قیمت خودرو

وضعیت افسارگسیخته افزایش قیمت خودرو در ایران؛ بی ترمز رو به بالا

قیمت خودرو در بازار باز هم افزایش پیدا کرده است. این در صورتی است که خودروسازان نیز در تلاش برای افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها هستند.

در شرایطی که همچنان ممنوعیت واردات خودرو به منظور حمایت از خودروسازان داخلی و چینی رفع نشده است، به دنبال بالا رفتن نرخ ارز، خودروها نیز افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند. در جریان این افزایش قیمت، برخی محصولات چینی مرز یک میلیارد را رد کرده‌اند و این افزایش در محصولات بهمن بیشتر به چشم می‌خورد.

افزایش قیمت خودروهای درجه دو چینی در بازار ایران

قیمت خودرو

قیمت خودروهای فیدلیتی و دیگنیتی که به صورت مونتاژی توسط شرکت بهمن موتور روانه بازار می‌شوند و خودرو درجه ۲ چینی هستند به بیش از یک میلیارد تومان رسیده‌ است. در حال حاضر فیدلیتی ۷ نفره با قیمت یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان و دیگنیتی نیز با قیمت یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. با توجه به این مسئله مشخص می‌شود که دو خودرو مذکور بین ۵۰ تا ۱۸۰ میلیون تومان گران‌تر شده‌اند.

این در صورتی است که محصولات سایپا و ایران خودرو نیز همانند رقبای چینی خود افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند. سایپا کوییک ۳ تا ۵ میلیون تومان گران‌تر شده است. هم‌اکنون برای خرید کوییک دنده‌ای معمولی باید مبلغی در حدود ۱۹۳ میلیون تومان را کنار بگذارید. کوییک دنده‌ای دو رنگ، کوییک اس و کوییک اتومات نیز به ترتیب با قیمت ۱۹۹ میلیون تومان، ۲۱۰ میلیون تومان و ۲۷۵ میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شوند. کوییک روی پلتفرم تیبا ساخته شده و یک اتومبیل بر پایه پلتفرم قدیمی پراید است که سایپا مدعی شده آن را توسعه داده است.

در آن طرف میدان قیمت پژو ۲۰۷ اتوماتیک نیز به بیش از ۵۰۰ میلیون تومان رسیده است. در حال حاضر پژو ۲۰۷ با سقف معمولی ۵۲۰ میلیون تومان و پژو ۲۰۷ با سقف شیشه‌ای نیز ۵۳۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. لازم به ذکر است که با پرداخت چنین مبلغی در بازار اروپا می‌توان به سراغ خرید جدیدترین مدل پژو در همین کلاس رفت.

قیمت محصولات ایرانی هم‌اکنون نسبت به خودروهای هم‌کلاس در بازار جهانی چندین هزار دلار بالاتر است،‌ در حالی که فناوری و استاندارد پایین‌تری دارند.

در  محصولات ایران خودرو، پژو ۴۰۵ جی ال ایکس هم‌اکنون ۲۶۷ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است که این موضوع خبر از افزایش قیمت ۲ تا ۳ میلیون تومانی این خودرو را می‌دهد. سمند ال ایکس با موتور XU7 مدل ۱۴۰۰ نزدیک به ۲۵۳ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است و برای خرید نسخه مجهز به موتور EF7 نیز باید ۲۷۲ میلیون تومان کنار گذاشت. قیمت پژو ۲۰۷ تیپ ۲ نیز به حدود ۲۷۰ میلیون تومان رسیده است.

تلاش خودروسازان برای افزایش قیمت خودرو در کارخانه

قیمت خودرو

در صورتی قیمت خودروها در بازار افزایش پیدا کرده است که شرکت‌های خودروسازی در تلاش برای افزایش قیمت کارخانه‌ای محصولات خود هستند. پس از آن که محصولات داخلی اخیرا افزایش قیمت کارخانه‌ای را تجربه کردند، به دلیل اعتراض شدید مردم دستور لغو افزایش قیمت‌ها صادر شد، اما خودروسازان هم‌اکنون سعی دارند با استفاده از روش‌های جدیدی قیمت‌ها را بالا ببرند.

این در صورتی است که به دنبال تصویب قانون جدید مجلس برای واردات در ازای صادرات، این طرح مجددا از سوی شورای نگهبان با ایرادهایی مواجه شد و در اختیار مجلس قرار گرفت.

به گفته هادی طحان نظیف،‌ سخنگوی شورای نگهبان، این شورا در جلسه اخیر خود به بررسی طرح ساماندهی خودرو پرداخته است که ماده چهار آن مربوط به واردات در ازای صادرات خودرو یا قطعات خودرو یا سایر کالاها و خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرو محرکه بود.

طحان نظیف اخیرا توئیت زده است:

نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام از چندین سال قبل به هیئت عالی نظارت در مجمع تشخیص مصلحت نظام تفویض شده است و شورای نگهبان بر اساس مقررات مصوبه مورد ایراد از سوی این هیات را مغایر بند دو اصل ۱۱۰ قانون اساسی دانسته و آن را جهت اصلاح به مجلس ارسال می‌کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*