار
تجهیزات ایمنی و حفاظتیکمربند ایمنی پیش‌کشنده برای سرنشینان جلو، کنترل شروع حرکت در سربالایی (HHC)کمربند ایمنی پیش‌کشنده برای سرنشینان جلو
کیسه هواراننده و سرنشین جلو (در مجموع 2 عدد)راننده و سرنشین جلو (در مجموع 2 عدد)
سیستم ترمز و پایداریترمز ضد قفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، ترمز کمکی (BA)، کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)، کنترل کشش (TCS)ترمز ضد قفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، ترمز کمکی (EBA)

بسترن B30 ازسوی مؤسسه C-NCAP موفق به دریافت ۵ ستاره ایمنی شده است که این موضوع مشخص می‌سازد با خودرو ایمنی مواجه هستیم. در آن طرف میدان پژو ۲۰۷ در هیچ آزمون ایمنی شرکت نداشته است،‌ اما با توجه به این که این خودرو روی پلتفرم پژو ۲۰۶ ساخته شده (دارای ۴ ستاره ایمنی از EURO Ncap) باید از نظر ایمنی در سطح بالایی قرار داشته باشد.

مقایسه شرایط بازار و جمع‌بندی

نگهداری از پژو ۲۰۷ صندوقدار چندان هزینه‌بر نیست و قطعات یدکی آن نیز در بازار به راحتی پیدا می‌شود. بسترن B30 نیز چندان خودروی پرخرجی نیست،‌ اما ۲۰۷ در این زمینه برتری دارد. از نظر شرایط بازار نیز باید گفت  که به دلیل توقف تولید دو خودرو مورد بحث،‌ بازار خرید و فروش آن‌ها چندان داغ نیست.

برای جمع‌بندی می‌توان عنوان کرد که اگر به دنبال خرید یک خودرو مناسب برای مسافرت هستید و جادار بودن کابین برای شما اهمیت زیادی دارد بهتر به سراغ بسترن B30 بروید. اما اگر به دنبال خرید یک اتومبیل اسپرت با هزینه‌های نگهداری کمتر هستید به شما ۲۰۷ صندوقدار را پیشنهاد می‌کنیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*