پردازنده مدیاتک روی گوشی های سامسونگ

سامسونگ نباید از پردازنده مدیاتک استفاده کند؛ گلکسی ها آسیب پذیر می‌شوند

استفاده از پردازنده مدیاتک در زیر قاب برخی گوشی‌های سامسونگ، این کمپانی را به دردسر انداخته و باعث شده چندین میلیون نسخه از گوشی‌های این شرکت یک آسیب‌پذیری امنیتی داشته باشند.

یک شرکت امنیت سایبری به تازگی یک آسیب‌پذیری امنیتی را در چیپست‌های شرکت مدیاتک کشف کرده است و این یعنی می‌تواند روی ۴۰ درصد کل گوشی‌های جهان تأثیرگذار باشد! این شامل بسیاری از گوشی‌های گلکسی سامسونگ که در سال ۲۰۲۰ به بعد عرضه شده‌اند هم می‌شود. ولی خوشبختانه راه حلی هم برای این مشکل وجود دارد.

هر یک از پردازنده‌های مدرن مدیاتک شامل یک واحد پردازش هوش مصنوعی (APU) و پردازشگر سیگنال دیجیتال (DSP) است. گروه تحقیقاتی Check Point Research بعد از مهندسی معکوس فریمور صوتی DSP یک آسیب‌پذیری را کشف کرده که وقتی مورد استفاده (یا بهتر است بگوییم سواستفاده) قرار بگیرد، به یک هکر اجازه می‌دهد کدهای مخرب را مخفی کرده و به واسطه آن‌ها به مکالمات کاربر گوش دهد.

گوشی‌های مختلفی با برند سامسونگ در بازار وجود دارد که از پردازنده مدیاتک استفاده می‌کنند و می‌توانند شامل این آسیب‌پذیری امنیتی شوند. آن‌ها شامل گوشی‌های گلکسی A31، گلکسی A41، گلکسی A03s، گلکسی A12، گلکسی A22، گلکسی A32، گلکسی M22 و تبلت گلکسی تب A7 Lite می‌شوند.

پچ امنیتی ماه اکتبر برای رفع این مشکل منتشر شده است

خبر خوب اینکه سامسونگ از وجود این آسیب‌پذیری امنیتی در گوشی‌ها و تبلت‌های گلکسی که به پردازنده مدیاتک مجهز هستند، آگاه است. و خبر خوب‌تر اینکه ماه گذشته در همین راستا پچ امنیتی ماه اکتبر اندروید را هم برای مقابله با همین حفره امنیتی منتشر کرده است.

در پچ‌های امنیتی اخیر سامسونگ اشاره‌ای به این آسیب‌پذیری نشده است و احتمال دارد سامسونگ با هدف خاصی توضیحاتی را در این خصوص ارائه نکرده است. اما گفته می‌شود این حفره در پچ امنیتی ماه اکتبر پوشانده شده است. در حال حاضر گوشی‌های سری گلکسی A و گلکسی M سامسونگ پچ امنیتی ماه اکتبر یا نوامبر ۲۰۲۱ را دریافت کرده‌اند که طبق بررسی‌ها، بعد از به‌روزرسانی خبری از این حفره نبوده است.

اگر شما هم صاحب یکی از گوشی‌های گلکسی مجهز به پردازنده مدیاتک هستید و طی یکی دو ماه اخیر گوشی‌تان را آپدیت نکرده‌اید، همین حالا به بخش تنظیمات گوشی خود رفته و آن را به آخرین فریمور نرم افزاری بروزرسانی کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*